14 Juli Assen GP Elite

Aanstaande evenementen.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

allen schreef:Kan zijn, maar 140 graden kan gewoon niet gezond zijn voor je olie. Ik heb overigens echt geen flauw idee hoe je dat nog omlaag kunt krijgen.

Bij m'n huidige wagen mag de olietemperatuur op het circuit volgens de handleiding niet eens boven de 100 graden uitkomen. :shock:
Allen zit er bij jou olijfolie in :jump:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Pascal schreef: Kan die olie echt wel hebben hoor, ik zat in de alpen op 135 graden. met standaard GM olie.
Boven de 120 begint olie het niet meer lekker te vinden. Boven de 130 is het niet handig om 'm lang te houden.

De meeste normale 'synthetische' olie types (die stiekum nog steeds mineraal zijn, maar wat extra bewerkingen hebben ondergeen) beginnen vanaf deze temperatuur af te breken.

De lange koolstof-ketens in de olie beginnen dan in kleinere delen uiteen te vallen en gedeeltelijk te oxideren.

Dat vermindert de smeer-eigenschappen van de olie in rap tempo en het laat zich raden wat dat uiteindelijk doet met de motor.

Ook oxideert er een deel en dat slaat neer als sludge of als een zwarte afzetting/laag in de motor.

Dikke(re) oliekoeler monteren en de temperatuur omlaag krijgen is het devies.

Als dat niet lukt/kan, dan kan je voor deze omstandigheden een pure syntheet er in doen die daadwerkelijk is 'gefabriceerd'. Onmdat deze voor 99.999995 uit moleculen bestaat met identieke lengte en vooral de meest stabiele lengte heeft deze veelal een hoger plafond qua temperatuur.

Dan praat je over merken als AMSoil, Royal Purple, Silkolene, etc.

Alternatief is om de olie meteen te verversen na een trackday oid. waar je 130+ graden hebt gezien..

Ter vergelijk.. Mijn motor met dikke laminova olie/waterkoeler draait op het circuit (bij 7500-8500rpm) hooguit 110-120 graden C olie temperatuur.

Oh.. En een dikkere olie (10W50 of 10W60) loopt *heter* als bijvoorbeeld een 5W30 of 5W40... Meer weerstand op de dikke olie bij hoge toeren.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

Die Arno is soms net een lopende (rijdende) encyclopedie/Wikipedia ;)
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Rij zelf met CastrolRS 10W60 vol syntheet en een grotere oliekoeler kan ik niet plaatsen :roll: Bij "normaal" gebruik loopt de olie daardoor niet op boven de 110ºC! Op Assen heb ik zodra de olie boven de 130ºC kwam mijn rondje af gemaakt om vervolgens goed te koelen tijdens een outlap en daarna minimaal een kwartier gewacht voor ik de baan weer op ging :idea: De olietemp. was dan weer gezakt naar zo'n 90ºC...
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Stephan, die olie begint echt al rond de 130 graden van mindere kwaliteit te worden. Met de bmw die ik had opgefokt moest ik daar van de motorenbouwer ook op letten. Komt het op een trackday boven de 130 graden, was dat gewoon niet goed. Dat hele verhaal van Arno is mij ook zo verteld.
Wat ik zelf zou doen, als mijn olie 130 graden had gezien, is het gelijk vervangen. Misschien ben ik paranoia.
Ben nu wel heel erg benieuwd wat de temperatuur in de auto van Herman doet.

In mijn geval is er bij Caterham een kant en klare set te koop mocht m'n olie die 100 graden overstijgen. Nog maar 1 trackday gehad, maar voorlopig is een extra oliekoelertje niet nodig. God zij dank, want het is gewicht. Ook een leuke afwijkende waarde. Bij de Speedster stond de watertemp gerust op 106 graden als je stil stond. Niets om je zorgen om te maken overigens, maar de sigaar houdt dat netjes tussen de 70 en 80 graden.
Overigens staat bij mij dat wanneer ik aan trackdays doe, bij iedere 1.000 mile m'n olie kan gaan vervangen. :shock:
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

He Rik, onderstaande foto stond op een Ferrari forum. Ben jij dat op de achtergrond?
Bijlagen
Assen
Assen
_DSC1387_700.jpg (162.74 KiB) 3515 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Inderdaad! Daar staat de auto weer even in de schaduw af te koelen :wink:

Ga komend weekend nog wel knallen op Dr88 en Bitburg als het weer het toelaat, maar zal daarna de olie vervangen...

