Chris Tullett 2,5" of 3", 4-1 voor de 2,2!!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

allen schreef:Nooit gedacht dat Maik het gaspedaal niet kon vinden. Hebben jullie ook nog wat leuke raceby filmpjes of is dit het? Ik doe inparkeren nog op hogere snelheid... :lol:
Nu snap ik al die verhalen van jou van in de soep gelopen blokken... dit was een koudstart :wink:
En warmrijden had ik geen zin in, voordat je het weet zijn we weer tot half 3 's nachts bezig met die kar van Dominique :shock:
Afbeelding
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

Maik schreef: En warmrijden had ik geen zin in, voordat je het weet zijn we weer tot half 3 's nachts bezig met die kar van Dominique :shock:
Dat heet toch: "hobby" :mrgreen:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Dominique schreef:Gisteren eindelijk iemand gevonden die in mijn auto wilde rijden zodat ik wat geluidsfragmentjes kon nemen.

koudstart (op verzoek) en achteruit de garage uit

wegrijdend

driveby
(de eerste file is 25mb en zal derhalve wat download tijd kosten....)

De uitlaat is nu zo'n 5k kms mishandeld, en is behoorlijk luider geworden.
Wanneer de motor op temperatuur is, en je rustig rijdt, blijft het redelijk stil. Wanneer je echter flink belast :shock: 8) :lol:
Als ik dit zo aanhoor dan is de Tullett demper voor mij EXIT. Vind dit geen gehoor... :cry:
I wacht nog even Michel's ervaringen met de 2bular af voor ik wat aanschaf.
Maik

Bericht door Maik »

Let op: dit is dus bij lange na niet de sound out-of-the-box van de Tullett.
Dominique heeft er al aardig wat duizenden km's mee gereden waarvan richting de 1000 aan circuitkm's. Helaas is de standaard geleverde demping van Tullett daar niet tegen bestand. Stop je er hetzelfde spul in als wat 2bular gebruikt (zie onderstaande link), dan ben ik ervan overtuigd dat de sound bijna hetzelfde zal zijn als die van de 2bular (en blijft na veel km's). De opbouw van de uitlaat is namelijk bijna hetzelfde, inclusief dempermaat.
Je keuze zou ik op andere argumenten baseren, bv prijs en levertijd. Kan dat de 2bular dan nog steeds de voorkeur geniet natuurlijk :wink:

http://www.saveguard.com/Downloads/acoustafil.PDF
Afbeelding
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Ik ben bang dat ik met mijn SC het dempermateriaal straks erg vlot de Tullett pijp uitblaas. De nieuwe Piper dempers hadden hetzelfde probleem en dat schijnt nu eindelijk pas opgelost te zijn. Denken ze...
Maar als dit nu de ervaringen zijn, waarom stopt Tullett er dan gelijk geen Acoustafill in zoals 2bular doet??

Dacht dat de Tullett demper iets langer was? (bocht rechts steekt buiten standaard hitteschild) Hoopte eigenlijk daarmee dan ook iets stiller dan een 2-bular...
Moet de demperprijzen nog eens exact vergelijken, maar heb op vx220 forum al gelezen dat de Tullett prijzen wat omhoog gaan richting 2bular niveau. En navulbaar of niet, ik vind dat voor dat geld de demper wel langer dan een paar 1000km mee mag gaan... .
:?
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Whahahaa, leuke hobby heb je. Hoor alweer dat jij je gezin belangrijker vind dan een auto even rustig warmrijden voor LEUKE filmpjes. Ga maar weer snel verder met de bouw van het poppenhuis. :twisted:
Caterham => Britse degelijkheid...
Maik

Bericht door Maik »

*leest zoals gewoonlijk weer over Allen z'n post heen*

Er gaat zeker feedback richting Tullett hierover, net zoals over de andere dingetjes die niet helemaal lekker waren. Ben benieuwd wat Tullett erin gestopt heeft....
Afbeelding
patje
Actief lid

Bericht door patje »

Ga denk ik tulletje bestellen, maar 2 zaken zou ik graag nog opgelost zien
-hitte:

hiervoor ben ik het volgende tegengekomen :http://www.zircotec.com/page/exhaust_system_coatings/60
deze coating zou de hitte reduceren met 33%, heeft iemand hier ervaring mee? en welke delen moet je dan laten coaten(U-bocht aan demper en het spruitstuk zou dit voldoende zijn?)

