Bochten rijden

Algemene zaken omtrent onze auto.
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

jouke schreef: Hoe snel na het insturen begint je auto met glijden? Wat gebeurt er op dat moment met de gewichtsverdeling in de auto, kom je net van de rem af, ga je net op het gas of heb je voor je gevoel al enige seconden het gas constant?

De meest waarschijnlijke oorzaak is toch trailing-throttle, je geeft zelf aan dat je erg hard de bocht in komt, dit maakt het zeer waarschijnlijk dat je toch aan het begin onbewust probeert wat snelheid te verliezen. Gewicht gaat dan naar de voorkant van de auto, je sturende wielen krijgen het dus wat makkelijker, terwijl je achterwielen grip verliezen. Tegelijkertijd 'steel' je nog wat extra zijwaartse grip van de achterbanden door op de motor te remmen, zie traction circle. Gevolg is dat de achterkant gaat glijden.
Hieronder een tekening hoe ik de combinatie neem (rood remmen, groen constant, blauw gas geven:
-Ik kom uiterst links aangereden al licht remmend, dan stuur ik de bocht/knik door en rem ik flink door.
-Voordat de bocht naar links gaat ben ik al klaar met remmen om de achterwielen wat meer druk te geven voor als we de bocht ingaan.
-Gas houd ik "constant" en de auto gaat naar rechts overhangen, dan na een paar meter begint die te glijden (paarse cirkel)
-Ik zeg nu dus: niet direct na rem los en niet bij gas erop maar al even als het gas constant is en voordat het moment komt om het gas erop te geven. Dit kan natuurlijk in werkelijkheid anders zijn als ik nu vertel :roll:

Ik denk dat het toch met te hard aan komen rijden te maken heeft en dat ik in m`n onbewust snelheid eruit wil halen. Of ik kom feitelijk wel net van de rem af en stuur al naar links toe....

Mijn banden set-up is:
205 voor (et waarde: wielkast vullend) en achter (et waarde: niet wielkastvullend) 225 (de binnenzijde van de voorbanden en van de achterbanden stonden even ver uit elkaar. Achter heb ik daarom al spoorverbreders geplaatst om de spoorbreedte verhouding weer op te hogen. Ik zal deze nog eens na meten...)

Misschien relevant of niet :roll:
Ik heb het vooral als ik in z`n 3 blijf rijden en dus laag in de toeren.
Als ik terug ga naar z`n 2 heb ik het nog niet ervaren dat ik er last van had....

ps:
Het is niet dat ik geen bocht door kom! Ik kom echt wel de hoek om, maar dit is iets waar ik "last" van heb. Het is lang niet zo veel als in dit filmpje op 10 sec (vriendin rijdt eerste rondje) http://www.youtube.com/watch?v=vXLx9QP3ETY
Bijlagen
bocht.JPG
bocht.JPG (13.28 KiB) 1691 keer bekeken
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Band is een TR-1 en de spanning is voor 1.7 (205/50R16 dus "hoge" wang) en achter 1.9 (225/45R17) ongeveer. Een lagere spanning vind ik niet lekker rijden. Het gevoel is dan echt weg met de auto en het wegdek.
Met deze spanning kan ik veel beter voelen wat de vering doet en nu lijkt de speedy ook strak afgeveerd....

Op circuit wel gemerkt dat een lagere spanning 1.6 - 1.7 zorgt voor veel minder piepen en snellere tijden...
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Ik blijf erbij dat je niet constant gas houdt Dennizz. En dat je dus toch te maken krijgt met oversteer door het hierboven beschreven trailing throttle.

SteV6
S4 Avant
jouke
Nieuw lid

Bericht door jouke »

Andere optie: je stuurt in het groene gedeelte steeds verder in (je maakt de radius van de bocht steeds krapper) waardoor je steeds meer grip van de banden vraagt totdat de auto ergens gaat glijden.

Je hebt voor relatief brede banden en dus veel grip. Dit geeft de auto ten opzichte van de 195 banden een meer overstuurd karakter. Door de spacers aan de achterkant heb je ook nog eens effectief slappere veren achter gekregen. Dit kost je nog eens extra grip aan de achterkant. Het zou mij niet verbazen als je hierdoor het neutrale karakter kwijt bent en extra vaak tegen overstuur aanloopt!

Tijd voor een camera op je pedaal en kijken wat je doet, of iemand ernaast die mee gaat kijken.
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Weer even wezen rijden en natuurlijk minder last :oops: Het een combinatie denk van: meteen na het remmen en de auto omgooien voordat vering is gesteld, scherper insturen om de bocht klein te houden. Misschien wel iets gas terug, hoewel ik dat echt niet zelf ervaar.

Nog even wat aan het meten geweest.

Spoorbreedte voorheen
voor: 145 cm met 2 x 175 breed
achter: 148,5 cm met 2 x 225 breed

Spoorbreedte heden
voor: 147 cm met 2 x 205 breed
achter: 151,5 cm met 2 x 225 breed en inclusief 2 x 15 mm spacers.

Spacers heb ik eronder gezet omdat hij bij "constant" gas achter uitbrak, na de spacers gemonteerd te hebben, zo lees ik uit een vorig post van mij en ervaar ik nog steeds dat hij veel minder uitbreekt achter bij "constant" gas. Alleen heb ik nog wel eens het gevoel dat het gebeurd en ben ik het gaan zoeken in mijn rijvaardigheid :wink:

Voor is het rubber echt behoorlijk vergroot en daarbij ook de spoorbreedte. Achter is het rubber niet vergroot en de spoorbreedte 1/3 meer dan voor. Als ik het zo bekijk is de verhouding redelijk zoek vergeleken met standaard. Met rijden merk je dat overigens ook enorm.

Ik rij met een bandenspanning van minimaal 1.9 achter omdat ik anders het gevoel kwijt raak. (toyo TR-1) Die 1.9 vinden een aantal hier op het forum echt te hoog... Nu schrok ik een beetje toen ik naar mijn band keek net. Het lijkt of deze echt veel te zacht is:

Afbeelding

Deze foto is niet goed genomen, het lijkt wel mee te vallen maar het is echt een stuk erger (echt een bobbel). De andere kant staat op 2 bar en daar staat die zo als op de foto hier boven.... (vrijwel recht maar lijkt wel echt te zacht)

Aan de buitenkant zie je het niet maar dat komt natuurlijk doordat de wielen schuin tov van de weg en dus het grootste drukpunt aan de binnenzijde bevind.

Is dit normaal?
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Zo even naar buiten gegaan om een betere foto te maken:

Afbeelding

Dit hoort toch niet zo en dit is met 1,9 bar!? Weet niet hoe die vervormt als ik met 1.5 ga rijden :? :? :? Dan heb ik helemaal het gevoel van een schommelschuit....
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

heb je een betrouwbare drukmeter, want dit gaat helemaal nergens over..
Lijken wel lek..

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Dennizz

Bericht door Dennizz »

voetpomp geeft ongeveer 1,9 bar aan en drukmeter die ik ook 3 weken heb geeft 1,9 bar aan. De eerste keer dat ik heb gemeten was het ongeveer hetzelfde als de luchtpomp bij de pomp.

Bij m`n motor kloppen de waardes ook nog steeds (net gemeten). Die banden staan goed en rijden ook goed tijdens ritje gisteravond.

De standaard brigdestone banden van 7 jaar waren wel veel harder de wangen... Dit is dus niet goed. Ik ga vanavond wel even pompen en foto`s maken ect. om te kijken bij welke waarde die goed staat.

De buitenzijde staat wel "mooi"! Kan het niet te maken hebben dat m`n wielen te schuin staan of iets dergelijks?

De voorbanden staan met hun 1,7 of 1,8 bar wel netjes! maar zijn maar 205 ipv 225 en dragen natuurlijk veel minder gewicht...
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dennizz schreef: De buitenzijde staat wel "mooi"! Kan het niet te maken hebben dat m`n wielen te schuin staan of iets dergelijks?
Ik zie niks geks...

Ja, wangen 'bollen' wat naar buiten en wegens het negatieven camber achter ook aan de binnenkant (veel) meer.

Heel normaal allemaal...

Nummertjes kijken heeft geen nut. Rijstijl en gevoel wat je prettig vindt in de auto komt er ook bij.

Probeer eens te rijden met een 'harde' setup (2.0 voor, 2.2 achter of zo) en probeer eens een 'zachte' setup (1.5 voor en 1.7 achter) en ga dan eens vergelijken wat je prettiger vindt. Speel evt. nog met combo's (1.5 voor, 2.2 achter, etc.)

De 'extremen' opzoeken van druk vergroot vaak de effecten ook wat uit, zodat je beter kunt merken wat het effect nou is en welke kant je op moet.

Kan best uit komen dat je met de 'zachte' setup objectief gezien het beste weggedrag qua onder/overstuur hebt, maar dat jij die persoonlijk te 'wollig' of 'vaag' of zelfs onprettig vindt rijden.

Da's dan meer een punt dat dit bandentype (zachtere wang) niet bij jou cq. de rijstijl past.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Niet gek dus? Kan het geen kwaad voor het carkas van de band dat deze zo erg vervormd onder de Speedy? Ik dacht dat het juist slecht was als de band zo vervormd....

Vanavond achterbanden opgepompt tot 2,5 bar. De zijkant van de band is nu pas aan de binnen zijde ook mooi. Net als andere auto`s op de parkeerplaats. Voor heb ik er 1.7 en 1.8 inzitten, want m`n voetpomp trapte ik kapot, wilde hem naar 2 bar brengen :roll:

Het rijdt nu weer geheel anders! Auto voelt een stuk stugger aan en auto stuurt een stuk strakker. Ik heb het gevoel dat de achterkant nu beter meegaat met de voorkant. Je hoort de banden nu zoemen als je in een bocht rijdt. Alleen gaan de banden nu een stuk eerder piepen bij volgas de bocht uit.

Ik heb nu wel een stuk meer gevoel (ander gevoel) met de auto/vering... Ik weet alleen niet of het ook daadwerkelijk sneller is. Banden piepen wel eerder, maar het gevoel is "beter".

Ik denk dat lagere spanning sneller is maar rijdt als een citroen. Hoge spanning geeft meer feedback maar lijkt meer te glijden. Zaterdag even een nieuwe pomp halen en eens kijken wat de voorkant doet bij hogere spanning.

Op het circuit maar eens meten wat nou feitelijk het snelste is. Later met de nitron`s is zo`n band met zachte wang natuurlijk 3x niets. Dan ben je met je bandenspanning de vering aan het afstellen :roll:

ps: het overstuur met constante snelheid is nu dus weg. Ik denk dat het door de spanning komt in de achterbanden (+ 1bar). Alleen weet ik niet of dit theoretisch te onderbouwen is :oops: Misschien heb ik wel onbewust m`n rijstijl aangepast? Wel ondervonden dat een aantal rotondes scherper insturen op een gegeven moment en daar ging ik net dus glijden, bij verandering van de radius dus...
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Zo'n hoge druk vind ik persoonlijk niets, want dan wordt de achterkant in mijn geval veel te 'zweverig' als ik boven de 140 kom. Gevoel of de achterkant op 'eieren' rijdt en na-ijlt of slingert als je bijvoorbeeld van baan wisselt.

Niet prettig meer vind ik persoonlijk.. Maar goed.. Dat bedoel ik dus ook met persoonlijke smaak.

Vandaar ook m'n opmerking om te testen met verschillende drukken en voor jou zelf te bepalen wat je prettig vindt.

Oh.. Zachte wangen met nitrons hoeft helemaal geen probleem te zijn trouwens.

De flexibiliteit in de band kan je in principe prima onderdeel maken van het veer-gebeuren om bijvoorbeeld hele kleine oneffenheden te laten opvangen.

Even extreem gesteld (en ik wil niet onze auto's hiermee vergelijken): F1 auto's doen zo'n beetje niet anders.. Groot deel van hun 'vering' komt uit de 'dikke' wangen en zeer lage bandenspanningen die ze draaien. Alleen is dit effect gewoon in hun setup mee-ontworpen..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Niet boven de 70 km/h gereden nu, maar dat zweverige vond ik ook altijd al boven de 100 km/h dus dat heb ik nu ook waarschijnlijk weer. Achterwielen kwamen ook (bijna) los bij een hobbeltje vanavond, hij springt lekker omhoog...

Er is mij verteld dat wanneer een autoband te zacht is dat de je op de wangen gaat rijden en het midden van de band geen contact heeft met het asfalt en dus eigenlijk minder rubber op het wegdek.
Is dat zo en heb je dat al bij 1.5 bar? Of kan je dat enkel zien na vele km`s aan het slijtage patroon? Drukt je band het profiel niet dicht, wat ik liever niet heb met regen met 1,5 bar?

Ik heb het gevoel dat het alleen compromissen gaan worden tussen goed gevoel en hard rijden.... :roll: Over een jaar ben ik er wel uit wat ik het beste vind :bag:
Plaats reactie