Ik denk dat je shuntweerstanden bedoelt.
Elektrische motor heeft maar 1 versnelling daardoor is ie ook zeer snel aan 100km/h geen tijdverlies bij schakelen en volledig vermogen al 0 tr/min (ook omdat ie veel lichter is)
Dat is de toekomst !!! enkel het bereik is nog wat beperkt denk ik.
Ik denk dat je shuntweerstanden bedoelt.
Elektrische motor heeft maar 1 versnelling daardoor is ie ook zeer snel aan 100km/h geen tijdverlies bij schakelen en volledig vermogen al 0 tr/min (ook omdat ie veel lichter is)
Dat is de toekomst !!! enkel het bereik is nog wat beperkt denk ik.
Euhhh, Alain, een electromotor heeft het volledige koppel al vanaf 0rpm, niet het volledige vermogen. Het vermogen bouwt dus gelijkmatig op met het toenemen van het toerental. Schakelen heeft dan dus nog wel zin.
Ik denk dat je shuntweerstanden bedoelt.
Elektrische motor heeft maar 1 versnelling daardoor is ie ook zeer snel aan 100km/h geen tijdverlies bij schakelen en volledig vermogen al 0 tr/min (ook omdat ie veel lichter is)
Dat is de toekomst !!! enkel het bereik is nog wat beperkt denk ik.
Euhhh, Alain, een electromotor heeft het volledige koppel al vanaf 0rpm, niet het volledige vermogen. Het vermogen bouwt dus gelijkmatig op met het toenemen van het toerental. Schakelen heeft dan dus nog wel zin.
Hoe zit dat met de levensduur van de accu's? Want als ik kijk naar de lithiumion accu's van mijn mobieltjes en de laptop dan vrees ik het ergste. Bij een beetje gebruik zakt de capaciteit binnen 1 tot 1,5 jaar volledig in. De Tesla heeft een paar 100 kilo van die dingen.
Zeker als je een ton of meer in een elektrokar hebt gestoken zit je niet te wachten op een actieradius van slechts 50 kilometer na 2 jaar
Euhhh, Alain, een electromotor heeft het volledige koppel al vanaf 0rpm, niet het volledige vermogen. Het vermogen bouwt dus gelijkmatig op met het toenemen van het toerental. Schakelen heeft dan dus nog wel zin.
Ja Maik je hebt gelijk Koppel is niet gelijk aan vermogen.
Ik als ingelieur zijnde zou het moeten weten !!
Het is allemaal zover weg en een beetje te snel geantwoord maar de essentie is juist elektrische motor heeft geen mechanische versnellingsbak !!
Zelfs het hebben van een mechanische versnellingsbak is niet per definitie uitgesloten, zeker als je hoge topsnelheden wilt halen. Het koppelverloop van een electromotor is dan wel vlak, maar niet oneindig, laat staan het efficiency verloop.
Bekijk het koppelverloop van de Tesla:
Met een final drive van 8.28 betekend dat dat het koppel al terug gaat lopen vanaf minder dan 100 kph en dat de maximum snelheid beperkt is tot 190 kph...
Tesla's slogan "100% of the Torque, 100% of the Time" heeft dus wel een beetje marketing gehalte...
Speedster Z22SE (147pk), Mei 2005
9-3X 2.0T Biopower (240pk), Juli 2010
9-3 Viggen Troll R Coupé (280pk), Maart 2000
XC60 D5 AWD Summum (215pk), April 2012
Euhhh, Alain, een electromotor heeft het volledige koppel al vanaf 0rpm, niet het volledige vermogen. Het vermogen bouwt dus gelijkmatig op met het toenemen van het toerental. Schakelen heeft dan dus nog wel zin.
Ja Maik je hebt gelijk Koppel is niet gelijk aan vermogen.
Ik als ingelieur zijnde zou het moeten weten !!
Het is allemaal zover weg en een beetje te snel geantwoord maar de essentie is juist elektrische motor heeft geen mechanische versnellingsbak !!
Heb enige tijd geleden zelf met deze elise mogen sturen. Heeft toch wel versnellingen hoor. Moet zelfs koppelen om door te schakelen. Punt is wel dat je de auto in de 1e versnelling kan zetten, de koppeling kan laten opkomen zonder dat er iets gebeurt. Pas als je de accelerator (gaspedaal) indrukt gaat het ding vooruit. De wagen heeft zo'n hoog koopel vanaf bijna 0, dat als je traditioneel wegrijdt je dus echt de koppeling aan gort rijdt.
Ik heb deze week over de elecktrische elise nog gelezen in het nederlandse Top Gear magazine.
Het blijkt dat bij bestaande benzine elises er een elecktrishe motor conversie kan gebeuren.
Sinds de speedster veel deelt met het Elise S2 chasis wie weet is het ook mogelijk om onze speedy om te bouwen.