-geluid:
Wil de demper zo stil mogelijk ook na een verloop van tijd
Dat spul dat maik schrijft ( acoustafil) zou je daar ook zo kunnen bestellen indien tullet het niet gebruikt.

groetjes patje
Maik

Bericht door Maik »

Tullett is nu aan het onderzoeken of en dan welke acoustafill geschikt zou zijn voor zijn uitlaat. Het schijnt dat ze weleens acoustafill gebruikt hebben voor een uitlaatsysteem voor een raceauto en dat het ook niet lang uithield... Was misschien al iets langer geleden, en misschien is er een nieuw type verkrijgbaar.
Afbeelding
Dominique

Bericht door Dominique »

Maik schreef:Pk's zijn er echt wel bijgekomen, maar mijn gevoel zegt dat de boel wat arm loopt... De motor trekt heerlijk lineair door nu, terwijl na de 2.4 inlaat mod het karakter wat meer hoger in toeren lag. Zoals verwacht is er nu dus weer wat koppel bij lagere toeren bijgekomen.
Ik wacht dus met smart op een mooie update van mijn ECU :wink:
Na gisteravond de ECU van nieuwe software te hebben voorzien kan ik dat arme mengsel volledig bevestigen, en is het maar goed dat de slimme GM software van veiligheden is voorzien, die parameters terugregelen om de motor te sparen. Ik denk niet dat er anders na die trackweek nog veel van mijn motor was over gebleven.

Wanneer je zowel uitlaat als inlaat traject hebt verbeterd, zijn de veranderingen te groot om nog door de standaard zelf-lerende ecu optimaal ingeregeld te kunnen worden. De ECU zal de motor 'terug-tunen' door ontstekingtijdstip later te zetten. Feitelijk beperkt de ECU dus de volledige vermogenswinst van de aanpassing. Dat is vreselijk! :shock: :evil:
(ik heb gisteren een hoop geleerd van Speerke, maar hoop wel dat ik het goed heb begrepen :wink: )

In het '2,2 ECU gehacked'? draadje kun je inmiddels terecht bij Speerke, die monnikenwerk heeft verricht om hier een passende oplossing voor te bieden. respect!
Afbeelding
Co'tje

Bericht door Co'tje »

Maik schreef:Tullett is nu aan het onderzoeken of en dan welke acoustafill geschikt zou zijn voor zijn uitlaat. Het schijnt dat ze weleens acoustafill gebruikt hebben voor een uitlaatsysteem voor een raceauto en dat het ook niet lang uithield... Was misschien al iets langer geleden, en misschien is er een nieuw type verkrijgbaar.
Net dit antwoord van ze gekregen:
Thank you for your enquiry.

The current price for a complete VX220 2.5" exhaust system is as follows:

Manifold £388.38
Cat Downpipe £297.96
Silencer/Linkpipe £451.56
Carriage £ 75.00
VAT £181.94
Total £1394.84

We have recently announced a 10% price increase w.e.f 21 September. The above prices apply
to all orders placed before this date.

We can provide you with a 200 cell cat no problem.

As for the silencer packing we can use Acoustafill to replace our current packing. The Acoustafill that we
would use would be the mid range version and there would be no change in the silencer price.
If however you would like us to use the top of the range Acoustafil that is rated up to 900 deg C then this
will add an additional £30.00 to the silencer cost. Attached to this e mail are spec sheets on the different types
of Acoustafill to help you make your decision.

Currently we have a 7-10 day delivery lead time.
Co'tje

Bericht door Co'tje »

Prijsverschil met 2Bular vind ik niet erg groot. En als ik de lijst met ervaringen/aanpassingen lees heb ik iets meer vertrouwen in snelle montage bij een 2Bular.

