Smiley schreef:Speerke, hoe zou jij de ideale NA omschrijven voor jouw remap?
Is alleen een 2.4 inlaat en fatsoenlijke uitlaat genoeg?
Er spelen veel mensen hier met een SC gedachte, om aan pk's te komen.
Nu jouw remap zo succesvol is, zullen er ook mensen zijn die hun plannen gaan wijzigen, al naar gelang wat je nodig hebt, en wat er maximaal te bereiken is.
De ideale NA is denk ik voor iedereen anders. Maar waar ik nu zelf mee rijd is alleen het 2.4 inlaat spruitstuk en een K&N open luchtfilter. De uitlaat is bij mij nog geheel standaard, inclusief de pre-cat. Deze setup geeft al een enorme verbetering, je komt hiermee op ruim 190 pk uit. Met een sportcat en open demper kom je rond de 200 pk uit.
Dennizz, die klimt momenteel weer op zijn stoel.
Ik had wel behoorlijk winst verwacht maar zoveel... Is er al een pre-inschrijving? Of zullen we het doen op leeftijd. Eerst de jongste en als laatst de oudste Kinderen gaan voor, toch
stefan schreef:@ peter
ik heb ondertussen hier in belgie een firma gevonden die de reserve
ecu kan aan passen(ze halen de vorige imobilizer code eruit herproggrameren en leveren dan het blokje mee dat achter het contact
zit) dat blokje moet dan samen met de ecu vervangen worden
want de opel garages hier in de buurt zagen weer ufo,s overvliegen
reden dat ik dat zou doen is voor de keuring hier (of blijft de norm na remap toch nog binnen de perken voor de keuring
grt stefan
Ik snap het verhaal niet precies maar het klinkt allemaal erg omslachtig. Indien je wil kan ik jouw reserve ECU wel omprogrammeren zodat hij met jouw auto werkt zonder dat je de immobilizer hoeft om te ruilen. De immobilizer blijft overigens gewoon werken.
Voor de uitlaat gas keuring hoef je niet bang te zijn, de uitlaat gas waarden worden na de remap alleen maar beter.
Dennizz schreef:Ik had wel behoorlijk winst verwacht maar zoveel... Is er al een pre-inschrijving? Of zullen we het doen op leeftijd. Eerst de jongste en als laatst de oudste Kinderen gaan voor, toch
Bedenk wel, deze getallen zijn gebaseerd op metingen met 2 Speedsters, ik weet natuurlijk niet in hoeverre deze representatief zijn voor alle Speedsters. Uit je andere post blijkt namelijk een beetje dat jij vindt dat jouw Speedster wat minder presteert dan gemiddeld.
2 weken terug bij van der Kooi geweest en gevraagd naar de mogelijkheden voor iets meer vermogen.
Daarna thuis mijn vrouw overtuigd dat er een compressor op moet......
En nu lees ik dit allemaal.
1ste fase van de compressor inbouw zou al naar 200pk gaan. Met wel een heel gaaf geluid.
Maar dan dit, krab toch weer even op mijn hoofd. Kosten zullen aanzienlijk minder zijn.
Ik blijf nu toch wel even dit forum item volgen. Het zou natuurlijk nog mooier zijn, combinatie van compressor en aanpassing van ecu.
Keep up the good work. En natuurlijk, je hebt er een hoop tijd/geld ingestoken, dus mag het ook weer wat opbrengen voor je.
succes, martin
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Speerke schreef:De ideale NA is denk ik voor iedereen anders. Maar waar ik nu zelf mee rijd is alleen het 2.4 inlaat spruitstuk en een K&N open luchtfilter. De uitlaat is bij mij nog geheel standaard, inclusief de pre-cat. Deze setup geeft al een enorme verbetering, je komt hiermee op ruim 190 pk uit. Met een sportcat en open demper kom je rond de 200 pk uit.
