aanschaf SPEEDY
aanschaf SPEEDY
Beste mensen,
Wat zijn wat jullie betreft de argumenten om voor een 2.2 of een turbo te kiezen??
Ik weet wat turbo gevoel is (GHibli, 4.24v gereden). Maar wat zijn andere karakteristieken?
Is een 2.2 met een compressor lekkerder?
Wat zijn wat jullie betreft de argumenten om voor een 2.2 of een turbo te kiezen??
Ik weet wat turbo gevoel is (GHibli, 4.24v gereden). Maar wat zijn andere karakteristieken?
Is een 2.2 met een compressor lekkerder?
Herman, dank voor je reactie!
vnml woonwerk en tourritten, maar ik vrees dat het circuit te veel aantrekkingskracht heeft om het zomaar te laten liggen.
Ik heb zoals vermeld wat ervaring met turbo's maar vindt het best lastig driften. Het lijkt me met een rel. lichte auto dat je minder 'gat' hebt maar toch.
Wat is een goede en complete manier van tunen op een 2.2, dus van inlaat tot einddemper? En wat bereik je ermee?
vnml woonwerk en tourritten, maar ik vrees dat het circuit te veel aantrekkingskracht heeft om het zomaar te laten liggen.
Ik heb zoals vermeld wat ervaring met turbo's maar vindt het best lastig driften. Het lijkt me met een rel. lichte auto dat je minder 'gat' hebt maar toch.
Wat is een goede en complete manier van tunen op een 2.2, dus van inlaat tot einddemper? En wat bereik je ermee?
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Het is wat lastiger dan met een BMW bv, maar nog wel te doen als je de snelheid niet te hoog op laat lopen
Dan wordt de kans op listige tankslappers wat groter...
Het atmosferische tuningstrajekt voor de 2.2 begint de laatste tijd steeds interessanter te worden.
Mark Verboom rijdt nu met ca. 200pk aan de krukas rond, en dat met een andere inlaat, uitlaat (met nog het standaard spruitstuk) en een basic remap van de ECU. Dat laatste is wel wat lastig, Mark heeft het namelijk zelf gedaan (samen met Peter van dit forum). We zitten met z'n allen hier te wachten tot die remap techniek beschikbaar komt voor alle gewone stervelingen hier op het forum
Geduld is een schone zaak
Wil je naar ruim meer dan 200pk, zeg meer dan 250pk, dan zal je naar drukvulling toe moeten en dan kan je gaan voor de Hitec compressorkit of de dbilas turbo-ombouw...
Welkom!

Het atmosferische tuningstrajekt voor de 2.2 begint de laatste tijd steeds interessanter te worden.
Mark Verboom rijdt nu met ca. 200pk aan de krukas rond, en dat met een andere inlaat, uitlaat (met nog het standaard spruitstuk) en een basic remap van de ECU. Dat laatste is wel wat lastig, Mark heeft het namelijk zelf gedaan (samen met Peter van dit forum). We zitten met z'n allen hier te wachten tot die remap techniek beschikbaar komt voor alle gewone stervelingen hier op het forum


Wil je naar ruim meer dan 200pk, zeg meer dan 250pk, dan zal je naar drukvulling toe moeten en dan kan je gaan voor de Hitec compressorkit of de dbilas turbo-ombouw...
Welkom!

- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Het ligt ook allemaal aan de rijders zelf. Als je auto vreselijk snel gaat rem je vaak te veel/te vroeg voor een bocht. Terwijl een auto die niet zo hard op de bocht af komt harder instuurt.
Ik denk dat je bij een turbo ook moet opletten hoeveel gas je moet geven terwijl je met een 2.2 daarbij veel minder moet opletten om niet dwars te gaan. Daardoor zit je dus (sneller) op de grens van het rijden.
In de motoGP zie je dat erg duidelijk. 200cc minder omdat dat veiliger zou zijn omdat de snelheid eruit gaat en vervolgens rijden ze soms secondes sneller op een rondje
Ik zie het op het circuit wel vaak op het rechte eind knallen ze je voorbij en vervolgens remmen ze veel te hard waardoor je er binnendoor langs gaat
Het verschil op zandvoort is natuurlijk erg groot tussen een turbo en een 2.2 maarja, dat is ook veel rechtdoor en lange bochten. Tijdens een slalomrace zal je minder/weinig verschil hebben terwijl het verschil in pk`s wel groot blijft.
Alles ligt voornamelijk bij de rijder. Ik heb dat afgelopen jaren met het karten wel gemerkt. De karts met het meeste vermogen waren niet het snelst. Een kart met wat minder vermogen werd vloeiender bereden en was toch uiteindelijk sneller in de ronde tijden. Op het rechte eind verschil je het natuurlijk altijd.....
Het was ook meer een kreet om de turbo rijders uit hun tent te lokken en discussies te krijgen
Ik denk dat je bij een turbo ook moet opletten hoeveel gas je moet geven terwijl je met een 2.2 daarbij veel minder moet opletten om niet dwars te gaan. Daardoor zit je dus (sneller) op de grens van het rijden.
In de motoGP zie je dat erg duidelijk. 200cc minder omdat dat veiliger zou zijn omdat de snelheid eruit gaat en vervolgens rijden ze soms secondes sneller op een rondje

Ik zie het op het circuit wel vaak op het rechte eind knallen ze je voorbij en vervolgens remmen ze veel te hard waardoor je er binnendoor langs gaat

Het verschil op zandvoort is natuurlijk erg groot tussen een turbo en een 2.2 maarja, dat is ook veel rechtdoor en lange bochten. Tijdens een slalomrace zal je minder/weinig verschil hebben terwijl het verschil in pk`s wel groot blijft.
Alles ligt voornamelijk bij de rijder. Ik heb dat afgelopen jaren met het karten wel gemerkt. De karts met het meeste vermogen waren niet het snelst. Een kart met wat minder vermogen werd vloeiender bereden en was toch uiteindelijk sneller in de ronde tijden. Op het rechte eind verschil je het natuurlijk altijd.....
Het was ook meer een kreet om de turbo rijders uit hun tent te lokken en discussies te krijgen
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
als gewone sterveling natuurlijk wel interesse mocht het voor iedereen beschikbaar komen. Niet iets wat ze bij van der Sten of bij Kooi als specialisten kunnen doen?Maik schreef:Het is wat lastiger dan met een BMW bv, maar nog wel te doen als je de snelheid niet te hoog op laat lopenDan wordt de kans op listige tankslappers wat groter...
Het atmosferische tuningstrajekt voor de 2.2 begint de laatste tijd steeds interessanter te worden.
Mark Verboom rijdt nu met ca. 200pk aan de krukas rond, en dat met een andere inlaat, uitlaat (met nog het standaard spruitstuk) en een basic remap van de ECU. Dat laatste is wel wat lastig, Mark heeft het namelijk zelf gedaan (samen met Peter van dit forum). We zitten met z'n allen hier te wachten tot die remap techniek beschikbaar komt voor alle gewone stervelingen hier op het forumGeduld is een schone zaak
![]()
Wil je naar ruim meer dan 200pk, zeg meer dan 250pk, dan zal je naar drukvulling toe moeten en dan kan je gaan voor de Hitec compressorkit of de dbilas turbo-ombouw...
Welkom!
martin
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
SAKERS zijn snelle turbo's op Zandvoort (ultime turbo motor; soeb)
Het basis lagere gewicht van de 2.2 spreek me toch wel aan, in combi met het idee van een compressor.
wat ik zou willen voorlopig is tussen de 160-180 pk op de wielen.
het bericht over de remap is zeer interessant, daar wil ik ook meer van weten.
maar eerst een auto
weten jullie auto's te koop buiten het aanbod op gaspedaal/ marktplaats?
Het basis lagere gewicht van de 2.2 spreek me toch wel aan, in combi met het idee van een compressor.
wat ik zou willen voorlopig is tussen de 160-180 pk op de wielen.
het bericht over de remap is zeer interessant, daar wil ik ook meer van weten.
maar eerst een auto
weten jullie auto's te koop buiten het aanbod op gaspedaal/ marktplaats?
Zie het aanbod hier op de site van leden... KLIK