Bij mij in de Speedster liep overigens de watertemp. niet hoger op dan 90ºC
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Rikster schreef:....

Bij mij in de Speedster liep overigens de watertemp. niet hoger op dan 90ºC
Ook als je stil staat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Kan de fan apart laten doordraaien...
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Natuurlijk zou je de olie wel een stuk koeler willen hebben. Echter krijg je dit met de standaard koeler niet voor elkaar. Nu is de 135 graden wel gemeten met een analoge VDO meter. En is de temp niet exact af te lezen.
Een digitale meter zou uitkomst kunnen bieden.

Maar Ik zou de olie temp. van een vectra met sleurhut in bergen wel eens willen weten.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Rikster schreef:Kan de fan apart laten doordraaien...
Maik,

Zal je al wel weten, maar dit jij ook he !!!! met je scangauge.
Ik heb dit een keertje uitgetest, en zo kan je hem inderdaad onder de 100 graden houden.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jep, I know :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Maik schreef:Jep, I know :wink:
Alleen vrees ik voor de levens duur van de ventilator. :?
En als hij stuk is !!! een rot klus om hem te vervangen.

Zou het geen ideen zijn om er een extra aan de boven kant te zetten.
En deze bedienen via een schakelaar, of een temp sensor. :?:
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Hier nog een stukje over olie, niet zelf geschreven maar van het Subaru forum gej.... :oops:
Maar kan wel wat misverstanden over de hogere temp. weghalen.


Hier een bericht van J.W.A. Engel van Kendall Motor oil die regelmatig olie sample analises doet, en hij schrijft dat 130 graden niet echt hoog is.

Lees ook ff het SCN olie onderzoek, of ga naar deze link en lees verder:
http://groups.msn.com/Subarugek/technie ... essage=306


Hoge toeren zijn makkelijker te smeren dan lage toeren, een Turbo diesel motor is moeilijker van de juiste smeerfilm te voorzien bij lage toeren dan de Honda motor bij 9000 toeren. Ook de olietemperatuur is geen probleem. Alle oliën worden tegenwoordig bij 150˚C getest op de afschuifdrukken die deze olie bij deze temperatuur en hoge toerentallen nog op kan nemen. Een olie functioneert dus prima bij 135˚C. Wel is het zo dat de veroudering van de olie wat sneller gaat als er regelmatig hoge temperaturen worden bereikt. Wisselen om de 5000 km is wellicht wat snel, maar 10.000 zou weer te lang kunnen zijn, dus blijf maar rond de 5000 km zitten.

Dan het verhaal van de di-esters. Nagenoeg alle 5w/40 oliën maken gebruik van di-ester technologie. De 5w/50 oliën hebben zelfs nog iets meer di-esters. Dit is een goede maar algemeen gebruikte technologie. Motul benadrukt dus gewoon iets dat alle maatschappijen al een paar jaar gebruiken en dus eigenlijk niets bijzonders is. Marketing-technisch natuurlijk een prima zet, maar product technisch is het helemaal niet zo speciaal als Motul wil doen geloven. Zeker onze oliën evolueren ook, alleen wordt daar minder ruchtbaarheid aan gegeven, zo zal de 5w/50 van vorig jaar zeker op een paar punten afwijken van de 5w/50 van dit jaar, alle producten zijn continu onderhevig aan verbeteringen, omdat ook autofabrikanten steeds hogere eisen aan de producten gaan stellen. De naam blijft wel hetzelfde, maar de formulatie wijzigt continu om de beste resultaten te kunnen waarborgen.

De Kendall Elite 5w/50 is een PAO syntheet, dus een ECHTE syntheet. Ook in dit product wordt gebruik gemaakt van de di-ester technologie. Het is dus een Groep 4 en groep 5 olie.

