Aanlopende velgen en APK

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Aanlopende velgen en APK

Bericht door vlieger »

Ik heb sinds een paar dagen nieuwe velgen en had gehoopt dat de banden hierop niet langer aan zouden lopen tegen het aluminium bij maximale stuuruitslag. Helaas is dat nog steeds zo.... :(

Er zijn veel meer mensen op het forum die dit probleem hebben maar hoe lossen jullie dit op bij de APK keuring? Aanlopen betekent tenslotte afkeur! Zetten jullie de originele voorvelgen dan even terug of zo? En accepteren ze dat je voor en achter dan totaal andere soorten velgen erop hebt zitten (zodat het overduidelijk is dat je aan het sjoemelen bent geweest voor de APK)? Of ... heeft er iemand een slimme tip?
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door vlieger »

Herman schreef:Even een setje lenen lijkt me het handigste.
Alleen de originele voorwielen meenemen naar de dealer voor de APK zou nog wel gaan, vier wielen passen niet in de Speedster dus dat is voor mij niet zo handig....
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1524
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Aanlopende velgen en APK

Bericht door Arno »

vlieger schreef:Ik heb sinds een paar dagen nieuwe velgen en had gehoopt dat de banden hierop niet langer aan zouden lopen tegen het aluminium bij maximale stuuruitslag. Helaas is dat nog steeds zo.... :(
Smallere banden monteren? Wat gebruik je nu dan qua velgen en banden?

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Monteer bij de apk dan gewoon je originele velgen even voor je van huis gaat. Lijkt me niet zo moeilijk. :wink:
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Re: Aanlopende velgen en APK

Bericht door vlieger »

Arno schreef:
Smallere banden monteren? Wat gebruik je nu dan qua velgen en banden?

Bye, Arno.
Team Dynamics Pro Race 1.2 7Jx16 met 205/55R16 Toyo T1R.
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Crap! De voorste die ik ga bestellen zijn 195/50VR16 TOYO T1R.
Zouden die het ook raken? (Totaal geen kennis hiervan)

In jouw geval zou ik gelijk zeggen demonteren en de orginele erop zetten als je werkelijk weet dat ze het raken.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Die maat velg en type band heb ik ook erop zitten. De ET waarde weet ik niet precies meer. Van aanlopen heb ik geen last overigens.

Het zal mij een beetje verbazen als ze de auto afkeuren of als ze het zien...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Heb willens waar een ander band, maar wel 205, heb ook geen last van aanlopen. Waar komen die velgen dan vandaan?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1524
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Aanlopende velgen en APK

Bericht door Arno »

vlieger schreef: Team Dynamics Pro Race 1.2 7Jx16 met 205/55R16 Toyo T1R.
Waarom extra hoge en brede voorbanden? Achter wel gewoon de normale 225/45R17?

De rol-omtrek van een 205/55R16 is redelijk meer als de standaard 175/55R17..

175/55R17 624mm 0%
195/55R16 621mm -0.5%
205/55R16 632mm +1.2%
205/50R16 611mm -2.1%

Ik gok dat een 195/55R16 geen problemen zal geven met aanlopen en nog eens een vrijwel identieke omtrek heeft als de originele voorwielen (als je de originele ABS hebt)

Anders met de huidige banden een paar 5mm spacertjes er vooraan tussen en dan is het probleem waarschijnlijk ook over.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ik denk nu even hardop. Het staat me nog als de dag van gisteren bij dat ik met de 16 inch velgen en de 205/50R16 band ineens m`n luchtroosters voor kon zien. De auto is echt gezakt vooraan naar mijn idee.

