Speedster aan de kant, dashboard flikkert en rijd niet goed

Alle overige technische zaken.
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Normaal gesproken is het:

- kort drukken (plm. 1 a 2 sec.) == reset trip meter
- indrukken en vasthouden == achtergrond verlichting gaat in 4 stappen van helder naar 'dim' en begint dan weer opnieuw

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Arno schreef:Normaal gesproken is het:

- kort drukken (plm. 1 a 2 sec.) == reset trip meter
- indrukken en vasthouden == achtergrond verlichting gaat in 4 stappen van helder naar 'dim' en begint dan weer opnieuw

Bye, Arno.
De trip meter reset werkt wel maar het dashboard licht krijg ik niet in orde, het blijft maar doorgaan. :(
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Ik ben van plan om door te zetten om het probleem zelf op te lossen.
Ik heb het niet zo voor opel garages, vooral mijn dealer niet.
En de plaatselijke garage kan wel goed aan auto's werken maar om daar met een eventueel specifiek computer/elecktrisch probleem af te komen lijkt me geen goed idee.

Ik was net bezig om het plastic stuuromhulsel er af te halen om zo te zien of er iets mis is met het knopje of een aansluiting daarvan voor de tripreset.
Blijkt dat het stuur er ook af moet.
Het stuur lijkt vast te zitten met 2 bouten.
Kan ik dat zomaar gemakkelijk verwijderen? Waar moet ik op letten?
En is het veilig voor de airbag zodat hij niet afgaat?? :roll:
Ik heb een search gedaan daaromtrent maar veel te veeeeel resultaten.

Ik heb de benaming van het onderdeeltje gevonden van de trip reset...

S-code S125 Switch Illumination/Reset trip odometer.

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0index.pdf
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Kijk hier even hoe je je stuur (en dashboard) los moet halen, duidelijker kan niet!

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... bouwen.pdf
Afbeelding
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Maik schreef:Kijk hier even hoe je je stuur (en dashboard) los moet halen, duidelijker kan niet!

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... bouwen.pdf
Het stuur en de stuurbekleding loshalen is perfect gelukt maar op het eerste zicht zie ik daar niets verkeerd bij de bedrading of het knopje.
Het knopje kan in feite niet gedemonteerd worden of men zou het moeten stuk maken om het vanbinnen te zien zo lijkt.
Dus ik kan niet zeggen of het knopje defect is of niet.
Als ik de fiche van de 2 draadjes naar de resetknop van elkaar losmaak heb ik hetzelfde probleem met het dashboardlicht als ik het licht aanzet.
Dus of het knopje eraan zit of niet doet niets uit om het probeem op te lossen.
De 2 draadjes gaan weg naar een bundel die verdwijnt in het dashboard... Maar waar komt die uit??
Misschien iets mis met waar hij uitkomt maar waar zou dat kunnen zijn?
Ik denk dat ik toch maar naar de garage ga. :(
Die kunnen waarschijnlijk via de computer onmiddelijk zien waar het probleem zich bevind?
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

RCduck7 schreef: De 2 draadjes gaan weg naar een bundel die verdwijnt in het dashboard... Maar waar komt die uit??
1 gaat naar aarde, de andere direct de dash-unit in. Zit niks tussen.

Zie:

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... tument.pdf

Schakelaar S125

Het klinkt helaas als een dash unit die niet meer lekker werkt.. Reparatie gaat meestal lastig worden. Vervangen kan wel..

Bye, Arno.
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Op het Duitse forum is ook een draadje over Stack-problemen.

Ze hebben het over weigerende tellernaalden enz. En als oplossing hebben ze het daar over wat langer afkoppelen van de stroom. Ik heb hier niet teruggelezen of je dat gedaan hebt. Maar het is wel de goedkoopste (mogelijke) oplossing van je Stack-probleem.

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... t&p=305167

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... 1&hl=stack

SteV6
S4 Avant
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Van dit alles zoals weigerende tellernaalden heb ik zero problemen meer.
Normaal gezien kan het knopje uit te meten zijn denk ik, of het nog verbinding heeft.
Of het knopje verwijderen en de 2 draadjes eventjes verbinden en zien of dashboardlicht dan stopt met de dimcyclus.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

RCduck7 schreef: Of het knopje verwijderen en de 2 draadjes eventjes verbinden en zien of dashboardlicht dan stopt met de dimcyclus.
Als resetten van de trip meter werkt, dan is knopje gewoon functioneel.

