Speedster aan de kant, dashboard flikkert en rijd niet goed

Alle overige technische zaken.
RCduck7
Actief lid

Speedster aan de kant, dashboard flikkert en rijd niet goed

Bericht door RCduck7 »

Vandaag na het het starten terwijl de speedster nog warm stond begon ineens de lichtjes van mijn dashboard te flikkeren.
Toerenteller werkt niet en de snelheidsmeter reageert als een flipperkast.
Ik voel dat hij ook niet rijd zoals het moet, hij hapert soms en bij volgas wil de motor afslaan, alsof hij geen benzine krijgt.
Ik voel/hoor ook wat trillingen achteraan.
Een hele botorham aan problemen in één keer. :shock:
Maar het kan misschien ook een klein probleempje zijn.
Zekering misschien??
Of condensprobleem? (Hij stond in de garage en daarna in volle zon).

Enkel dit topic heb ik gevonden wat misschien mogelijk het probleem kan zijn.

http://www.vx220.org.uk/forums/Malfunct ... =dashboard

Iemand hetzelfde probleem gehad?? Een gekend probleem??
Alle hulp is welkom.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Heel misschien een accuklem die los zit? Maar als de motor gewoon loopt dan zou hij gewoon stroom van de dynamo moeten halen... Misschien toch het checken waard.
Misschien wel een massa probleem? Misschien een van de kabels van de dynamo die niet lekker zit? Maar dan zou het systeem weer gewoon stroom van de accu halen, of is die misschien leeg nu? Dan zou het toch aan de (aansluitingen van) de dynamo kunnen liggen.
Hopelijk is het een klein probleempje!
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Als ml lampje ook brand zou ik een scangauge of iets dergelijks er aan koppelen en kijken of die iets zinnigs te vertellen heeft.
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Ik denk dat het probleem is opgelost. :)
Even de de contacten van de batterij gereinigt en aangedraaid, alle zekeringen uitgehaald één voor één en gecheckt.
Geen grote werken uitgevoerd.
Van de gelegenheid gebruikt gemaak om mijn spoorverbreders achteraan te verwijderen want die kwamen naar mijn zin echt teveel de kasten uit.
Na het starten leek alles normaal, enkel de snelheidsmeter ging niet.
Na een 5 minuutje rijden viel de wagen stil bij het uitbollen als ik wilde gaan tanken, tot 2x toe.
Starten was geen probleem.
Toen besloten om nog wat door te rijden en toen werkte de snelheidmeter weer, ook viel de wagen niet meer stil.
Toen wist ik (bijna zeker) wat het was.
De wagen heeft bija 3 weken stil gestaan omdat de velgen eraf waren omdat ik ze in het zwart wilde, benzinedop,bouten en het middenste plastic rondje van de velg had ik zelf zwart gespoten.
En ook spoorverbreders werden gemonteerd.
De batterij was gedurende die tijd niet afgekoppeld.
Nochtans na de eerste dagen weer rijden deed de speedster normaal, maar ik reed telkens korte afstandjes.
Het zal wel aan de batterij gelegen hebben. :oops:
Ik stond er niet bij stil omdat ik nooit batterij problemen ondervonden had.
Ik heb een 70 tal kilometers afgelegd met de bedoeling de batterij weer wat gezonder te maken en heb geen probleem meer ondervonden.
Ik ben wel benieuwd of de wagen nog normaal gaat doen bij het begin van mijn volgende rit.
Laatst gewijzigd door RCduck7 op 22 mar 2009 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Mooi zo! :)
Hopelijk komt het niet meer terug.
Dit draadje goed bewaren voor als er iemand eenzelfde probleem heeft, Herman z'n checklist is ook behoorlijk nuttig wat dat betreft!
Afbeelding
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Kheb nog één probleem gevonden wat ik niet kon zien door zonder lichten aan te rijden.
Als ik de gewone lichten of dimlichten inschakel verandert de sterkte van het dashboardlicht constant.
Aan de lichten buiten zie ik niks op het eerste zicht, enkel het dashboardlicht verandert.
het is vreemd maar de sterkte van het dashboardlicht verandert per seconde gradueel in 4 stappen van sterk licht naar minder sterk (dimlicht) om dan weer sterk te zijn en dan begint het proces opnieuw.
Heel irritant. :x
Moeilijk voor te stellen dat dit aan de accu kan liggen toch??
Hoe kan ik alweer testen of de accu in orde is?
Wat is de zekering voor het dashboardlicht?
Ik ga ervan uit moest een draadje los zitten dat het dashboardlicht niet op zo een constante volgorde van lichtsterkte wisselt.
M-speed
Actief lid

Bericht door M-speed »

je kunt met het kleine zwarte knopje bij je contact
de sterkte van je dashboard verlichting stellen misschien zit daar een probleem in
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

M-speed schreef:je kunt met het kleine zwarte knopje bij je contact
de sterkte van je dashboard verlichting stellen misschien zit daar een probleem in
Welja, ik had iets gelezen op het engelse forum dat iemand dit knopje 10 seconden indrukte en dat het probleem daarmee mogelijk verholpen kon worden, wat ik ook deed.
Maar bij elke druk verandert dus de lichtsterkte zeg je?
Ik dacht dat dit enkel diende om de kleine kilometerteller te resetten.
Kzal het eens proberen.
Ik heb zo een vermoeden dat dit probleem ontstaan is door één voor één de zekeringen uit en weer in te plaatsen.
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

RCduck7 schreef: Maar bij elke druk verandert dus de lichtsterkte zeg je?
Yep, door erop te drukken ja :D

Bij een blauwe Speedster kan je met dat knopje ook de blauwe verlichting inschakelen :bag:
Laatst gewijzigd door Dennizz op 25 mar 2009 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

niet door drukken op het knopje, maar door eraan te draaien kan je de sterkte van je binnenverlichting normaal gezien veranderen.

Ik zou verder ook nog maar eens even met een voltmeter de accuspanning testen met en zonder draaiende motor (zou respectievelijk ongeveer 12V en ergens tussen de 13 en 14V moeten zijn). Je weet maar nooit of misschien een spanningsregelaar niet in order is en alles onder een te hoog voltage staat..!?

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Dennizz

Bericht door Dennizz »

the-duke schreef:niet door drukken op het knopje, maar door eraan te draaien kan je de sterkte van je binnenverlichting normaal gezien veranderen.
Mijn speedster zit in de 3000 serie en daar is het een drukknopje. Hetzelfde idee als wat je nu regelmatig ziet bij staande lampen binnen in huis.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Dennizz schreef: Mijn speedster zit in de 3000 serie en daar is het een drukknopje. Hetzelfde idee als wat je nu regelmatig ziet bij staande lampen binnen in huis.
Die van mij is de 3685, dus ook in de 3000-serie, is inderdaad een drukknopje, maar de buitenring rond het knopje kan draaien..

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
speedster

Bericht door speedster »

Dennizz schreef:Bij een blauwe Speedster kan je met dat knopje ook de blauwe verlichting inschakelen :bag:
Ik heb daarom alleen maar oranje :idea: :idea: :idea:
M-speed
Actief lid

Bericht door M-speed »

the-duke schreef:
Dennizz schreef: Mijn speedster zit in de 3000 serie en daar is het een drukknopje. Hetzelfde idee als wat je nu regelmatig ziet bij staande lampen binnen in huis.
Die van mij is de 3685, dus ook in de 3000-serie, is inderdaad een drukknopje, maar de buitenring rond het knopje kan draaien..

gr,
The Duke
ik heb een 600 serie en het chrome ringetje er om heem kan ik draaien maar doet niks volgens mij
Plaats reactie