Herstel Rikster...

Algemene zaken omtrent onze auto.
ohjeetje..
Actief lid

Bericht door ohjeetje.. »

Rikster schreef:
p.s. Met welke diffusor zijn er windtunneltests uitgevoerd voor de Speedster?
Weet ik niet. Geeft m.i. alleen met sideskirts een relevant effect.

Gewoon show dus, maar wel fraai!

Groeten,

Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

En hoe compenseer je vervolgens de achterzijde? Spoiler? De voorzijde had dacht ik al een veel hogere neerwaartse druk, toch?
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

Succes met herstellen, Rik.

Ben benieuwd naar t resultaat met de 'louvres' boven je wielen. Het zwarte binnenscherm zit er bij mijn auto stevig in, omdat het door zijn vorm onder spanning staat. Wanneer je daar een gat in gaat knippen zal het denk ik niet meer op z'n plaats blijven zitten. Weet je toevallig hoe ze de kier die hier vermoedelijk zal ontstaan dicht maken? Laten zitten lijkt mij geen optie ivm. ophopen van vuil.
Afbeelding
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik heb de CF diffusers van onze vriend Thorney, die had ik na een week of 4 al onder de speedster gemonteerd :lol:
Ik wilde er snel de nordschleife mee op en ik was als de dood voor het zenuwachtige kontje van de speedster, vooral op hogere snelheden :oops: .
Thorney heeft uitgelegd dat zijn diffusers wel degelijk helpen, hij heeft ze uitgebreid getest op zijn race-speedster, en heeft ook verschillende varianten gebruikt.
Ook in samenwerking met zijn eigen design "front splitter", om te kijken of de V/A balans niet teveel beinvloed werd.
Met het testen van de front splitters kwam hij erachter dat de voorkant van de speedster niet echt enorm veel extra downforce nodig heeft (wat Allen ook min of meer zegt).

De TMS diffusers zouden dus moeten helpen, maar verwacht geen tientallen kilo's extra downforce. Wat ik mij nog meen te herinneren zouden ze voor een groot deel de lift op de achteras kunnen compenseren. Lift aan de achterkant zou behoorlijk aanwezig zijn op de speedster 2.2 (de speedster turbo heeft het al een stuk minder door het kleine maar effectieve spoilertje) op hoge snelheid. Zeg 30kg bij 180km/u, en de TMS diffusers zouden dan misschien 20kg compensatie geven ofzo, maar voor je balans wel belangrijk!

Ik kan mij nog herinneren dat 1 van de eerste prototype diffuser van TMS alleen met wat parkers aan de clam waren geschroefd, niet fantastisch maar kon toch best aardig wat hebben. Maar toen hij 160km/u ermee reed trokken de parkers zo uit de clam... dus het zou toch wel wat moeten doen, of hij heeft een mooi marketing verhaal uit zijn duim gezogen.... :wink:
Afbeelding
ohjeetje..
Actief lid

Het gaat om een soort stofzuigereffect. Vacuum dus. Dat vacuum trekt de auto naar beneden waardoor hogere bochtsnelheden mogelijk zijn. Zolang lucht door de zijkanten van de auto kan toetreden, krijg je geen of nauwelijks vacuum. De diffuser zou er voor moeten zorgen dat bij onderdruk de wervelingen aan de achterkant van de auto die dus de achterkant lift (is opwaartse druk geeft), zo verspreid wordt dat die druk wegvalt of zeer wordt verminderd. Zolang lucht via de zijkanten kan toetreden heeft een diffusor nauwelijks zin, denk ik.

Just my 2 cents.

Groeten,

Nico
Speedster 2.2
Golf GTI
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Rikster schreef: Vraag me echter wel af hoeveel extra weerstand ze leveren, downforce gaat tenslotte altijd gepaard met drag...:?
Kan, maar hoeft niet!

Je hebt twee effecten die eigenlijk van elkaar onderscheiden moeten worden:

- Het opheffen van lift

- Het creeren van downforce (negatieve lift)

De eerste kan in de meeste gevallen zonder veel effecten op de weerstand, of zelfs met een verbetering geven.

De bijna verticaal staande 'spoiler' op de achterbak van een Nascar auto is het klassieke voorbeeld. Deze verstoort ('to spoil') de luchtstroom over de achterkant van de auto, waardoor deze niet meer de onderdruk op de achterbak kan opbouwen en de lift daar verdwijnt.

In de windtunnel bleek dit zelfs nog eens een lagere Cw te geven!

De tweede is lastiger.. De bekende horizontale vleugels achterop de auto (met een significant formaat zoals die van Herman) geven door hun profiel van een omgekeerde vleugel en hoek een extra luchtweerstand voor elke kilo druk, maar zoals Colin Chapman op de F1 auto's demonstreerde kan je met diffusers, etc. 'gratis' downforce krijgen die weer niet of nauwelijks iets doet met de weerstand.

En nee.. De diffuser (groter of origineel) op Elises en Speedsters doet weinig tot niks voor echte downforce. Hij hangt veel te hoog boven de grond om dat effect te maken. Er 'lekt' teveel lucht langs de zijkant weer naar binnen. Dan zou je de auto zeer dicht op de weg moeten verlagen en evt. nog side-skirts moeten monteren om daar iets te doen.

