wat is de kortste, veiligste, goedkoopste manier voor tuning van motor van 147pk-200pk-250pk?
alvast bedankt voor de informatie
tuning van de motor
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Hoi, ik durf Jans niet tegen te speken, dat is de tuningspecialist hier......jans schreef:Hallo Bram
Als je meer als 200 pk wilt , uit een 2,2 dan kom je op een compressor.
Hier is al meer over gezegt op dit forum. De kosten zijn ongeveer 7500 euro, incl.dan heb je ongeveer 220 pk.
Je kunt hier e.e.a. vinden bij Motorisch 2. supercharger.
jans
maar toch

ik denk naar wat ik er zo over gelezen heb, je zonder compressor niet verder komt dan circa 180 pk (als je het red)
Airbox Mods
Sports Air Filter
Milltek Stainless Steel Sports Exhaust (Tailbox and Centre Section including Sports Cat)
Uprated Camshafts and Springs
Remap
Modified Cylinder Head
Rolling Road Tune
Dit kost je al circa € 4500,-
Daarna ga je echt de compressorkant op ca 215 pk of 240 pk.
Je kan ook de motor laten vervangen door een 2.0 Turbo.
Lees DEZE thread daarvoor door

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Sorry, maar da's natuurlijk niet waar...jans schreef:Hallo Bram
Als je meer als 200 pk wilt , uit een 2,2 dan kom je op een compressor.
Als er in de Elise uit een atmosferische 1.8 Rover K serie al 250Pk te kietelen is en uit een Ford Duratec 2.0 230Pk, dan moet de 2.2 Ecotec ook zeker richting de 270Pk te bouwen zijn.
De vraag gaat alleen worden wat op een bepaald moment de meest economische optie gaat worden. Prijs-per-pk gaat vooral in de hogere gebieden fiks oplopen.
Maar voor een 250 tot 280 Pk atmosferische 2.2 kom je qua 'benodigdheden' uit op iets van:
- programmeerbaar motormanagement
- wilde nokkenassen (piper 1400 serie of zo) met vaste klepstoters
- kop-bewerking (poorten openen, verbrandingskamers optimaliseren, andere kleppen, etc. etc.)
- 4-2-1 uitlaatspuitstuk met zeer lange primaries (plm 70cm)
- 100 cel kat
- straight-through einddemper (geen reflectie-demper)
- 4 losse gaskleppen als inlaat
- gesmede zuigers
- stalen drijfstangen
- gesmede krukas (als deze motor die niet al heeft)
- totale balancering van de motor onderdelen en vliegwiel
Als je 'm dan mapt met een max toerental van ergens rond de 8500rpm, dan kom je waarschijnlijk wel in de buurt.
Goed uitgevoerd blijft deze setup trouwens prima bruikbaar voor straatgebruik met waarschijnlijk overal zelfs veel meer koppel als origineel, alleen moet je er wel rekening mee houden dat wanneer je 'm vaak tegen de 8000 rpm rijdt (bijv. circuit) dat een motor-revisie iedere 30.000km niet gek is..
Het grote verschil met een supercharger oid. is vooral dat op deze manier tunen het karakter van de motor ook compleet verandert van een 'lage toeren carvan trekker' naar een 'howling race monster'.
Vooral als mensen zelf de kennis, ruimte en tijd hebben om de vele hand-bewerkingen in dit proces zelf uit te voeren, dan kan het best een goede en relatief 'goedkope' optie zijn. Als je het door een motor-bouwer wilt laten uitvoeren.. Tja.. Dan gaan de uren die hier in zitten wel erg pijnlijk worden voor de bankrekening..
Bye, Arno.