OSMOSE
OSMOSE
Ja beste speedsterrijders het probleem omtrend onze lakproblemen heeft de naam OSMOSE en is erg bekend in de wereld van polyester.
Zo hebben vele boten dit euvel al gehad en zijn hiervan verlost.
Osmose kan zelfs lijden tot het oplossen van polyester naarmate de jaren vorderen.
Vrijdag 24 juni heb ik een afspraak staan bij Opel vd Burg in Zoetermeer waar een expert van Opel naar dit probleem komt kijken en een beslissing neemt in deze zaak.
Uiteraard krijgt deze de volgende a4-tjes met informatie over osmose bijgeleverd.
-----------------------------------------------------------------------------------
wat is osmose?
Osmose is een verzwakking van het laminaat. Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt doordat er 3 factoren aanwezig zijn die zorgen voor osmose: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (de gelcoat of een verfsysteem). Door de gelcoat of het verfsysteem dringt langzaam maar zeker water bij in het water liggende schepen. De ingesloten watermoleculen blijven in de holte van het laminaat zitten en brengen de hydrolyse op gang en lossen dan de daarin aanwezige stoffen op. Door de osmotische werking trekt deze oplossing weer meer water in de holte. De holte komt onder druk en de oplossing wordt groter dan de holte kan bergen, waardoor vervolgens een blaas ontstaat. Per slot van rekening is vloeistof niet samendrukbaar. Wanneer de druk verder oploopt zal de blaas barsten. Zo ook de dieper liggende blaasjes, welke schade aanrichten door delaminatie, het uiteenscheuren van het laminaat.
Door de hydrolyse lost uiteindelijk het polyester op. Wellicht duurt dit meerdere jaren. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het laminaat, de watertemperatuur en zoet of zout water.
Een polyesterhars is oplosbaar in water. Polyesterhars wordt chemisch mede gevormd door een reactie van zuren en alcohol, waarbij water vrijkomt. Het water wordt uit de harsen gestookt. Doordat de estervorming een evenwichtsreactie is, kan de vorming ook andersom plaatsvinden. Water wordt dus weer aangetrokken (door de gelcoatlaag of het verfsysteem) waardoor de hars verzeept in zuren (het zuur uit de blazen) en alcoholen. Het eerste stadium van een verzwakking van het laminaat als gevolg van hydrolyse.
De oplossing om osmose te voorkomen is om een van de 3 bovengenoemde elementen te elimineren. Moverbo kan u daarbij helpen. Zie hiervoor onze unieke Gelcoat Peeler Robot.
------------------------------------------------------------------------------------
Oplossing:
ijzersterk & waterdicht
Moverbo is een begrip in de behandeling van Osmose. Door de unieke, in eigen huis ontwikkelde Gelcoat Peeler Robot wordt de gelcoat en eventueel verder aangetast polyestermateriaal van de romp verwijderd. Door het uiterst gelijkmatig schillen ontstaat een perfect glad resultaat. De nieuwe opbouw van de romp voeren we uitsluitend uit met epoxy's. Epoxy is wel wat duurder, maar heeft een beduidend grotere dampdichtheid dan de verwijderde laag.
Wanneer het laminaat dieper is geschild, gebruiken we alleen de geweven glasmatten en epoxyharsen om de romp weer tot de noodzakelijke sterkte terug te bouwen. Het schip is na behandeling kwalitatief sterker dan ooit. Ervaring telt!
Zo hebben vele boten dit euvel al gehad en zijn hiervan verlost.
Osmose kan zelfs lijden tot het oplossen van polyester naarmate de jaren vorderen.
Vrijdag 24 juni heb ik een afspraak staan bij Opel vd Burg in Zoetermeer waar een expert van Opel naar dit probleem komt kijken en een beslissing neemt in deze zaak.
Uiteraard krijgt deze de volgende a4-tjes met informatie over osmose bijgeleverd.
-----------------------------------------------------------------------------------
wat is osmose?