Wat het wel kan doen is de luchtstroom onder de auto door wat 'netter' laten los komen en daarmee evt. lift of richting stabiliteit problemen voorkomen. Dat is vaak al merkbaar op hogere snelheden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
ohjeetje..
Actief lid

Je wil een venturi effect bereiken: brede luchtinlaat onder aan de voorkant van de auto die snel versmalt :D En dan netjes (diffuser =verspreider)) aan de achterkant laten ontsnappen.

Just my 2 cents.

Groeten,

Nico
Speedster 2.2
Golf GTI
Speeder
Nieuw lid

Bericht door Speeder »

Veel succes met de wederopbouw en de upgrades, maar dat gaat wel goed komen zo te zien :wink:
zoonvanlinne150
Mega lid

Bericht door zoonvanlinne150 »

Al is het alleen voor de show,doen man is echt mooi,het oog wil ook wat!toch? :roll:
Ik zal het wel weer mis heben,maar je heb een brute wagen,waarom niet wat mooier maken????
Omdat mensen dan zeggen dat het geen nut heeft? :roll:
Als het maar niet negatief werkt,dat zou jammer zijn ivm je drag-races.....

Maar ja ik ben ook maar een seat rijdertje..... :o
''lotus'' en ''kapot''
''engels'' en ''meuk''
Rikster
Mega lid

Bericht door Rikster »

Rij al tijden met een diffuser, niet getest, maar toch voelt de auto op hogere snelheid stabieler. (Zelfde als o.a. Allen en MarkV trouwens...) Met de vraag naar windtunnel tests van een diffuser doelde ik op het feit dat er genoeg onder ons zijn die er een hebben aangeschaft zonder te weten of het ook werkelijk nut heeft!

Dat de kieuwen zelf geen downforce opleveren is mij volkomen duidelijk (begrijp iets van aerodynamica :wink:), maar vroeg mij voornamelijk af in hoeverre ze de verdere flow over de auto zullen verstoren? En heeft deze verdere verstoring een groter negatief effect dan het positieve wat mogelijk bij de wielkasten gewonnen wordt?

Inderdaad wil het oog ook wat... dus als het niet negatief zal werken
:roll:
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Chris, omdat Rik zelf aan heeft gegeven dat het nut moet hebben! Mij boeit het allemaal niet zo. De spoiler op jullie Exige heeft volgens v/d Kooi zo goed als geen nut. Lekker belangrijk toch? Het staat goed. Die spoiler zou voor mij zelfs een van de redenen zijn om de wagen aan te schaffen.
Als die diffusor er nog niet op zat toen ik de speedster kocht, had ik hem zelf alsnog aangeschaft. Voor het mooie... :oops:
Dennizz

Bericht door Dennizz »

allen schreef:Chris, omdat Rik zelf aan heeft gegeven dat het nut moet hebben! Mij boeit het allemaal niet zo. De spoiler op jullie Exige heeft volgens v/d Kooi zo goed als geen nut. Lekker belangrijk toch? Het staat goed. Die spoiler zou voor mij zelfs een van de redenen zijn om de wagen aan te schaffen.
Als die diffusor er nog niet op zat toen ik de speedster kocht, had ik hem zelf alsnog aangeschaft. Voor het mooie... :oops:
Ik heb zelf 2 criteria bedacht als ik iets wil gaan aanschaffen. Zodat ik ook beter kan kiezen uit veel dingen :roll:

1. het moet mooi zijn
2. het moet een toegevoegde waarde hebben (verbetering aan kwaliteit en/of prestaties)

Persoonlijk vind ik een vleugel wel erg stoer staan en vind er maar een aantal mooi. Hoe beter de vleugel functioneert hoe nog minder snel m`n speedy wordt. Dat houdt mij weer tegen....

De luchtgaten voor boven de wielen vind ik er wel erg stoer uitzien, ik zal dan wel een verbinding maken met de wielkasten voor de luchtdoorstroming.

Ik denk wel dat je erg veel last krijgt van steentjes/vuil op de voorraam met alle gevolgen van dien. Race gaas zal een groot gedeelte tegen houden. Ben wel benieuwd wat het doet als je een winter ermee rijdt...

Succes met de opbouw!

Ik heb laatst iemand gezien die ook extra roosters had op de achterkant, dat zag er ook wel stoer uit. Geen idee van het voordeel! Kan het ook niet meer terug vinden...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
linne150

Bericht door linne150 »

Ik had mijn Speedster net en bij v.d.Kooi er een Diffuser van motoconcept onder laten zetten.Had je het commentaar moeten horen :!: Te zwaar, werkt niet,lelijk,enzovoort enz,.....TOTDAT,..............Stef666 er een aanbod voor 100euro ja toen wilde iedereen er wel een hebben :!: :P :P :P :P :P
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Rikster
Mega lid

Bericht door Rikster »

Overweeg ook dit zodat de warmte beter uit de motorruimte kan ontsnappen :wink:
Afbeelding

p.s. Mogelijk wat jij bedoelt Dennizz..?
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Hoe kan zo'n spoiler nou weer hitte afvoeren? :wallbash:

:wink:
Plaats reactie