Groep 1 = minerale olie, redelijke kwaliteit, relatief veel vervuiling, Viscositeits index <100

Groep 2 = minerale olie, goede kwaliteit, veel minder vervuiling, viscositeitsindex 100-120

Groep 3 = Hydrocracked, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, viscositeitsindex 140+

Groep 4 = Poly Alpha Olefinen, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, geen zijtakken op de molecuulketens, Viscositeitsindex 160+

Groep 5 = esters en di-ester

Dat de PAO producten (groep IV) officieel door een aantal niet als synthetisch worden gekenmerkt, is nieuw voor mij, het verbaast mij echter niet. Ook voor de PAO heb je koolwaterstoffen als basis nodig. Als dat het criterium is voor de definitie synthetisch, dan heb ik daar geen problemen mee.

Zelf ben ik van mening dat deze discussie eigenlijk niet zo interessant is, er is ooit een idioot geweest die heeft geroepen dat synthetisch beter is en daar hebben wij nu nog allemaal last van. Wat echter precies een syntheet is, daar heeft niemand enig idee van. Een syntheet (lees PAO) heeft zo zijn voordelen, maar dat geldt zeker ook voor de minerale en hydrockracked producten (resp groep II en III)

Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je weet wat de basis van het product is dat je gebruikt. In de loop der jaren zijn er tal van olie-merken geweest die misbruik hebben gemaakt van deze abstracte materie, zodat groep III producten als volsynthetisch zijn verkocht, met bijbehorende prijs. Of nu een PAO (groep IV) wel of niet volledig synthetisch is, lijkt mij daarom niet zo interessant. Wat van belang is dat je over dezelfde basisproducten praat als je verschillende merken met elkaar gaat vergelijken.
Er zijn merken die een groep III als volsyntheet verkopen en daar een hoge prijs voor vragen, zij maken geen gebruik meer van PAO's alleen maar Groep III. Toch hebben zij volsynthetische producten volgens de etiketten. Dit zijn echt wel goede producten, maar idd geen volsyntheten volgens het eerder genoemde criterium. Op deze manier creer je dan een ondoorzichtigheid voor de consument, doordat een syntheet van het ene merk 8 euro kost, terwijl de syntheet van het andere merk 20 euro kost.

In 2001 heb ik een zeer uitgebreid olie-onderzoek gedaan bij de subaruclub nederland. Daar wil ik wel even een paar resultaten van toelichten. Ik heb toen de stelling genomen dat een minerale 10w40 betere prestaties en bescherming zou leveren dan de volsynthetische 0w40 producten (ongeacht merk!!) Uit onderzoek bij circa 60 impreza 555's is toen naar voren gekomen dat de minerale 10w40 gemiddeld 5x minder slijtage vertoonden in vergelijking met de volsynthetische 0w40. De 5w50 scoorden weer beter dan de 10w40 producten, de 5w50 waren dan ook het beste product voor de 555's, gevolgd door de 10w40.
Ook zaten er een aantal 10w40 producten van Motul bij op ester-basis, met nagenoeg dezelfde prestaties als de normale 10w40 producten. Niets bijzonders dus. Evenals Canonball toevoegingen die werden gevonden, geen betere prestaties tov de gewone 10w40.

Wat je nu steeds meer ziet is dat het voor en nadelen van de verschillende basisolien steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Waar je voorheen nog PAO's voor moest bijmengen op een product temperatuur-stabiel te maken, redt je dit nu eenvoudig met groep III basisolien. Geen dure PAO's meer, minder verschillende basisolien op voorraad en het resultaat is zeker niet slechter, dat wijzen de resultaten nu wel uit.

Korte zijsprong naar luchtfilters, met name de open air-filters en 57i-kits hadden schrikbarend veel silica vervuiling, uit gesprekken maakte ik op dat de beloofde vermogenswinst bovendien ook niet was waargenomen.

Samengevat: Wat is nu precies een syntheet? Groep IV of pas vanaf groep V, lijkt mij niet interessant, je zoekt een bepaalde performance. Het is veel belangrijker dat je weet wat basisolie van het product is. Als op het flesje staat groep III, of hydrocracked, maar ook volsynthetisch, dan is dat allemaal wel leuk, maar dan weet je dat je dit product niet moet verglijken met een PAO product, waar ook volsynthetisch op staat. Pak dan een ander groep III product. Het prijsverschil zegt al een hoop over de gebruikte basisolie.
Ook groepV producten, volgens sommige de enige echte syntheten, onderscheiden zich niet qua performance van de PAO's (en als zij zich wel onderscheiden, dan eerder in negatieve zin dan in positieve zin.)

