
Chris Tullett 2,5" of 3", 4-1 voor de 2,2!!
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1523
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Mijn ervaring met 'engelse meuk' is dat het (helaas) vrijwel altijd 'net niet' in 1 keer past en meestal nog hier en daar aangepast moet worden. Of het nou motor-onderdelen zijn, bodywork, interieur, etc... Altijd hetzelfde verhaal.stefan schreef: dat zijn inderdaad zaken die normaal niet zouden mogen zijn
maar ja het is handwerk (maar toch)
Verbazingwekkend als je nagaat dat ze bijvoorbeeld voor zo'n spruitstuk toch al tijden een 'standaard' flens hebben, maar blijkbaar nooit iemand tegenaan gelopen??
Ik calculeer het tegenwoordig maar in dat ik dingen moet/wil aanpassen..
Maar goed...
Als ik beetje kritisch de verhalen op verschillende auto-fora bekijk, dan krijg ik ook het idee dat dit soort passings-problemen op zich wel vaker voorkomt met verschillende auto's/merken, maar dat veel garages nog wel eens dit soort onderdelen 'met de moker' of oxy-acetyleen brander even passend maken..
Klonk-kleun en hop! Het zit! Pas als dan later iemand iets verwijdert of wil bekijken komt een aap uit de mouw dat er stukken zijn gesloopt of met grof geweld zijn 'verbouwd'..
Als je dingen zelf monteert ben je denk ik ook een stuk 'zeikeriger' of het wel of niet netjes past.. Ik weet wel dat ik het ben

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Stoelframe van Sparco. Type auto 100% goed. 3 Boutgaten, 100% goed. 1 Boutgat vanaf het begin van de productiedatum tot vandaag de dag gewoon een halve cm off!!! We hebben het dan over meer dan 15 jaar.
Supersprint uitlaatsystemen tot aan de spruitstukken toe. Altijd perfect geweest. Bij mezelf en andere BMW's waar ik het op heb mogen zien. Wonderbaarlijk, gezien het Italiaans is?
Engelse rommel? Het klopt denk ik nooit. Maar je vergeeft het ze altijd.

Supersprint uitlaatsystemen tot aan de spruitstukken toe. Altijd perfect geweest. Bij mezelf en andere BMW's waar ik het op heb mogen zien. Wonderbaarlijk, gezien het Italiaans is?
Engelse rommel? Het klopt denk ik nooit. Maar je vergeeft het ze altijd.

Caterham => Britse degelijkheid...
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
Er zit toch behoorlijk veel verschil tussen het 2,5" en 3" syteem hoor.
Spruitstuk lengte is totaal anders.
Downpipe is totaal anders.
Flexible verbinding op downpipe zit op een totaal ander plek
Zit bij het 3" systeem op een rare plek( als deze maar niet gaat scheuren) dit zal de tijd moeten uitwijzen
Zoals Maik al schreef zat mijn lamda wel goed, echter vind ik het zonde dat
hij deze niet aan de onder heeft laten uitkomen. Was plek genoeg voor
Nu zit ie vrij hoog en kom ik er niet meer bij zonder de downpipe te demonteren.
Ook ik had last van het op zijn plek krijgen van het spruitstuk, net allemaal even iets te krap.
Je kan het al zien dat je nieuwe pakking op het spruitstuk legt. de gaten komen niet echt uit.
Dit is inderdaad geen klus om op middagje te doen, zonder de clam te verwijderen kan je het helemaal vergeten. ook omdat er aan de linker en
rechterkant nog een hoop hitteschild moet weg geslepen worden.
Stefan misschien kan jij de tulletjes een tip geven als jij daar toch naar toe rijd volgende week. Dat ze een spruitstuk pakking kopen om zo de 10 gaten na te werken zodat het spruitstuk gelijk past.
Spruitstuk lengte is totaal anders.
Downpipe is totaal anders.
Flexible verbinding op downpipe zit op een totaal ander plek
Zit bij het 3" systeem op een rare plek( als deze maar niet gaat scheuren) dit zal de tijd moeten uitwijzen
Zoals Maik al schreef zat mijn lamda wel goed, echter vind ik het zonde dat
hij deze niet aan de onder heeft laten uitkomen. Was plek genoeg voor
Nu zit ie vrij hoog en kom ik er niet meer bij zonder de downpipe te demonteren.
Ook ik had last van het op zijn plek krijgen van het spruitstuk, net allemaal even iets te krap.
Je kan het al zien dat je nieuwe pakking op het spruitstuk legt. de gaten komen niet echt uit.
Dit is inderdaad geen klus om op middagje te doen, zonder de clam te verwijderen kan je het helemaal vergeten. ook omdat er aan de linker en
rechterkant nog een hoop hitteschild moet weg geslepen worden.
Stefan misschien kan jij de tulletjes een tip geven als jij daar toch naar toe rijd volgende week. Dat ze een spruitstuk pakking kopen om zo de 10 gaten na te werken zodat het spruitstuk gelijk past.
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
Nou vandaag was het zo ver en heb van middag de motor kunnen starten.
Even laten draaien en maar weer uit gezet, een vreemd geluid dat ik niet kon thuis brengen wou ik eerst even uitzoeken.
Om het probleem te vinden moest het spruitstuk er weer af.
Toen werd al snel duidelijk wat het probleem was. de flens zat aan de onderkant niet volledig tegen de kop.
Eigenlijk is de flens veel te hoog de onderkant had 5mm korter moeten zijn. (dit kan je bij de 2,5" boy`s ook goed zien)
Doordat de flens te lang is komt deze tegen de extra koppakking aan.
Deze pakking 1.5mm dik komt 2mm uit het blok en zit er om de compressie te verlagen ivm kompressor ombouw.
Toen maar even de slijptol er bij gepakt en op 3 plekken een hoop materiaal weg gehaald hierna de boel weer opgebouwd.(zie foto)
En wederom gestart,
dit klonk al een stuk beschaafder. de boel even laten warm draaien en even flink op het gas pedaaltje gedrukt.
En ik moet zeggen, klink niet verkeerd lekker vol en bij gas los ploffen die mooi gedempt worden. enkel mijn jet geluid is verdwenen maar dat kan ook niet anders met zo`n diameter pijpen.
Even laten draaien en maar weer uit gezet, een vreemd geluid dat ik niet kon thuis brengen wou ik eerst even uitzoeken.
Om het probleem te vinden moest het spruitstuk er weer af.
Toen werd al snel duidelijk wat het probleem was. de flens zat aan de onderkant niet volledig tegen de kop.
Eigenlijk is de flens veel te hoog de onderkant had 5mm korter moeten zijn. (dit kan je bij de 2,5" boy`s ook goed zien)
Doordat de flens te lang is komt deze tegen de extra koppakking aan.
Deze pakking 1.5mm dik komt 2mm uit het blok en zit er om de compressie te verlagen ivm kompressor ombouw.
Toen maar even de slijptol er bij gepakt en op 3 plekken een hoop materiaal weg gehaald hierna de boel weer opgebouwd.(zie foto)
En wederom gestart,