Dat zijn indrukwekkende waardes! Zelfs al zou je er voor wat betreft de inschatting naast zitten, heb je het nog steeds over een behoorlijke winst. Uit het verkaal van markv kunnen we vervolgens opmaken dat het inlaattraject in grote mate de bottleneck in onze 2.2 is. Als ik dit zo lees wordt het steeds aantrekkelijker om ook voor een 2.4 inlaatspruitstuk met nieuwe software (indien beschikbaar ) te gaan.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Ben het laatste nieuws aan het lezen, en begrijp ik goed dat jullie ook de EGR sensor uit kunnen zetten en de reactiesnelheid van de gasklep aan hebben gepast? Dat zijn twee mooie toevoegingen!
Ben benieuwd wanneer jullie met de " uitrol" kunnen beginnen!
Gister is mijn speedster voorzien van de laatste software versie en hebben we een test gedaan van de inleer procedure. Even kijken of het goed zou werken. Nou, werkt prima De inleerprocedure is echt heel goed gemaakt door Peter, gewoon lekker op de weg rijden en na ongeveer een uurtje is er voldoende informatie om een map te maken. Daarnaast heeft ie een hele tabel erin gemaakt met target AFR's, oftewel welke lucht/brandstof verhouding door de ECU gebruikt moet woden bij open loop. Ook daarmee kan je dus prima experimenteren. Het blijkt trouwen wel dat de motor goed reageert op wat rijker mengel. Bij mij staat ie nu op 12.7:1, en dat lijkt goed te werken.
Zat al beetje te wachten op een update, want had op het VX220 forum gelezen dat je dit weekend met de nieuwe software zou gaan experimenteren.
Mooi om nu te lezen dat het allemaal zo goed werkt.
Moet na dit "inleer uurtje" de nieuwe mapping daarna nog handmatig in de ECU verwerkt worden?
(En een 12.7 / 12.8 mengsel is een veilige richtwaarde voor max power...)
Oh ja, iets wat ik op het Duitse forum tegenkwam i.v.m. wat "zuip problemen" met de SC-conversies: Tot wanneer loopt ie in closed loop mode? En is hieraan ook iets te veranderen?
Maik schreef:Mooi!
En met te rijk bedoel je ook bij deellast? Krijg je dan geen problemen met de APK denk je (te hoge CO denk ik dan aan?)?
Nee, niet bij deellast. Zolang de ECU in closed loop werkt (dus kijkt naar de uitlaatgassen via de lambda sensor) dan blijft ie op 14.7:1 regelen. En aangezien ze bij de APK bij stationair en 2500 (dacht ik) de test doen zonder belasting is dat geen probleem.
Exmantaa schreef:
Moet na dit "inleer uurtje" de nieuwe mapping daarna nog handmatig in de ECU verwerkt worden?
(En een 12.7 / 12.8 mengsel is een veilige richtwaarde voor max power...)
Je moet het zo zien dat tijdens dat inleer uurtje, de motor continue over z'n lambda sensor rijdt, dus steeds op 14.7:1. Daarmee bouwt hij een tabel op in het geheugen met de afwijkingen die hij meet t.o.v. de hoofd tabel. Tijdens het rijden wordt de map dus niet aangepast. Als je klaar bent dan kopieer je de tabel met gemeten afwijkingen naar de laptop en kan je hem (indien nodig) nog met de hand aanpassen. Deze kan je dan weer terug naar de ECU sturen en dan permanent naar de hoofdtabel kopieren.
Exmantaa schreef:
Oh ja, iets wat ik op het Duitse forum tegenkwam i.v.m. wat "zuip problemen" met de SC-conversies: Tot wanneer loopt ie in closed loop mode? En is hieraan ook iets te veranderen?
Wat ik zelf heb gezien van de ECU is dat ie vrij lang in closed loop blijft draaien. Maar dat is wel iets wat beinvloed kan worden voor zover ik heb begrepen van Peter. Hoe dat zit met de SC conversies zal er maar net vanaf hangen. Ik dacht dat er 2 varianten zijn toch? 1 met extra ECU en 1 met alleen de standaard ECU. In het eerste geval zal je waarschijnlijk naar de tweede ECU moeten kijken, aangezien die het hele verhaal onder "boost" regelt. In het tweede geval ligt het er heeeel erg aan wat ze allemaal in de standaard ECU hebben gewijzigd. Dus daar is erg lastig wat over te zeggen..
Ik dacht dat er 2 varianten zijn toch? 1 met extra ECU en 1 met alleen de standaard ECU.
Zoals je weet rij ik met de extra ECU en is het absoluut geen zuip apparaat. Sterker nog op toerritjes in de Alpen e.d. is het opvallend dat de standaard auto's meer hebben verbruikt dan de SC auto's (Allemaal extra ECU). Dat komt uiteraard omdat de standaard auto's er heel hard aan moeten trekken om van uit elke bocht weer op snelheid te komen, heuvel op.
markv schreef:
Je moet het zo zien dat tijdens dat inleer uurtje, de motor continue over z'n lambda sensor rijdt, dus steeds op 14.7:1. Daarmee bouwt hij een tabel op in het geheugen met de afwijkingen die hij meet t.o.v. de hoofd tabel. Tijdens het rijden wordt de map dus niet aangepast. Als je klaar bent dan kopieer je de tabel met gemeten afwijkingen naar de laptop en kan je hem (indien nodig) nog met de hand aanpassen. Deze kan je dan weer terug naar de ECU sturen en dan permanent naar de hoofdtabel kopieren.
Exmantaa schreef:
Wat ik zelf heb gezien van de ECU is dat ie vrij lang in closed loop blijft draaien. Maar dat is wel iets wat beinvloed kan worden voor zover ik heb begrepen van Peter. Hoe dat zit met de SC conversies zal er maar net vanaf hangen. Ik dacht dat er 2 varianten zijn toch? 1 met extra ECU en 1 met alleen de standaard ECU. In het eerste geval zal je waarschijnlijk naar de tweede ECU moeten kijken, aangezien die het hele verhaal onder "boost" regelt. In het tweede geval ligt het er heeeel erg aan wat ze allemaal in de standaard ECU hebben gewijzigd. Dus daar is erg lastig wat over te zeggen..
Mark
OK, je logt dus de fuel trims in closed loop tot je voldoende data hebt en daarmee verander je later de basisprogrammering zodat de benodigde fueltrims op 0 uitkomen. (als alles goed is... )
Probleem bij de SC conversies met de opnieuw gemapte 2,2 ECU's (en misschien verschilt het wat per uitvoering) was dat ze de uitlaatkleppen moesten beschermen tegen de hoge temperaturen bij drukvulling. Buiten closed loop liep ie daarom (heel) erg rijk, alleen was dit blijkbaar ook al het geval als je gewoon in deellast rustig 100-120km/h reed...
Daarom hebben ze nu het closed loop gedeelte nu wat ruimer gezet. (en hopelijk ook de deellast mapping wat aangepast.)
Ik ben nog steeds erg benieuwd hoe dit moois op mijn SC-2,2 mapping kan gaan werken. (Oh ja, is het mogelijk om een bestaande ecu-mapping uit te lezen en deze ergens op te slaan als back-up?? )
stefan schreef:@ peter
ik heb ondertussen hier in belgie een firma gevonden die de reserve
ecu kan aan passen(ze halen de vorige imobilizer code eruit herproggrameren en leveren dan het blokje mee dat achter het contact
zit) dat blokje moet dan samen met de ecu vervangen worden
want de opel garages hier in de buurt zagen weer ufo,s overvliegen
reden dat ik dat zou doen is voor de keuring hier (of blijft de norm na remap toch nog binnen de perken voor de keuring
grt stefan
Ik snap het verhaal niet precies maar het klinkt allemaal erg omslachtig. Indien je wil kan ik jouw reserve ECU wel omprogrammeren zodat hij met jouw auto werkt zonder dat je de immobilizer hoeft om te ruilen. De immobilizer blijft overigens gewoon werken.
Voor de uitlaat gas keuring hoef je niet bang te zijn, de uitlaat gas waarden worden na de remap alleen maar beter.
Peter, werkt de immobilizer in de ECU samen met het alarm?
Ik heb een nieuwe alarmmodule, maar vraag me af of mijn auto nog wel zal starten als ik die plaats.