Voordeel Groep V: erg plakkerig en zeer sterke hydrodynamische smeerfilm. nadeel bij te lage toerentallen kan de smeerfilm snel uiteenvallen, zodat je dan versnelde slijtage krijgt. Niet bestand tegen al te hoge temperaturen, er ontstaat dan koolvorming.
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.
Voordeel groep III: zeer goede smering, redelijk goede Viscositeitsindex. Nadeel minder goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen in vergelijking met de groep IV producten. Iets meer verdampingsverlies (lees olieverbruik) ivm de groep IV producten.
Voordeel Groep II, zeer goede smering, redelijke Viscositeitsindex en prijsvriendelijk. Nadeel nog meer verdampingsverlies en maximaal haalbare temperaturen liggen behoorlijk lager ivm groep III producten.
Groep 1 is gewoon niets bijzonders.

Als je een goed advies wil hebben, dan ben ik bang dat je toch een wat persoonlijkere benadering zoekt, omdat alle flesjes zeggen dat het synthetisch is en dat het bovendien het beste is voor jouw auto........snappen jullie het nog????

Motul heeft een goede naam, maar tijdens een aantal olie-onderzoeken, vergelijkingen en het onderzoek bij de Subaruclub, waren de Motul producten niets beter of slechter dan het gemiddelde.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,

J.W.A. Engel

Aanvulling;

*Mobil1 0W40 = PAO

*5W50 Mobil porsche spec = PAO

*Castrol RS 10W60 = Hydrocracked

*Castrol Magnatec 5W40 = Hydrocracked

*Silkolene 5W40 = Waarschijnlijk Hydrocracked

*Motul 300V Competition 15W50 = waarschijnlijk hydrocracked

*Motul 300V Power 5W40 = waarschijnlijk hydrocracked/Pao



Een dikkere olie gebruiken omdat je in de winter de auto minder gebruikt is niet nodig, zelfs een beetje onzinnig. Een 15w/50 is nl dikker bij 100 graden dan een 5w/50, ondanks dat de getallen iets anders doen vermoeden. Dat betekend dat je over de gehele temperatuur-gebruikscurve met een dikkere olie aan het rijden bent, hierdoor kan je overdruk ventiel open gaan staan en een deel van de druk proberen af te vlakken. Het volume dat dan nog door de motor gepompt wordt neemt af en deze kleinere hoeveelheid olie moet evenveel warmte opnemen, dus zal de olietemperatuur alleen maar stijgen.

Blijf gewoon bij een 5w/40 of 5w/50.



Groep 4 plakt wat minder, vooral nadelig als het een seizoensgevoelig voertuig betreft. De eerste koude start na bv 2 maande stilstand, of 4 maanden stilstand is dan een start waarbij de motor echt droog is, terwijl een Hydrocrack, of een gewone mineraal nog een behoorlijke smeerfilm achterlaat. Juist de Groep 4 heeft de beste resultaten bij hoge temperaturen, hoge toerentallen en hoge afschuifdrukken, voor extra “vettigheid” wordt er wel wat esters in verwerkt, maar ook weer niet te veel. Daarom is het gewoon moeilijk te zeggen dat deze olie bestaat uit die bestanddelen en die olie heeft weer die en die bestanddelen.

130 of 135 graden is echt niet zo hoog, de koolvorming zal pas optreden boven de 180/190 graden en dan nog alleen onder de ideale omstandigheden daarvoor. In de praktijk weten de oliefabrikanten dit proces goed in toom te houden. Met name 2-takt Olien hebben hier iets meer last van, maar daar staan de Olien dan ook direct in contact met de verbranding van 1000 graden.
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Goed ("geleend") verhaal :thumbup:

Nog wat foto's van mijn Speedster...
Bijlagen
GP-Elite 3.jpg
GP-Elite 3.jpg (40.9 KiB) 3427 keer bekeken
GP-Elite 2.jpg
GP-Elite 2.jpg (36.67 KiB) 3426 keer bekeken
GP-Elite 1.jpg
GP-Elite 1.jpg (40.02 KiB) 3423 keer bekeken
Plaats reactie