@Piet:
Arno schreef:Een 200cpi haalt de APK makkelijker, maar ook hier kan de tweede lambda sensor een foutcode geven als de fluctuaties van de zuurstof in de gas-stroom te groot zijn.
Bye, Arno.
tot het tegendeel bewezen is, en dat zullen wij ergens in Juni weten

, geef ik de wandelende bibliotheek gelijk.
de theory voor 4-2-1:
De lengtes van de afzonderlijke pijpen na de cilinder dienen van gelijke lengte te zijn tot waar ze bij elkaar komen. Je kan je voorstellen dat drukgolven die gelijktijdig aankomen op dit punt elkaar tegen werken. Indien je eerst de uitlaten van 2 cilinders met elkaar verbindt zoals bij een 4-2-1 het geheim is van de koppel verbetering, dat door het 'vacuum' tussen 2 drukgolven van één cilinder een zuigende werking in het andere uitlaat traject komt. Daarvoor moet je nogal rekenen aan de buislengte voor ze bij elkaar komen, rekening houdend met het toerental waarin je deze 'hulp' als ideaal ziet. Het geldt namelijk niet voor het hele toerengebied. Verder zou de buislengte vanaf het zojuist besproken punt tot waar de cilinders 1/4 en 2/3 bij elkaar komen even lang moeten zijn als van de cilinders naar dit punt. Het heeft uiteindelijk te maken dat alle frequenties (drukgolven per cilinder) in elk deel van de uitlaat in harmonie met elkaar moeten zijn.
Bij een supercharged motor wordt dit volledig over ruled, doordat daarbij de grootste zorg is: hoe krijgen we deze hoeveelheid gassen zo snel mogelijk uit die cilinders. Waarbij elke vorm van restriktie moet worden gemeden en zo snel mogelijk een zo groot mogelijke diameter gebruikt moet worden. 4-1 dus! en eigenlijk liever 4" als 3"...