Daarnaast heeft een 4-1 manifold zonder compressor qua vermogenstoename niet heel veel toegevoegde waarde ten opzichte van de standaard manifold.

Ik verwacht dat 2Bular downpipe, sportcat en demper (is op voorraad) hetzelfde extra vermogen gaat leveren dan de volledige Tullett uitlaatlijn. En ik ben dan klaar voor de 4-2-1 van 2Bular als die ooooooit op de markt komt.
Dominique

Bericht door Dominique »

De reden reden dat Tullett iets anders gebruikt als acoustafill is idd de duurtest die zij gedaan hebben op twee identieke racewagens. Het 'long strand glass fibre' demping materiaal van Tulletts formule zou er langer in hebben blijven zitten als Acoustafill.

Tullett gebruikt één soort demping materiaal voor alle uitlaten die zij leveren. Dat ligt er in mijn geval te snel uit. En aangezien de Speedster ongeveer om de uitlaat heen gebouwd lijkt te zijn en ik langzamerhand een slechte naam krijg Maik's pizza's op te maken, ga ik ondanks de gratis aangeboden re-fill van Tullett het spulletje van Acoustafill proberen.
Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

Co'tje schreef:Prijsverschil met 2Bular vind ik niet erg groot. En als ik de lijst met ervaringen/aanpassingen lees heb ik iets meer vertrouwen in snelle montage bij een 2Bular.

Daarnaast heeft een 4-1 manifold zonder compressor qua vermogenstoename niet heel veel toegevoegde waarde ten opzichte van de standaard manifold.

Ik verwacht dat 2Bular downpipe, sportcat en demper (is op voorraad) hetzelfde extra vermogen gaat leveren dan de volledige Tullett uitlaatlijn. En ik ben dan klaar voor de 4-2-1 van 2Bular als die ooooooit op de markt komt.
Als het prijsverschil inderdaad overkomelijk is, dan zou ik waarschijnlijk ook voor de 2bular gaan (vooral dan ook omdat hij zegt dat ze op voorraad zijn, wachten op Jim kan namelijk soms weleens lang duren :wink: ).
Maar wachten op een 4-2-1 spruitstuk zal je lang moeten doen, want die gaat er namelijk niet komen :) Past toch uiteindelijk niet in de speedster, tenminste, niet zoals Jim het dan zou willen. Hij is wel bezig met een 4-1, die dan heel anders is dan die van Tullett, namelijk met veel langere primaries. Zie de pic (komt gewoon van zijn site, zie de "news" pagina):

Afbeelding

Punt is dan wel dat er een stuk van de downpipe verbouwd moet worden als je eerst het systeem zonder spruitstuk koopt en na een tijdje besluit om toch dit spruitstuk erbij te nemen...
Afbeelding
Dominique

Bericht door Dominique »

Co'tje schreef:Ik verwacht dat (is op voorraad) hetzelfde extra vermogen gaat leveren dan de volledige Tullett uitlaatlijn.
?
Mark heeft voor zover ik weet dezelfde aanpassingen als ik, behalve de uitlaat: 2Bular downpipe, sportcat en demper, ik het volledige 2,5" systeem van Tullett. Mijn ECU is geflashed met Mark zijn laatste mapping.
Na de zelf-leer-sessie bij Peter hebben wij gekeken wat voor correcties de ECU op de hoeveelheid ingespoten brandstof had gedaan: varierend over de toerentallen tussen de 2% en de 6%, gemiddeld +4%!! :shock:

@Mark: Zorg dat Jim zo snel mogelijk met dat spruitstuk komt! :lol:

Ik heb uiteindelijk ook het geduld niet meer gehad en mijn order bij 2Bular gecancelled. Ik wilde nl een volledig systeem. Het laswerk, en daar kijk ik altijd naar, staat van beide leveranciers op een eenzaam hoog niveau.
Afbeelding
Plaats reactie