Is niets anders als een eenvoudig druk-knopje die de draadjes met elkaar doorverbindt. De stack unit bepaalt zelf aan de hand van de tijdsduur van de door-verbinding de functie. Kort = reset dagteller, lang = stap door licht intensiteit

Bye, Arno.
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Arno schreef:
RCduck7 schreef: Of het knopje verwijderen en de 2 draadjes eventjes verbinden en zien of dashboardlicht dan stopt met de dimcyclus.
Als resetten van de trip meter werkt, dan is knopje gewoon functioneel.
Ik heb nog eens de reset van de tripmeter getest en die werkt toch niet.
Die ene keer aan het begin van mijn probleem was hij misschien net even niet in kortsluiting zodat die toch even werkte.
De drukknop schijnt te werken, ik heb hem uitgemeten.
Het dashboard zal er waarschijnlijk af moeten om verder te onderzoeken of daar die 2 draajes mekaar raken.
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

SteV6 schreef:Op het Duitse forum is ook een draadje over Stack-problemen.

Ze hebben het over weigerende tellernaalden enz. En als oplossing hebben ze het daar over wat langer afkoppelen van de stroom. Ik heb hier niet teruggelezen of je dat gedaan hebt. Maar het is wel de goedkoopste (mogelijke) oplossing van je Stack-probleem.

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... t&p=305167

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... 1&hl=stack

SteV6
Om daar te registreren op het duitse forum is het daar geen lolletje van de in te vullen velden.
Maar ik versta toch geen duits.
Ik had de batterij al eens losgkoppeld voor een paar uur.
Misschien eens een paar dagen proberen.
Vandaag wilde ik het dashboard verwijderen om de bedrading verder te inspecteren maar ben er toch maar niet aan begonnen.
Zoals ik las in de link kan het verwijderen van de grijze dashboardstrips een werkje zijn en was te bang om die te beschadigen. :oops:
SteV6

Bericht door SteV6 »

Hier het antwoord aan een Duitser van Stack zelf:
"A good number of years ago Lotus ceased taking roadcar display systems from Stack Ltd. instead using a similar display supplied from a South African automotive supplier.

At that time, it was agreed that Stack could offer service direct to end users and, while we had parts stock, we have offered service having to progressively limit that service, as parts diminished, in very recent years.

Parts have been consumed now to such an extent that we can no longer provide service to the following Lotus products, Elise twin dial display, VX220 twin dial display, 340R display system.

For service to Lotus displays we must now direct you to Lotus Cars contact telephone +44 (0)1953 608 000

Regards,

Stack Customer Support"
Lekker is dat ...
S4 Avant
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

De wagen heeft nu een 4 tal dagen met de accu afgekoppeld gestaan.
Weer aangesloten maar probleem is niet weg zoals gedacht.
Naar het werk gereden vandaag en toen ik terug kwam was er nogal veel condens achter het glas van de de tellernaalden in het dashboard.
Na een half uurtje rijden met dak eraf en de blazers goed hebben laten gaan is het nog niet helemaal weg.
Het was vanmorgen wat mistig en dan volle zon.
Ik hou het niet onmogelijk dat dit het elecktrisch probleempje veroorzaakte.
Maar das maar gissen, want ik heb nog altijd geen ander probleem ondervonden dan die vervelende dimlicht routine in het dashboard.
Wat is eigenlijk de beste manier om zo min mogelijk condens in het dashboard toe te laten??
Mijn blazertjes staan wel altijd open maar staan op stand nul.
Moeten ze veel blazen of hou je ze best liever compleet toe??
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Toen ik mijn Stack dashboard uit elkaar haalde kwam ik daarin een zakje silica gel tegen. Dat zit daar dus om dit soort vochtproblemen te vermijden.
Mischien helpt het drogen van deze silica (even in oven) met jouw probleem, echter moet je dan wel je even de achterkant van je dashboard uit elkaar halen. :?
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Exmantaa schreef:Toen ik mijn Stack dashboard uit elkaar haalde kwam ik daarin een zakje silica gel tegen. Dat zit daar dus om dit soort vochtproblemen te vermijden.
Mischien helpt het drogen van deze silica (even in oven) met jouw probleem, echter moet je dan wel je even de achterkant van je dashboard uit elkaar halen. :?
Ik zal dan toch maar even bij de opel dealer binnenwippen.
Die zilverkleurige strips die eraf moeten voor het dashboard er af kan lijken makkelijk beschadigd te worden.
Als de garage het dashboard er af neemt en er is eventueel schade zijn zij verantwoordelijk. :lol:
Plaats reactie