versnellingsbakolie

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
vx0877
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 mar 2005 9:09
Locatie: zedelgem / belgie

versnellingsbakolie

Bericht door vx0877 »

weet dat dit al eens aangekaart is maar wou hierbij eens horen wie er zijn versnellingsbakolie al heeft laten vernieuwen?

mijn speedy heeft nu +90k km en persoonlijk zou ik dit graag laten doen om zo terug wat soepeler te kunnen schakelen, maar ik hoor hier verschillende verhalen omtrent. ene positief, andere raden het volledig af...

kleine zaken die ik laatste tijd merk:
wagen staat stil, zet in eerste en dan voel je die heel, maar ook heel licht in zijn vesnelling gaan, niet dat de auto schokt ofzo, maar je voelt het gewoon (dit is niet altijd het geval)

zijn er nog mensen die deze kenmerken hebben?

mochten er hier mensen uit het West of Oost-Vlaamse (ik woon omgeving Brugge / Torhout)zijn die hier helemaal in thuis zijn, en jullie willen eventjes tijd maken, laat mij dit gerust weten, laat ik jullie eens rijden ofzo zodat je aanvoelt wat ik wil zeggen...

wil voorkomen mocht dit iets anders zijn dat ik geen kosten rij die ik kon voorkomen!

thanx!
sammy
speedster 2.2 - #3064
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Mijn Speedster heeft nog veel te weinig kilometers voor een versnellingsbakspoeling en nieuwe bakolie. Maar bij mijn Leon heb ik bij 155.000 km de bak laten spoelen en nieuwe bakolie erin. De olie die er uit kwam was wat donkerder, maar met het blote oog was geen slijpsel zichtbaar.
Na de olieverversing schakelt de bak weer superstrak en uitermate soepel. Dus daar heb ik geen spijt van gehad.

Bij mijn Speedster gaat schakelen prima, alleen de achteruit laat zich soms zeer moeilijk inleggen ...


SteV6
S4 Avant
vx0877
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 mar 2005 9:09
Locatie: zedelgem / belgie

Bericht door vx0877 »

denk dat die achteruit wel eigen is aan de speedy, heb dit altijd al gehad, ook met mijn eerste speedster (10k km), moet ook vaak effe naar zijn 1, effe koppelen en dan in de achteruit

denk bij volgende onderhoud toch es te vragen om te verversen, of zou ik dit makkelijk zelf kunnen? daar ik het reeds bevraagd heb en ze beweren bij hoog en laag dat dit niet nodig is...
speedster 2.2 - #3064
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

vx0877 schreef:of zou ik dit makkelijk zelf kunnen? daar ik het reeds bevraagd heb en ze beweren bij hoog en laag dat dit niet nodig is...
Verversen is niet moeilijk. Alleen handig om wat slang en een trechter te hebben. Je moet meestal vullen via een opening aan de zijkant en daar kom je moeilijk bij met een fles.

Officieel zijn de meeste versnellingsbakken 'filled for life' tegenwoordig, maar ook daar staat vaak als 'kleine lettertjes' bij dat het bijvoorbeeld 150.000km is. Vandaar dat de meeste dealers het vrijwel nooit (meer) doen.

Als je ververst met de orginele Opel bak-olie, dan is er sowieso natuurlijk niks aan de hand.

Vooral schakel-gedrag/gevoel kan daardoor wel beinvloed of verbeterd worden, omdat de olie (en de toevoegingen) invloed heeft op de werking van de synchro's in de bak.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie