2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Speerke zei:
Ik ben benieuwd wat er is aangepast in deze software, de standaard ECU software gebruikt namelijk de gasklep stand/motortoerental (alpha-n) als hoofd input voor de in te spuiten brandstof hoeveelheid. Met name voor een turbo is de gasklep stand/motortoerental geen correcte maat voor de hoeveelheid lucht (voor een compressor zal dit minder het geval zijn maar geld in principe hetzelfde). Dus als de software goed is geschreven, dan hebben ze dit aangepast
Misschien als je over een tijdje zin hebt om je in de turbo-kant te verdiepen, kan ik je wel verder helpen..

Ik rijd namelijk met een 2.2 Turbo met standaard computer..
Deze is dus op de één of andere manier zo opnieuw geprogrammeerd dat hij met MAP sensor werkt (of MAP en gasklep).
Misschien leuk om eens in te kijken, maar ik denk dat je het voorlopig druk genoeg krijgt met de NA's.. :wink:

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Spider
Mega lid

Bericht door Spider »

Ik vindt het top! :woship:

en sluit graag aan in de rij voor een toekomstige upgrade maar
daar zullen we maar niet onze adem op in houden 8)
¨speed is life, but control is everything...¨
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Goed werk heeft zijn tijd nodig.. :)
Rallye schreef: Ik ben overigens wel benieuwd of er bij een motoren in standaard configuaratie ook leuke winsten zijn te verwachten, of is het aanpassen van de software eigenlijk alleen rendabel wanneer je ook fysieke aanpassingen hebt gedaan?
Ik denk zelf dat de tuning op een standaard configuratie geen enorme verbetering zal geven. Hoewel Mark een tuning op zijn standaard Speedster heeft gehad welke wel redelijk wat opleverde, deze tuning was echter niet op de juiste manier gedaan en werd door de ECU weer weggeregeld.

@Exmanta,
Heb je misschien een schema van jouw compressor setup? Ik heb toch het gevoel dat alleen de gasklep stand/motortoerental niet goed genoeg is.

De standaard ECU software gebruikt de MAP sensor hoofdzakelijk voor het bepalen van het ontstekingstijdstip.

Bedankt voor het aanbod :!: Voor het uitlezen van een niet standaard ECU houdt ik mij altijd aanbevolen, dan kan ik ook beter beoordelen in hoever mijn software zou kunnen werken met jouw compressor setup.

@De duke,
Ook bedankt voor het aanbod :!: Zodra ik het NA gebeuren een beetje rond heb, dan neem ik je aanbod graag aan. Heb jij verder geen problemen bij lage belasting?
Less Is More
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Speerke, hoe zou jij de ideale NA omschrijven voor jouw remap?
Is alleen een 2.4 inlaat en fatsoenlijke uitlaat genoeg?

Er spelen veel mensen hier met een SC gedachte, om aan pk's te komen.
Nu jouw remap zo succesvol is, zullen er ook mensen zijn die hun plannen gaan wijzigen, al naar gelang wat je nodig hebt, en wat er maximaal te bereiken is.
Spider
Mega lid

Bericht door Spider »

Hear Hear,

Goede vraag :thumbup:
¨speed is life, but control is everything...¨
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

speerke zei:
@De duke,
Ook bedankt voor het aanbod Zodra ik het NA gebeuren een beetje rond heb, dan neem ik je aanbod graag aan. Heb jij verder geen problemen bij lage belasting?
Okidoki.. Nee, ik ervaar geen enkel driveability probleem, rijdt onderin net als vroeger (beetje beter door verbeterde in en uitlaat) en bovenin (>2800 rpm - 7300 rpm) krijg je een kadootje :wink:

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Smiley schreef:Speerke, hoe zou jij de ideale NA omschrijven voor jouw remap?
Is alleen een 2.4 inlaat en fatsoenlijke uitlaat genoeg?

Er spelen veel mensen hier met een SC gedachte, om aan pk's te komen.
Nu jouw remap zo succesvol is, zullen er ook mensen zijn die hun plannen gaan wijzigen, al naar gelang wat je nodig hebt, en wat er maximaal te bereiken is.
De ideale NA is denk ik voor iedereen anders. Maar waar ik nu zelf mee rijd is alleen het 2.4 inlaat spruitstuk en een K&N open luchtfilter. De uitlaat is bij mij nog geheel standaard, inclusief de pre-cat. Deze setup geeft al een enorme verbetering, je komt hiermee op ruim 180 pk uit. Met een sportcat en open demper kom je rond de 190 pk uit.
Laatst gewijzigd door Speerke op 13 jun 2010 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Less Is More
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Is die 190 pk op een (betrouwbare) rollenbank gemeten of aan de hand van acceleratiemetingen teruggerekend?

