fuseebouten voorwielophanging krom...
- paul
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
- Locatie: Groningen
Nee, het is die blauwe stang, die dwars door je chassisbalk loopt,of stuurstang bedoel je denk ik?)
de stabilisatorstang denk ik. De kop van de bout is afgebroken,
maar er zit nog een stuk draadeind in de bus van de stabilisatorstang.
binnenin de chassisbalk

Dat stuk zal er uitgeboord moeten worden, maar het probleem is
dat je draagarm ervoor zit, dus die moet eerst losgemaakt worden.
Een lastig karweitje als je alleen een krik en 2 assteunen hebt.

Wanneer het precies is gebeurd weet ik niet, Bij de Speedy hoor je
wel vaker een klap, of geratel onder je wagen

bij de APK keuring, maar hij kon er niet op afgekeurd worden

Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Binnenkort moet ik op onderhoud en zou ik meteen ook sterkere bouten laten steken.
Die heb ik dankzij een speedster collega kunnen verkrijgen.
Klopt het dat het enkel gaat om het bovenste deel van de draagarm van de voorwielen of ook achterwielen??
Weet er iemand precies hoeveel bouten ik nodig heb en welke lengtes??
Dit zijn de bouten die ik heb...


Die heb ik dankzij een speedster collega kunnen verkrijgen.
Klopt het dat het enkel gaat om het bovenste deel van de draagarm van de voorwielen of ook achterwielen??
Weet er iemand precies hoeveel bouten ik nodig heb en welke lengtes??
Dit zijn de bouten die ik heb...


- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Die bouten zitten alleen bij je bovenste draagarmen inderdaad. Hierdoor kun je ook je camber van elk wiel verstellen, door er meer of minder shimplaatjes tussen de verbinding te monteren.
Je heb 2 bouten per wiel nodig, 8 totaal dus.
Je moet even kijken hoelang de bouten zijn die eruit komen, en dan zo lang mogelijke bouten ervoor in de plaats. Waarschijnlijk heb je de maten
M10x40, M10x50, M10x60 en M10x70. Maar sommige originele bouten zijn M10x45 en M10x65 als ik het goed heb. Als je langere dan deze gebruikt, let dan goed op dat de boutgaten door en door lopen, zodat je niet de kans hebt dat de bout in het einde van het gat draait en dat je dan dus niet de verbinding klemt, maar dus half los zit!!
Je hebt in ieder geval genoeg bouten
Je heb 2 bouten per wiel nodig, 8 totaal dus.
Je moet even kijken hoelang de bouten zijn die eruit komen, en dan zo lang mogelijke bouten ervoor in de plaats. Waarschijnlijk heb je de maten
M10x40, M10x50, M10x60 en M10x70. Maar sommige originele bouten zijn M10x45 en M10x65 als ik het goed heb. Als je langere dan deze gebruikt, let dan goed op dat de boutgaten door en door lopen, zodat je niet de kans hebt dat de bout in het einde van het gat draait en dat je dan dus niet de verbinding klemt, maar dus half los zit!!
Je hebt in ieder geval genoeg bouten


- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
bouten
Ik heb nog een volledige set 10.9 bouten op reserve liggen, klaar voor vervanging bij eerste tekenen van vervorming. Maar tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden om ze te vervangen. Gezien de verschillende horrorstories van afgebroken originele bouten controleer ik de mijne bij iedere poetsbeurt. Ze blijven echter muurvast en onvervormd zitten.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
A thing of beauty is a joy forever!
Re: bouten
Ah, je kunt de bouten aan de draagarmen dus controleren zonder ze eruit te halen?Pipo schreef:Ik heb nog een volledige set 10.9 bouten op reserve liggen, klaar voor vervanging bij eerste tekenen van vervorming. Maar tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden om ze te vervangen. Gezien de verschillende horrorstories van afgebroken originele bouten controleer ik de mijne bij iedere poetsbeurt. Ze blijven echter muurvast en onvervormd zitten.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
Dan ga ik dit eerst even checken.

- linne150
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
- Locatie: duh haag
Re: bouten
Pipo schreef:Ik heb nog een volledige set 10.9 bouten op reserve liggen, klaar voor vervanging bij eerste tekenen van vervorming. Maar tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden om ze te vervangen. Gezien de verschillende horrorstories van afgebroken originele bouten controleer ik de mijne bij iedere poetsbeurt. Ze blijven echter muurvast en onvervormd zitten.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
Bij niet rijden vervormen de bouten nauwelijks


The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: bouten
Dat is wel lastig om te zien hoor. De delen kunnen op het oog nog steeds mooi op elkaar geklemd zijn, maar ze kunnen dan wel al verschoven zijn door iets verminderde klemkracht of andere invloeden. En dan ga je de bouten op afschuiving belasten en daar zijn die dingen niet echt voor gemaakt...RCduck7 schreef:Ah, je kunt de bouten aan de draagarmen dus controleren zonder ze eruit te halen?Pipo schreef:Ik heb nog een volledige set 10.9 bouten op reserve liggen, klaar voor vervanging bij eerste tekenen van vervorming. Maar tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden om ze te vervangen. Gezien de verschillende horrorstories van afgebroken originele bouten controleer ik de mijne bij iedere poetsbeurt. Ze blijven echter muurvast en onvervormd zitten.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
Dan ga ik dit eerst even checken.