Osmose is een verzwakking van het laminaat. Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt doordat er 3 factoren aanwezig zijn die zorgen voor osmose: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (de gelcoat of een verfsysteem). Door de gelcoat of het verfsysteem dringt langzaam maar zeker water bij in het water liggende schepen. De ingesloten watermoleculen blijven in de holte van het laminaat zitten en brengen de hydrolyse op gang en lossen dan de daarin aanwezige stoffen op. Door de osmotische werking trekt deze oplossing weer meer water in de holte. De holte komt onder druk en de oplossing wordt groter dan de holte kan bergen, waardoor vervolgens een blaas ontstaat. Per slot van rekening is vloeistof niet samendrukbaar. Wanneer de druk verder oploopt zal de blaas barsten. Zo ook de dieper liggende blaasjes, welke schade aanrichten door delaminatie, het uiteenscheuren van het laminaat.
Door de hydrolyse lost uiteindelijk het polyester op. Wellicht duurt dit meerdere jaren. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het laminaat, de watertemperatuur en zoet of zout water.
Een polyesterhars is oplosbaar in water. Polyesterhars wordt chemisch mede gevormd door een reactie van zuren en alcohol, waarbij water vrijkomt. Het water wordt uit de harsen gestookt. Doordat de estervorming een evenwichtsreactie is, kan de vorming ook andersom plaatsvinden. Water wordt dus weer aangetrokken (door de gelcoatlaag of het verfsysteem) waardoor de hars verzeept in zuren (het zuur uit de blazen) en alcoholen. Het eerste stadium van een verzwakking van het laminaat als gevolg van hydrolyse.
De oplossing om osmose te voorkomen is om een van de 3 bovengenoemde elementen te elimineren. Moverbo kan u daarbij helpen. Zie hiervoor onze unieke Gelcoat Peeler Robot.
------------------------------------------------------------------------------------
Oplossing:
ijzersterk & waterdicht
Moverbo is een begrip in de behandeling van Osmose. Door de unieke, in eigen huis ontwikkelde Gelcoat Peeler Robot wordt de gelcoat en eventueel verder aangetast polyestermateriaal van de romp verwijderd. Door het uiterst gelijkmatig schillen ontstaat een perfect glad resultaat. De nieuwe opbouw van de romp voeren we uitsluitend uit met epoxy's. Epoxy is wel wat duurder, maar heeft een beduidend grotere dampdichtheid dan de verwijderde laag.
Wanneer het laminaat dieper is geschild, gebruiken we alleen de geweven glasmatten en epoxyharsen om de romp weer tot de noodzakelijke sterkte terug te bouwen. Het schip is na behandeling kwalitatief sterker dan ooit. Ervaring telt!
interessant
Interessant
Richard,
Dus toch een carrosserieprobleem

Dus toch een carrosserieprobleem

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Speedster en Elise S2 fiberglas (niet de S1..) is niet helemaal te vergelijken hiermee, want het heeft in tegenstelling tot gewoon polyester geen gel-coat en is ook gemaakt van 'gesnipperd' glas in een hars oplossing.
Deze drab wordt bij SOTIRA in Frankrijk (maken ook de bodypanels voor de Renault Espace etc.) in grote RVS mallen geperst en flink strak aangedraaid.
Hierdoor wordt het grootste deel van de hars weer uit het materiaal geperst en wordt het lichter en sterker als het uitgehard is.
Nadeel is dat deze zeer lage hars-hoeveelheid en het ontbreken van 'glasmatten' de reparatie van dit materiaal weer een stuk moeilijker maken als traditioneel fiberglas.
Osmose kan nog steeds, maar in veel mindere mate als traditioneel gemaakte panelen/vormen.
De juiste voorbereiding van het basis-materiaal voor het aanbrengen van verf is wel uiterst kritiek. Als dat niet goed gebeurt (bijv. niet 100% ontvet), dan wordt het een drama..
Bye, Arno.
Deze drab wordt bij SOTIRA in Frankrijk (maken ook de bodypanels voor de Renault Espace etc.) in grote RVS mallen geperst en flink strak aangedraaid.
Hierdoor wordt het grootste deel van de hars weer uit het materiaal geperst en wordt het lichter en sterker als het uitgehard is.
Nadeel is dat deze zeer lage hars-hoeveelheid en het ontbreken van 'glasmatten' de reparatie van dit materiaal weer een stuk moeilijker maken als traditioneel fiberglas.
Osmose kan nog steeds, maar in veel mindere mate als traditioneel gemaakte panelen/vormen.
De juiste voorbereiding van het basis-materiaal voor het aanbrengen van verf is wel uiterst kritiek. Als dat niet goed gebeurt (bijv. niet 100% ontvet), dan wordt het een drama..
Bye, Arno.
Vanmorgen is er iemand van opel geweest die gekeken heeft naar de bultjes (osmose) onder de lak.
Deze kan echter zelf geen beslissing nemen en moet in overleg tot een conclusie komen.
Weer afwachten dus.
Op het papiertje waar de aangegeven plekken van de bultjes stonden had ik ook het woord osmose vermeld, hier kwam de opmerking "dat ik er wel verstand van had" over.
Deze kan echter zelf geen beslissing nemen en moet in overleg tot een conclusie komen.
Weer afwachten dus.
Op het papiertje waar de aangegeven plekken van de bultjes stonden had ik ook het woord osmose vermeld, hier kwam de opmerking "dat ik er wel verstand van had" over.
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Wees blij dat ze denken dat je er verstand van hebt, zullen ze je minder snel proberen af te wimpelen met één of ander k*tsmoesjeRichard schreef:Vanmorgen is er iemand van opel geweest die gekeken heeft naar de bultjes (osmose) onder de lak.
Deze kan echter zelf geen beslissing nemen en moet in overleg tot een conclusie komen.
Weer afwachten dus.
Op het papiertje waar de aangegeven plekken van de bultjes stonden had ik ook het woord osmose vermeld, hier kwam de opmerking "dat ik er wel verstand van had" over.

Ik ben benieuwd....................

In eerste instantie is mijn verzoek om te repareren afgewezen.
Het hele verhaal is naar de fabriek in Duitsland doorgespeeld en nu maar hopen dat zij wel de ernst van het probleem inzien.
Mocht dit slecht aflopen dan zijn we genoodzaakt een dag met alle speedsters naar Opel Nederland te rijden en deze toko te bezetten, zodat ze ter plekke alle auto's kunnen bekijken.
Je wordt er toch niet goed van.
Een actie om mensen in een Opel te krijgen mag miljoenen kosten, maar mocht je er al in rijden dan heb je gewoon een probleem.
Het hele verhaal is naar de fabriek in Duitsland doorgespeeld en nu maar hopen dat zij wel de ernst van het probleem inzien.
Mocht dit slecht aflopen dan zijn we genoodzaakt een dag met alle speedsters naar Opel Nederland te rijden en deze toko te bezetten, zodat ze ter plekke alle auto's kunnen bekijken.
Je wordt er toch niet goed van.
Een actie om mensen in een Opel te krijgen mag miljoenen kosten, maar mocht je er al in rijden dan heb je gewoon een probleem.
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Prima idee!Richard schreef:Mocht dit slecht aflopen dan zijn we genoodzaakt een dag met alle speedsters naar Opel Nederland te rijden en deze toko te bezetten, zodat ze ter plekke alle auto's kunnen bekijken.
Je wordt er toch niet goed van.
Een actie om mensen in een Opel te krijgen mag miljoenen kosten, maar mocht je er al in rijden dan heb je gewoon een probleem.
En als ze er op voorhand niet van onder de indruk zullen zijn, dan bellen we gewoon wat landelijke media op voor wat camerabeelden enz.
SteV6
S4 Avant