Er zijn veel meer mensen op het forum die dit probleem hebben maar hoe lossen jullie dit op bij de APK keuring? Aanlopen betekent tenslotte afkeur! Zetten jullie de originele voorvelgen dan even terug of zo? En accepteren ze dat je voor en achter dan totaal andere soorten velgen erop hebt zitten (zodat het overduidelijk is dat je aan het sjoemelen bent geweest voor de APK)? Of ... heeft er iemand een slimme tip?
Aanlopende velgen en APK
Aanlopende velgen en APK
Ik heb sinds een paar dagen nieuwe velgen en had gehoopt dat de banden hierop niet langer aan zouden lopen tegen het aluminium bij maximale stuuruitslag. Helaas is dat nog steeds zo....
Er zijn veel meer mensen op het forum die dit probleem hebben maar hoe lossen jullie dit op bij de APK keuring? Aanlopen betekent tenslotte afkeur! Zetten jullie de originele voorvelgen dan even terug of zo? En accepteren ze dat je voor en achter dan totaal andere soorten velgen erop hebt zitten (zodat het overduidelijk is dat je aan het sjoemelen bent geweest voor de APK)? Of ... heeft er iemand een slimme tip?
Er zijn veel meer mensen op het forum die dit probleem hebben maar hoe lossen jullie dit op bij de APK keuring? Aanlopen betekent tenslotte afkeur! Zetten jullie de originele voorvelgen dan even terug of zo? En accepteren ze dat je voor en achter dan totaal andere soorten velgen erop hebt zitten (zodat het overduidelijk is dat je aan het sjoemelen bent geweest voor de APK)? Of ... heeft er iemand een slimme tip?
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Aanlopende velgen en APK
Smallere banden monteren? Wat gebruik je nu dan qua velgen en banden?vlieger schreef:Ik heb sinds een paar dagen nieuwe velgen en had gehoopt dat de banden hierop niet langer aan zouden lopen tegen het aluminium bij maximale stuuruitslag. Helaas is dat nog steeds zo....![]()
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: Aanlopende velgen en APK
Team Dynamics Pro Race 1.2 7Jx16 met 205/55R16 Toyo T1R.Arno schreef:
Smallere banden monteren? Wat gebruik je nu dan qua velgen en banden?
Bye, Arno.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Aanlopende velgen en APK
Waarom extra hoge en brede voorbanden? Achter wel gewoon de normale 225/45R17?vlieger schreef: Team Dynamics Pro Race 1.2 7Jx16 met 205/55R16 Toyo T1R.
De rol-omtrek van een 205/55R16 is redelijk meer als de standaard 175/55R17..
175/55R17 624mm 0%
195/55R16 621mm -0.5%
205/55R16 632mm +1.2%
205/50R16 611mm -2.1%
Ik gok dat een 195/55R16 geen problemen zal geven met aanlopen en nog eens een vrijwel identieke omtrek heeft als de originele voorwielen (als je de originele ABS hebt)
Anders met de huidige banden een paar 5mm spacertjes er vooraan tussen en dan is het probleem waarschijnlijk ook over.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Ik denk nu even hardop. Het staat me nog als de dag van gisteren bij dat ik met de 16 inch velgen en de 205/50R16 band ineens m`n luchtroosters voor kon zien. De auto is echt gezakt vooraan naar mijn idee.
Cijfers spreken voor zich:
bandhoogte 205/50, 10,25 centimeter
bandhoogte 205/55, 11,28 centimeter
bandhoogte 175/55, 9,63 centimeter
1 inch is 2,54 cm
Radius mijn set-up:
8 inch: 20,32
205/50: 10,25
totaal: 30,57 centimeter
Radius standaard
8,5 inch: 21,59
175/55: 9,63
totaal: 31,22 centimeter
In mijn geval klopt het dus en is de auto iets lager komen te liggen voor. Ik heb trouwens gekozen voor de 50 om iets opvulling te hebben in de wielkas. Met 55 werd het teveel rubber en begint het op een tractor band te lijken dacht ik... Als de nitrons erop zitten wordt m`n band lager natuurlijk
8 inch: 20,32
205/55: 11,28
totaal: 31,60 centimeter
Met deze setup komt de speedy 3,8 millimeter hoger te liggen. Het verschil t.o.v. standaard is ook kleiner dan wanneer je kiest voor de 205/50 band dan zit er 6,5 millimeter verschil in de radius.