Re: bouten
Van vaak heet wassen weer wel!linne150 schreef:Pipo schreef:Ik heb nog een volledige set 10.9 bouten op reserve liggen, klaar voor vervanging bij eerste tekenen van vervorming. Maar tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden om ze te vervangen. Gezien de verschillende horrorstories van afgebroken originele bouten controleer ik de mijne bij iedere poetsbeurt. Ze blijven echter muurvast en onvervormd zitten.
Ik denk dat bij normaal straatgebruik de standaard 8.8 bouten volstaan. Bij stuggere vering en/of circuitgebruik krijgen ze natuurlijk wel veel hardere klappen te verwerken.
Bij niet rijden vervormen de bouten nauwelijks![]()
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Vandaag om mijn speedster willen gaan maar tot mijn verbazing was de hij nog niet klaar met het onderhoud na 2 dagen!!
Naast dat ik de fuseebouten wilde vervangen bleek het oliereservoir te lekken wat vervangen moet worden.
Het piepend geluid van de motor ruimte wat waarschijlijk aan de riem te wijten is moest ook nog opgezocht/gedaan worden.
Hij zei me ook dat hij waarschijnlijk het filterelement niet kan vervangen zonder de achterkant eraf te nemen. Klopt dit??
Dit terzijde, is het gemakkelijk de fuseebouten te vervangen zonder de carosserie eraf te nemen?
Heeft daar iemand ervaring mee?
De garagist zegt dat wegens de bepaalde krikpunten van de wagen hij niet kan opgekrikt kan worden zoals een gewone wagen en er zodoende niet bij kan.
Naast dat ik de fuseebouten wilde vervangen bleek het oliereservoir te lekken wat vervangen moet worden.
Het piepend geluid van de motor ruimte wat waarschijlijk aan de riem te wijten is moest ook nog opgezocht/gedaan worden.
Hij zei me ook dat hij waarschijnlijk het filterelement niet kan vervangen zonder de achterkant eraf te nemen. Klopt dit??
Dit terzijde, is het gemakkelijk de fuseebouten te vervangen zonder de carosserie eraf te nemen?
Heeft daar iemand ervaring mee?
De garagist zegt dat wegens de bepaalde krikpunten van de wagen hij niet kan opgekrikt kan worden zoals een gewone wagen en er zodoende niet bij kan.

- linne150
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
- Locatie: duh haag
RCduck7 schreef:Vandaag om mijn speedster willen gaan maar tot mijn verbazing was de hij nog niet klaar met het onderhoud na 2 dagen!!
Naast dat ik de fuseebouten wilde vervangen bleek het oliereservoir te lekken wat vervangen moet worden.
Het piepend geluid van de motor ruimte wat waarschijlijk aan de riem te wijten is moest ook nog opgezocht/gedaan worden.
Hij zei me ook dat hij waarschijnlijk het filterelement niet kan vervangen zonder de achterkant eraf te nemen. Klopt dit??
Dit terzijde, is het gemakkelijk de fuseebouten te vervangen zonder de carosserie eraf te nemen?
Heeft daar iemand ervaring mee?
De garagist zegt dat wegens de bepaalde krikpunten van de wagen hij niet kan opgekrikt kan worden zoals een gewone wagen en er zodoende niet bij kan.
WAAR heb jij hem gebracht, bij Beun de Haas :?:Weg wezen daar

The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
Bij de officiële dealer waar ik hem gekocht had maar het zal zeker de laatse keer zijn!!linne150 schreef:RCduck7 schreef:Vandaag om mijn speedster willen gaan maar tot mijn verbazing was de hij nog niet klaar met het onderhoud na 2 dagen!!
Naast dat ik de fuseebouten wilde vervangen bleek het oliereservoir te lekken wat vervangen moet worden.
Het piepend geluid van de motor ruimte wat waarschijlijk aan de riem te wijten is moest ook nog opgezocht/gedaan worden.
Hij zei me ook dat hij waarschijnlijk het filterelement niet kan vervangen zonder de achterkant eraf te nemen. Klopt dit??
Dit terzijde, is het gemakkelijk de fuseebouten te vervangen zonder de carosserie eraf te nemen?
Heeft daar iemand ervaring mee?
De garagist zegt dat wegens de bepaalde krikpunten van de wagen hij niet kan opgekrikt kan worden zoals een gewone wagen en er zodoende niet bij kan.
WAAR heb jij hem gebracht, bij Beun de Haas :?:Weg wezen daar

- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
garage
Opel Houttequiet in Beveren-Waas heeft veel ervaring met de Speedster. Zij waren ook diegenen die de fabrieks-probleemwagens ter herstelling kregen alvorens die voor verkoop vrijgegeven werden.
Hun koetswerk hersteldienst BLITS levert ook heel goed werk.
En Beveren-Waas is niet zover weg van Wetteren.
Hun koetswerk hersteldienst BLITS levert ook heel goed werk.
En Beveren-Waas is niet zover weg van Wetteren.
A thing of beauty is a joy forever!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Euhmmm, welk oliereservoir lekt? Ik kan me er geen verzinnen? Remvloeistofreservoir misschien?
Die fuseebouten kan je gewoon vervangen als je de wielen eraf hebt gehaald. Wat raar dat zij dat niet gewoon kunnen.... eigenlijk niet eens raar, maar gewoonweg onbegrijpelijk
Ook voor de filters (olie en luchtfilter) hoeft de clam er helemaal niet af.
Wat een prutsers
Het lijkt erop dat ze gewoon niet kunnen sleutelen, dan zou ik hun het vervangen van de fuseebouten al helemaal niet toevertrouwen, omdat je daarmee nog iets verder moet nadenken hoe dat precies moet, en nadenken lijkt mij wat hoog gegrepen voor die tent
In ieder geval moeten de bouten met 60Nm vastgezet worden
En de oppervlakken die door de bouten samengeklemd worden (waar ook de cambershims toe behoren) mogen vooral NIET vuil/vet worden!
Ik zou een andere tent zoeken, maar dat begreep je denk ik al
Die fuseebouten kan je gewoon vervangen als je de wielen eraf hebt gehaald. Wat raar dat zij dat niet gewoon kunnen.... eigenlijk niet eens raar, maar gewoonweg onbegrijpelijk

Ook voor de filters (olie en luchtfilter) hoeft de clam er helemaal niet af.
Wat een prutsers
Het lijkt erop dat ze gewoon niet kunnen sleutelen, dan zou ik hun het vervangen van de fuseebouten al helemaal niet toevertrouwen, omdat je daarmee nog iets verder moet nadenken hoe dat precies moet, en nadenken lijkt mij wat hoog gegrepen voor die tent

In ieder geval moeten de bouten met 60Nm vastgezet worden

En de oppervlakken die door de bouten samengeklemd worden (waar ook de cambershims toe behoren) mogen vooral NIET vuil/vet worden!
Ik zou een andere tent zoeken, maar dat begreep je denk ik al


- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Op zich goed dat ze de tijd nemen. Niet echt netjes jou niet op de hoogte te brengen.RCduck7 schreef:Vandaag om mijn speedster willen gaan maar tot mijn verbazing was de hij nog niet klaar met het onderhoud na 2 dagen!!
De voor of de achterkant?? Voor zou ik niet iets kunnen verzinnen. Achter zou je versnellingsbak ontluchting kunnen zweten.Naast dat ik de fuseebouten wilde vervangen bleek het oliereservoir te lekken wat vervangen moet worden.
Deze zit achter de motor, half onder de inlaat duct. Verwijderen van de clam zal ze niets helpen. Het filterelementdeksel kan heel erg vast zitten, dan is het prettig om meer ruimte te hebben. Maar zelf dan zou de clam er echt niet af hoeven.Het piepend geluid van de motor ruimte wat waarschijlijk aan de riem te wijten is moest ook nog opgezocht/gedaan worden.
Hij zei me ook dat hij waarschijnlijk het filterelement niet kan vervangen zonder de achterkant eraf te nemen. Klopt dit??
In principe kan je nergens echt makkelijk bij in deze auto. Ik heb ze bij/met Maik vervangen. Auto opkrikken, niet vergeten pizza te eten, het wiel eraf halen en je kan er zo bij.Dit terzijde, is het gemakkelijk de fuseebouten te vervangen zonder de carosserie eraf te nemen?
Heeft daar iemand ervaring mee?

De garagist zegt dat wegens de bepaalde krikpunten van de wagen hij niet kan opgekrikt kan worden zoals een gewone wagen en er zodoende niet bij kan.![]()
Ik heb toch bewondering voor garages die dit inzicht hebben. Hij is echt veel verder als vele andere garages!!
In weze zegt hij: "Ik ben bang om je auto te beschadigen, je kan hem beter naar een specialist brengen."
Daar is denk ik niets mis mee.
