radiator vervangen of niet (vakantie plannen)

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Co'tje »

He Paul,

Je kunt ze even bellen, ze zijn hem toevallig vandaag aan het maken. Je krijgt lang garantie en het is een gerenomeerd bedrijf.
Gewichtsverschil weet ik niet, maar duurzaamheid, beschikkbaarheid en koelcapaciteit was voor mij de voornaamste reden.

De prijs die ik betaal is netto, ex btw. De consumentenprijs weet ik niet.

Balen he, een niet rijdende speedster.
Dennizz

Bericht door Dennizz »

paul schreef:
2 weken terug eruit geklapt en de auto staat er nog steeds zo bij ?
Klopt ja, Ik heb dit jaar door bepaalde omstandigheden helemaal niet
met de Speedster gereden. Ik moest die ochtend voor de APK, had al weinig
geluk want kreeg een steekproef, dus duurde nog eens anderhalf uur
langer, daardoor kwam ik in die file op de A15 terecht en toen ik er net
instond, een grote witte stoonwolk uit de voorkant. Kon nog net de
parkeerplaats bij een benzinestation bereiken, waar ik de ANWB gewaar-
schuwd heb. Doordat de volledige weg was afgesloten kwamen ze me pas
eind van de middag weghalen :twisted:

Heb de komende maand nog geen tijd om dat ding om te wisselen, dus
nog geen haast om een nieuwe te kopen :!: .

Groeten,
Paul.
Ik herinner me jouw verhaal weer nu ik er even over heb nagedacht. Was uiteindelijk niet een echt handige opmerking... :bag:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
heinz

radiateur

Bericht door heinz »

heb voor de liefhebber nog een supermooie radiateur liggen.
Origineel voor de speedster.
Kunt m ook vast laten modificeren, zodat ie klaarligt als je eigenste de geest geeft, wat vaak voorkomt, aldus Lotus, want de regel is dat een radiateur van een speedster slechts 3 jaar mag leven.
Dus de plastieke zijkanten erafslopen, en er alu zijkanten op lassen.
Kan m ook wel inbouwen voor je...

Grt, Heinzzzzzzzzzzzz
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

paul schreef: Is messing inderdaad veel duurzamer dan Alu? Prijs klinkt in ieder
wel aantrekkelijk dan.
Nee, messing is niet duurzamer maar heeft wel een betere warmte transmissie.

Messing is gevoeliger for aanvallen van binnenuit en zoals dat ook bij veel oude auto's gebeurde is de kans dat ie langzaam door zal lekken groter.

Als je een 'standaard' 42mm volledig aluminium radiator koopt heb je al meer capaciteit dan de oude standaard radiator. Behalve op auto's met enorm veel vermogen zou ik niet meer dan dat gebruiken.

De Pro-Alloy is vooral erg mooi, maar zit ook mooi verscholen onder de frontclam. Net zoiets als Doutzen kroes onder een niquab. :roll:

De Triple Pass is voor zwaar getunede auto's. Deze is ontwikkeld voor Exiges die in Abi Dabi en omstreken racen. Niet echt heel erg interessant voor een 'normale' auto.

Het grootste probleem bij de radiateurs met plastic eindkappen is overigens niet het plastic maar de manier waarop de koelvloeistof is ontlucht. Als je op de conventionele ontlucht is de kans groot dat er een luchtbel in de eindkappen blijft hangen.
Die luchtbel zorgt voor een groot temperatuurverschil op dat plastic.
Plastic kan daar niet echt lekker me omgaan en wordt op dat soort plaatsen broos waarna het na verloop van tijd scheurt.
Lotus gebruikt bij de produktie een vacuumvul systeem. Daarmee wordt binnen het systeem eerst een vacuum gecreeerd waarna de koelvloeistof 'in het systeem stort'.
Met dat systeem zijn er geen luchtbellen in het systeem en komt dit probleem dus ook niet meer voor.

Er is overigens ook een batch geweest waarbij de mallen voor de eindkappen op een te lage temperatuur zijn ingezet. Daardoor krijg je frictie bij het vormen en haarscheuren. Dit is een erkende produktiefout die zich ná de produktie van de Speedster heeft geopenbaard. De Speedsters hebben in principe altijd 'goede' radiateurs gekregen.

Het verhaal dat radiateurs met plastic eindkappen per definitie niet goed zijn is onzin, trek de kap open van iedere hedendaagse leasbak.. plastic eindkappen. Het grootste probleem wat wij met z'n allen ervaren is het feit dat de radiateur horizontaal is gemonteerd op grote afstand van de motor, dat maakt ontluchten lastiger en de druk in het systeem groter.
Afbeelding
Dominique

Bericht door Dominique »

YvoTuk schreef: Er is overigens ook een batch geweest waarbij de mallen voor de eindkappen op een te lage temperatuur zijn ingezet. Daardoor krijg je frictie bij het vormen en haarscheuren. Dit is een erkende produktiefout die zich ná de produktie van de Speedster heeft geopenbaard. De Speedsters hebben in principe altijd 'goede' radiateurs gekregen.
Ah vandaar. Ik kon namelijk het eerste gedeelte van je verhaal niet rijmen met een ervaring die ik had vorige week bij de Nordschleiffe: Een half jaar oude Exige vanuit Schotland had de hele LoT week in Frankrijk kunnen rijden, maar leed onderweg naar Duitsland aan een mysterieus koelvloeistofverlies. Toen eenmaal de voorkap openging, kon je redelijk goed zien dat het tussen het kunststof en het aluminium uit kwam.
Het lek was niet groot, en voor zover ik weet is hij er mee thuis gekomen. (1200km) :shock:

Ondanks dat er 'goede' radiatoren gebruikt zijn bij de Speedster, bestaan er verhalen voldoende over Speedster / VX220 radiatoren die de geest geven. De mijne heb ik preventief vervangen toen de Speedster 8 jaar was, omdat ik tegen een koopje aanliep.

[on topic]
Wanneer je lid bent van de wegenwacht, maw niet veel kosten hebt om de auto weer thuis te krijgen zou ik jou geval gewoon gaan.
Afbeelding
Dennizz

Bericht door Dennizz »

ps:
De meeste van hier hebben toch wel een all-risk verzekering? Dan is vaak ook de anwb een gevalletje dubbel verzekeren...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ja.. het enige wat een tikje vervelend is.. is als het kreng ploft op de heenreis van bijvoorbeeld Stelvio of zo.

Dat was bijvoorbeeld een paar jaar geleden bij Jan de Jong het geval. Die heeft nog iets kunnen regelen, maar leuk ... niet echt..
Afbeelding
donzobar
Lid

Bericht door donzobar »

Die van mij begon te lekken en begon de typische glycol lucht binnen te ruiken. Heb er een van dhr. Tuk opgezet en ook op de stelviopas kwam de temp niet boven de 100. very cool dus..

gr Dirk
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Mijne is ook stuk gegaan, lekte op verschillende plaatsen...

Gewoon front afhalen en vervangen door een alu model van 270 euro... probleem voor altijd van de baan.
Mvg

Koen
Speester #2981
Plaats reactie