aanschaf SPEEDY

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
cobus
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2009 7:38

aanschaf SPEEDY

Bericht door cobus »

Beste mensen,
Wat zijn wat jullie betreft de argumenten om voor een 2.2 of een turbo te kiezen??

Ik weet wat turbo gevoel is (GHibli, 4.24v gereden). Maar wat zijn andere karakteristieken?
Is een 2.2 met een compressor lekkerder?
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: aanschaf SPEEDY

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
cobus
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2009 7:38

Bericht door cobus »

Herman, dank voor je reactie!

vnml woonwerk en tourritten, maar ik vrees dat het circuit te veel aantrekkingskracht heeft om het zomaar te laten liggen.

Ik heb zoals vermeld wat ervaring met turbo's maar vindt het best lastig driften. Het lijkt me met een rel. lichte auto dat je minder 'gat' hebt maar toch.

Wat is een goede en complete manier van tunen op een 2.2, dus van inlaat tot einddemper? En wat bereik je ermee?
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

ik denk zonder compresor of turbo zit je met alleen tunen van inlaat traject en uitlaat rond de 180 pk
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Het is zo wie zo erg lastig te driften met deze auto.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het is wat lastiger dan met een BMW bv, maar nog wel te doen als je de snelheid niet te hoog op laat lopen :wink: Dan wordt de kans op listige tankslappers wat groter...

Het atmosferische tuningstrajekt voor de 2.2 begint de laatste tijd steeds interessanter te worden.
Mark Verboom rijdt nu met ca. 200pk aan de krukas rond, en dat met een andere inlaat, uitlaat (met nog het standaard spruitstuk) en een basic remap van de ECU. Dat laatste is wel wat lastig, Mark heeft het namelijk zelf gedaan (samen met Peter van dit forum). We zitten met z'n allen hier te wachten tot die remap techniek beschikbaar komt voor alle gewone stervelingen hier op het forum :wink: Geduld is een schone zaak :idea:

Wil je naar ruim meer dan 200pk, zeg meer dan 250pk, dan zal je naar drukvulling toe moeten en dan kan je gaan voor de Hitec compressorkit of de dbilas turbo-ombouw...

Welkom!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

cobus, ik zal het maar eerlijk zeggen:
budget is voor de meeste de overweging. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

2.2 voor het bochtenwerk (lichter)
2.0 voor plankgas rechtdoor (50 pk meer)

Dat zijn wel de grootste verschillen motorisch :D Verder heeft de turbo (vind ik) wel een mooier uiterlijk op de achter vleugel na.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

En toch ben ik het niet met je eens. Een goede chauffeur zal de turbo ongetwijfeld harder rondknallen. :idea:
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Het ligt ook allemaal aan de rijders zelf. Als je auto vreselijk snel gaat rem je vaak te veel/te vroeg voor een bocht. Terwijl een auto die niet zo hard op de bocht af komt harder instuurt.
Ik denk dat je bij een turbo ook moet opletten hoeveel gas je moet geven terwijl je met een 2.2 daarbij veel minder moet opletten om niet dwars te gaan. Daardoor zit je dus (sneller) op de grens van het rijden.

In de motoGP zie je dat erg duidelijk. 200cc minder omdat dat veiliger zou zijn omdat de snelheid eruit gaat en vervolgens rijden ze soms secondes sneller op een rondje :wink:

Ik zie het op het circuit wel vaak op het rechte eind knallen ze je voorbij en vervolgens remmen ze veel te hard waardoor je er binnendoor langs gaat :wink:

Het verschil op zandvoort is natuurlijk erg groot tussen een turbo en een 2.2 maarja, dat is ook veel rechtdoor en lange bochten. Tijdens een slalomrace zal je minder/weinig verschil hebben terwijl het verschil in pk`s wel groot blijft.

Alles ligt voornamelijk bij de rijder. Ik heb dat afgelopen jaren met het karten wel gemerkt. De karts met het meeste vermogen waren niet het snelst. Een kart met wat minder vermogen werd vloeiender bereden en was toch uiteindelijk sneller in de ronde tijden. Op het rechte eind verschil je het natuurlijk altijd.....

Het was ook meer een kreet om de turbo rijders uit hun tent te lokken en discussies te krijgen
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Maik schreef:Het is wat lastiger dan met een BMW bv, maar nog wel te doen als je de snelheid niet te hoog op laat lopen :wink: Dan wordt de kans op listige tankslappers wat groter...

Het atmosferische tuningstrajekt voor de 2.2 begint de laatste tijd steeds interessanter te worden.
Mark Verboom rijdt nu met ca. 200pk aan de krukas rond, en dat met een andere inlaat, uitlaat (met nog het standaard spruitstuk) en een basic remap van de ECU. Dat laatste is wel wat lastig, Mark heeft het namelijk zelf gedaan (samen met Peter van dit forum). We zitten met z'n allen hier te wachten tot die remap techniek beschikbaar komt voor alle gewone stervelingen hier op het forum :wink: Geduld is een schone zaak :idea:

Wil je naar ruim meer dan 200pk, zeg meer dan 250pk, dan zal je naar drukvulling toe moeten en dan kan je gaan voor de Hitec compressorkit of de dbilas turbo-ombouw...

Welkom!
als gewone sterveling natuurlijk wel interesse mocht het voor iedereen beschikbaar komen. Niet iets wat ze bij van der Sten of bij Kooi als specialisten kunnen doen?
martin
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nee, het schijnt maar een handjevol mensen te lukken, en dan nog wordt eraan getwijfeld of die andere mensen/bedrijven de ECU van de 2.2 wel helemaal onder de knie hebben. Ik wacht nog even lekker op het projekt van Peter. Dit schreeuwt trouwens wel om een update van hem :wink:
Afbeelding
cerbera
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2009 10:12
Locatie: zuid holland

Bericht door cerbera »

SAKERS zijn snelle turbo's op Zandvoort (ultime turbo motor; soeb)

Het basis lagere gewicht van de 2.2 spreek me toch wel aan, in combi met het idee van een compressor.

wat ik zou willen voorlopig is tussen de 160-180 pk op de wielen.
het bericht over de remap is zeer interessant, daar wil ik ook meer van weten.

maar eerst een auto
weten jullie auto's te koop buiten het aanbod op gaspedaal/ marktplaats?
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Zie het aanbod hier op de site van leden... KLIK
Plaats reactie