Van deze getallen word ik behoorlijk nieuwsgierig :!:

SteV6
S4 Avant
André R
Mega lid

Bericht door André R »

En wat doet het koppel met deze remap en jouw set-up Peter?
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Dit is niet op een (betrouwbare) rollen bank gemeten maar met een (betrouwbare) DL1 datalogger. Maar ik ben het met je eens dat dit misschien wat ‘optimistisch’ lijkt maar voor mijn gevoel klopt het wel. Ik heb persoonlijk net zoveel vertrouwen in de DL1 als in een rollenbank, de meting reproduceert in ieder geval prima.
Less Is More
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

André R schreef:En wat doet het koppel met deze remap en jouw set-up Peter?
Max. koppel is iets meer dan 236Nm bij 4850 rpm. (gemeten met een DL1 datalogger) Maar misschien zegt een keer meerijden meer.
Laatst gewijzigd door Speerke op 13 jun 2010 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Less Is More
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Da's 25% vermogenswinst in het koppel. Dat zal uiteraard merkbaar zijn! :)

Wat ik me nou afvraag en misschien moet ik dat jou niet vragen Peter, maar waarom valt er toch nog zoveel winst te behalen?
Ik weet dat de Amerikanen niet de beste motorbouwers zijn (hoewel Opel zelf ook aardig heeft mee-ontwikkeld), maar ik neem toch aan dat er een team van ingenieurs en professoren maanden aan het rekenen, meten en tweaken is om het beste uit een motor te halen.
Zijn alle parameters dan zo zuinig ingesteld om een zo betrouwbaar/zuinig/duurzaam/milieuvriendelijk (emissienormen) mogelijke motor te maken en komt de winst dan uit die marge? En zo ja, waar wordt dan op ingeboet?
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Op de standaard motor zal niet zoveel te behalen zijn met chiptuning. Oftewel, de standaard programmering van de ECU is best nog wel ok. Alhoewel ik benieuwd ben wat een remap van een standaard ECU zou doen met de gasresponse, zeker met een uitgeprogrammeerde EGR.

Wat zeker wel een issue is bij deze motor is de mechanische beperkingen die op de motor zijn gezet. Het standaard spruitstuk op de motor is ontworpen voor hoge luchtsnelheden bij lage toerentallen om relatief veel koppel te krijgen. Echter, de doorstroming bij hoge toerentallen wordt dan sterk beperkt, waardoor het koppel bovenin omlaag gaat. En aangezien pk's een produkt zijn van toerental en koppel is de 147pk van de standaard motor niet echt veel voor een 2.2.

Het zou me niet verbazen als dit ook gewoon een onderdeel is geweest van de ontwerp specificatie. De 2.2 met beter doorstroming levert zeker richting de 180pk (zie ook gebruik van het 2.2 blok door Alfa). Als je dan gebaseerd op hetzelfde blok ook compressor en turbo versies gaat leveren, dan wordt het vermogensverschil wellicht te klein en past het marketing technisch niet lekker meer in elkaar.

Mark
C30-94@0.55bar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stefan »

@ peter

ik heb ondertussen hier in belgie een firma gevonden die de reserve
ecu kan aan passen(ze halen de vorige imobilizer code eruit herproggrameren en leveren dan het blokje mee dat achter het contact
zit) dat blokje moet dan samen met de ecu vervangen worden
want de opel garages hier in de buurt zagen weer ufo,s overvliegen

reden dat ik dat zou doen is voor de keuring hier (of blijft de norm na remap toch nog binnen de perken voor de keuring :?:

grt stefan
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Speerke schreef: De ideale NA is denk ik voor iedereen anders. Maar waar ik nu zelf mee rijd is alleen het 2.4 inlaat spruitstuk en een K&N open luchtfilter. De uitlaat is bij mij nog geheel standaard, inclusief de pre-cat. Deze setup geeft al een enorme verbetering, je komt hiermee op ruim 190 pk uit. Met een sportcat en open demper kom je rond de 200 pk uit.
Dat klinkt goed.
Ik voel een group-buy voor 2.4 inlaten aankomen :D
Plaats reactie