Eigenlijk herhaal ik nu Arno
Ik denk dat je met de 205/50 al geen problemen meer hebt, aangezien er daar een aantal van rondrijden die er ook geen last van hebben. Hett scheelt toch al ruim 1 cm. Voor nu zijn spacers misschien een oplossing, maar komen dan je wielen niet te ver naar buiten?
Cijfers spreken voor zich:
bandhoogte 205/50, 10,25 centimeter
bandhoogte 205/55, 11,28 centimeter
bandhoogte 175/55, 9,63 centimeter
1 inch is 2,54 cm
Radius mijn set-up:
8 inch: 20,32
205/50: 10,25
totaal: 30,57 centimeter
Radius standaard
8,5 inch: 21,59
175/55: 9,63
totaal: 31,22 centimeter
In mijn geval klopt het dus en is de auto iets lager komen te liggen voor. Ik heb trouwens gekozen voor de 50 om iets opvulling te hebben in de wielkas. Met 55 werd het teveel rubber en begint het op een tractor band te lijken dacht ik... Als de nitrons erop zitten wordt m`n band lager natuurlijk
8 inch: 20,32
205/55: 11,28
totaal: 31,60 centimeter
Met deze setup komt de speedy 3,8 millimeter hoger te liggen. Het verschil t.o.v. standaard is ook kleiner dan wanneer je kiest voor de 205/50 band dan zit er 6,5 millimeter verschil in de radius.
Eigenlijk herhaal ik nu Arno
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Re: Aanlopende velgen en APK
Ik heb voor 205/55R16 gekozen omdat deze procentueel qua rolomtrek het minste afwijkt van de originele wielen, en 195 breed Toyo T1R niet (meer) leverbaar is met een W of Y codering. Het aanlopen (op de plaats waar het bij mij gebeurt) wordt overigens ook niet veroorzaakt door een te grote diameter van het wiel, maar door een combinatie van de breedte van band, velg en de ET waarde.Arno schreef:Waarom extra hoge en brede voorbanden? Achter wel gewoon de normale 225/45R17?vlieger schreef: Team Dynamics Pro Race 1.2 7Jx16 met 205/55R16 Toyo T1R.
De rol-omtrek van een 205/55R16 is redelijk meer als de standaard 175/55R17..
175/55R17 624mm 0%
195/55R16 621mm -0.5%
205/55R16 632mm +1.2%
205/50R16 611mm -2.1%
Ik gok dat een 195/55R16 geen problemen zal geven met aanlopen en nog eens een vrijwel identieke omtrek heeft als de originele voorwielen (als je de originele ABS hebt)
Anders met de huidige banden een paar 5mm spacertjes er vooraan tussen en dan is het probleem waarschijnlijk ook over.
Bye, Arno.
Achter heb ik overigens 235 brede banden. Mijn Speedster loopt ruim 260 en ik vind het geen prettig idee om dan een V band (tot 240 km/u) op de auto te hebben. Ik heb er dus echt wel even goed over nagedacht hoor.... maar 195 breed op mijn voorvelg was waarschijnlijk de goede maat om aanlopen te voorkomen.
Afkeur is bij mij van de week al gebeurt dus ... bij Opeldealer Oosterhout. Vandaar dat ik beniewd was naar de ervaringen/oplossingen van anderen want ik hoor daar eigenlijk nooit iets over op het forum. Ik ga dus maar terug naar Oosterhout met de originele voorwielen om de keuring af te kunnen ronden.jaydee schreef:Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je Speedster wordt afgekeurd om zoiets. Het zou me al verbazen als er überhaupt naar gekeken wordt. Dat aanlopen gebeurt toch alleen bij maximale uitslag? En dan raak je nog maar een onschuldig stuk afdekplaat ook...