
de aanhouder wint
Peter, over die zelflerende mogelijkheid heb ik nog wel een vraagje. De ECU is vanzichzelf toch al zelflerend? Dus bij deellast past hij altijd de tabellen aan voor vollast. Dit gold dan voor de inspuiting in ieder geval.Speerke schreef:Zoals beloofd, een kleine update:
De PC applicatie waarmee de ECU geprogrammeerd kan worden is bijna af. De ECU kan hiermee geprogrammeerd worden door middel van een PC en een simpele OBD interface gebaseerd op de ELM327 chip. (Op Ebay al te koop vanaf zo’n 35 euro) De uitdaging hierbij is de PC applicatie ‘foolproof’ en simpel in het gebruik te maken.
De ECU software is uitgebreid met de volgende zaken:
- Het is nu mogelijk om metingen te doen en te bewaren in de ECU zelf. Omdat dit nu niet meer via de OBD interface gaat, kunnen er veel meer metingen gedaan worden in dezelfde tijd. Ook is het nu niet meer nodig om een laptop in de auto mee te zeulen tijdens het meten.
- Zelflerende modus voor het deellast gebied toegevoegd. Deze maakt gebruik van bovenstaande manier van meten. Indien geactiveerd, zal de ECU voor alle deellast brandstof cellen de benodigde brandstof correcties bepalen door simpelweg een uurtje met de auto te gaan rijden.
De ECU heeft standaard een voorziening waarbij hij "lange termijn" fuel trims leert. Dit is een relatief klein tabelletje. Dit tabelletjeMaik schreef:
Peter, over die zelflerende mogelijkheid heb ik nog wel een vraagje. De ECU is
vanzichzelf toch al zelflerend? Dus bij deellast past hij altijd de tabellen
aan voor vollast. Dit gold dan voor de inspuiting in ieder geval. Met jouw
prog kan dat dus nog beter? Gaat hij dan meer tabellen aanpassen? Ook voor
ontsteking misschien? Als je hier meer over kan vertellen graag!
Prachtig dit nieuws.Speerke schreef:Zoals beloofd, een kleine update:
De ECU software is uitgebreid met de volgende zaken:
- Het is nu mogelijk om metingen te doen en te bewaren in de ECU zelf. Omdat dit nu niet meer via de OBD interface gaat, kunnen er veel meer metingen gedaan worden in dezelfde tijd. Ook is het nu niet meer nodig om een laptop in de auto mee te zeulen tijdens het meten.
- Zelflerende modus voor het deellast gebied toegevoegd. Deze maakt gebruik van bovenstaande manier van meten. Indien geactiveerd, zal de ECU voor alle deellast brandstof cellen de benodigde brandstof correcties bepalen door simpelweg een uurtje met de auto te gaan rijden.