Cijfers spreken voor zich:
bandhoogte 205/50, 10,25 centimeter
bandhoogte 205/55, 11,28 centimeter
bandhoogte 175/55, 9,63 centimeter

1 inch is 2,54 cm

Radius mijn set-up:
8 inch: 20,32
205/50: 10,25
totaal: 30,57 centimeter

Radius standaard
8,5 inch: 21,59
175/55: 9,63
totaal: 31,22 centimeter

In mijn geval klopt het dus en is de auto iets lager komen te liggen voor. Ik heb trouwens gekozen voor de 50 om iets opvulling te hebben in de wielkas. Met 55 werd het teveel rubber en begint het op een tractor band te lijken dacht ik... Als de nitrons erop zitten wordt m`n band lager natuurlijk :wink:

8 inch: 20,32
205/55: 11,28
totaal: 31,60 centimeter

Met deze setup komt de speedy 3,8 millimeter hoger te liggen. Het verschil t.o.v. standaard is ook kleiner dan wanneer je kiest voor de 205/50 band dan zit er 6,5 millimeter verschil in de radius.

Eigenlijk herhaal ik nu Arno :roll: Ik denk dat je met de 205/50 al geen problemen meer hebt, aangezien er daar een aantal van rondrijden die er ook geen last van hebben. Hett scheelt toch al ruim 1 cm. Voor nu zijn spacers misschien een oplossing, maar komen dan je wielen niet te ver naar buiten?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Re: Aanlopende velgen en APK

Bericht door vlieger »

Arno schreef:
vlieger schreef: Team Dynamics Pro Race 1.2 7Jx16 met 205/55R16 Toyo T1R.
Waarom extra hoge en brede voorbanden? Achter wel gewoon de normale 225/45R17?

De rol-omtrek van een 205/55R16 is redelijk meer als de standaard 175/55R17..

175/55R17 624mm 0%
195/55R16 621mm -0.5%
205/55R16 632mm +1.2%
205/50R16 611mm -2.1%

Ik gok dat een 195/55R16 geen problemen zal geven met aanlopen en nog eens een vrijwel identieke omtrek heeft als de originele voorwielen (als je de originele ABS hebt)

Anders met de huidige banden een paar 5mm spacertjes er vooraan tussen en dan is het probleem waarschijnlijk ook over.

Bye, Arno.
Ik heb voor 205/55R16 gekozen omdat deze procentueel qua rolomtrek het minste afwijkt van de originele wielen, en 195 breed Toyo T1R niet (meer) leverbaar is met een W of Y codering. Het aanlopen (op de plaats waar het bij mij gebeurt) wordt overigens ook niet veroorzaakt door een te grote diameter van het wiel, maar door een combinatie van de breedte van band, velg en de ET waarde.

Achter heb ik overigens 235 brede banden. Mijn Speedster loopt ruim 260 en ik vind het geen prettig idee om dan een V band (tot 240 km/u) op de auto te hebben. Ik heb er dus echt wel even goed over nagedacht hoor.... maar 195 breed op mijn voorvelg was waarschijnlijk de goede maat om aanlopen te voorkomen. :idea:
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je Speedster wordt afgekeurd om zoiets. Het zou me al verbazen als er überhaupt naar gekeken wordt. Dat aanlopen gebeurt toch alleen bij maximale uitslag? En dan raak je nog maar een onschuldig stuk afdekplaat ook...
Jägertee
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door vlieger »

jaydee schreef:Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je Speedster wordt afgekeurd om zoiets. Het zou me al verbazen als er überhaupt naar gekeken wordt. Dat aanlopen gebeurt toch alleen bij maximale uitslag? En dan raak je nog maar een onschuldig stuk afdekplaat ook...
Afkeur is bij mij van de week al gebeurt dus ... bij Opeldealer Oosterhout. Vandaar dat ik beniewd was naar de ervaringen/oplossingen van anderen want ik hoor daar eigenlijk nooit iets over op het forum. Ik ga dus maar terug naar Oosterhout met de originele voorwielen om de keuring af te kunnen ronden. :roll:
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Vergeet dan niet voor die tijd ook de rubbervegen van je chassis te halen, anders wordt je wagen weer afgekeurd op sporen van aanlopen 8)


SteV6
S4 Avant
Plaats reactie