En ik moet zeggen, klink niet verkeerd lekker vol en bij gas los ploffen die mooi gedempt worden. enkel mijn jet geluid is verdwenen maar dat kan ook niet anders met zo`n diameter pijpen.
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van 06072009288.jpg (255.74 KiB) 1768 keer bekeken
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Mooi Pascal
Ben benieuwd naar de sound
Wij hadden dan weer geen last van de koppakking, althans, de standaard koppakking steekt ook uit, maar die is zo dun dat je hem weer makkelijk wegbuigt.
En door die 1.5mm extra pakking heb jij weer geen negatieve speling met het onderblok en waterpomp, wat wij weer wel hebben, vandaar dat jij weer op een iets andere plek wat materiaal weg moest halen.
Wanneer kan je de eerste meters maken denk je?! Ik gok op vanavond


Ben benieuwd naar de sound

Wij hadden dan weer geen last van de koppakking, althans, de standaard koppakking steekt ook uit, maar die is zo dun dat je hem weer makkelijk wegbuigt.
En door die 1.5mm extra pakking heb jij weer geen negatieve speling met het onderblok en waterpomp, wat wij weer wel hebben, vandaar dat jij weer op een iets andere plek wat materiaal weg moest halen.
Wanneer kan je de eerste meters maken denk je?! Ik gok op vanavond



- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
Inderdaad Maik, hij moet het spruitstuk gewoon 5mm aan de onderkant inkorten.Maik schreef:Mooi Pascal![]()
Ben benieuwd naar de sound![]()
Wij hadden dan weer geen last van de koppakking, althans, de standaard koppakking steekt ook uit, maar die is zo dun dat je hem weer makkelijk wegbuigt.
En door die 1.5mm extra pakking heb jij weer geen negatieve speling met het onderblok en waterpomp, wat wij weer wel hebben, vandaar dat jij weer op een iets andere plek wat materiaal weg moest halen.
Wanneer kan je de eerste meters maken denk je?! Ik gok op vanavond![]()
Ik denk dat een ritje er pas van het weekend in zal zitten.
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Mooi dat je het gevonden hebt!Pascal schreef:Inderdaad Maik, hij moet het spruitstuk gewoon 5mm aan de onderkant inkorten.

5mm over de volle lengte is denk ik wat enthousiast. Als je goed kijkt zul je zien dat de buitenste 2, van de 5 onderste gaten, ongeveer 5mm hoger zitten dan de andere. Ik heb Tullett feed-back beloofd, en alle verbeterpunten voor de flens neem ik mee.

Ik ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen / beleving. Goed dat het Nilfisk-geluid minder of zelfs weg is.
