Eindelijk passende 205-jes eronder ;o)
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Eindelijk passende 205-jes eronder ;o)
Zoals eerder al te lezen was op het forum ben ik bezig geweest om de originele voorbandjes van 175/55R17 te upgraden naar 205/**R17 op originele achtervelgen.
In eerste instantie had ik in overleg met de bandenboer Bridgestone Potenza RE040 205/50R17V besteld. Deze is in diameter en afrolomvang iets groter dan het standaard voorbandje. Maar komt goed overeen met 235/45R17 die ik t.z.t. op de achteras wil hebben. Rechtsvoor was dat geen enkel probleem. In alle richtingen en met belading voldoende ruimte rondom de band. Helaas gaf linksvoor wel problemen bij volledige stuuruitslag om linksaf te slaan en volle belading. De binnenwang en een klein stukje loopvlak raakten het alu-chassis, dus een absolute no-go. Ook met 10 mm spoorverbreder (zonder centreerring) bleef het wiel aanlopen, nu echter tegen de achterkant van de wielkast en niet meer tegen het alu.
Toen hebben we besloten om te gaan voor Bridgestone Potenza RE040 205/45R17, in snelheidcodering W zijn ze nog te krijgen. Vandaag zijn we weer gaan passen en meten. Ook had ik spoorverbreders van 10 mm met centreerring besteld, maar daar later meer over. Deze bandenmaat heeft exact dezelfde afrolomtrek als de standaard voorbandjes. En zowel links als rechts geen enkel aanloopprobleem. Overal is voldoende ruimte rondom de banden. Zelfs richting het alu-chassis heb ik met belading voldoende ruimte . Dus op de vooras voorlopig geen spoorverbreders!
De bestelde 10 mm verbreders had ik dus op de vooras niet nodig. Dus dan maar op de achteras. Ze waren besteld met de maten 5x110 met centeerring 65,1 mm en 10 mm dik aluminium. Helaas is onze Speedster weer een bijzondere auto. De centreerring op de achternaaf is namelijk 15,8 mm hoog. De ruimte in de spacer is echter maar 12,5 mm diep. Verder laten uitfrezen is niet verantwoord, want dan wordt de wand van centreerring van de spacer veel te dun. Nu snap ik ook waarom er in Dld. niemand met 10 mm spoorverbreders rijdt, maar met of 5 of 15 mm per wiel. Voorlopig doe ik het dus volledig zonder spacers. Als de grip van de achteras echt te weinig blijkt te zijn ten opzichte van de vooras dan moet ik wel uitwijken naar 15 mm spoorverbreders. En die haal ik dan wel via Moto-Concept.
Dus samengevat staat mijn Speedy nu op:
Voor: 7,5x17J velgen, ET 36 met 205/45R17W Bridgestone Potenza's RE040
Achter: 7,5x17J velgen, ET36 met 225/45R17V Bridgestone Potenza's RE040
De op 1 na laatste stap is experimenteren met de bandenspanning, en als laatste stap het (laten) uitlijnen.
De eerste ervaringen zijn dat de rechtuitstabiliteit enorm verbeterd is. Het sturen op inparkeersnelheid is lichter geworden. Bij middel snelle bochten, 80-110 km/h, is in het stuur te voelen dat de zwaardere band-velg-combi een sterker gyroscopisch effect hebben, maar de richtingsverandering van de Speedster is strakker en stabieler. Ik ben tot nu toe erg tevreden, en heb nog geen echte nadelen ontdekt.
SteV6
In eerste instantie had ik in overleg met de bandenboer Bridgestone Potenza RE040 205/50R17V besteld. Deze is in diameter en afrolomvang iets groter dan het standaard voorbandje. Maar komt goed overeen met 235/45R17 die ik t.z.t. op de achteras wil hebben. Rechtsvoor was dat geen enkel probleem. In alle richtingen en met belading voldoende ruimte rondom de band. Helaas gaf linksvoor wel problemen bij volledige stuuruitslag om linksaf te slaan en volle belading. De binnenwang en een klein stukje loopvlak raakten het alu-chassis, dus een absolute no-go. Ook met 10 mm spoorverbreder (zonder centreerring) bleef het wiel aanlopen, nu echter tegen de achterkant van de wielkast en niet meer tegen het alu.
Toen hebben we besloten om te gaan voor Bridgestone Potenza RE040 205/45R17, in snelheidcodering W zijn ze nog te krijgen. Vandaag zijn we weer gaan passen en meten. Ook had ik spoorverbreders van 10 mm met centreerring besteld, maar daar later meer over. Deze bandenmaat heeft exact dezelfde afrolomtrek als de standaard voorbandjes. En zowel links als rechts geen enkel aanloopprobleem. Overal is voldoende ruimte rondom de banden. Zelfs richting het alu-chassis heb ik met belading voldoende ruimte . Dus op de vooras voorlopig geen spoorverbreders!
De bestelde 10 mm verbreders had ik dus op de vooras niet nodig. Dus dan maar op de achteras. Ze waren besteld met de maten 5x110 met centeerring 65,1 mm en 10 mm dik aluminium. Helaas is onze Speedster weer een bijzondere auto. De centreerring op de achternaaf is namelijk 15,8 mm hoog. De ruimte in de spacer is echter maar 12,5 mm diep. Verder laten uitfrezen is niet verantwoord, want dan wordt de wand van centreerring van de spacer veel te dun. Nu snap ik ook waarom er in Dld. niemand met 10 mm spoorverbreders rijdt, maar met of 5 of 15 mm per wiel. Voorlopig doe ik het dus volledig zonder spacers. Als de grip van de achteras echt te weinig blijkt te zijn ten opzichte van de vooras dan moet ik wel uitwijken naar 15 mm spoorverbreders. En die haal ik dan wel via Moto-Concept.
Dus samengevat staat mijn Speedy nu op:
Voor: 7,5x17J velgen, ET 36 met 205/45R17W Bridgestone Potenza's RE040
Achter: 7,5x17J velgen, ET36 met 225/45R17V Bridgestone Potenza's RE040
De op 1 na laatste stap is experimenteren met de bandenspanning, en als laatste stap het (laten) uitlijnen.
De eerste ervaringen zijn dat de rechtuitstabiliteit enorm verbeterd is. Het sturen op inparkeersnelheid is lichter geworden. Bij middel snelle bochten, 80-110 km/h, is in het stuur te voelen dat de zwaardere band-velg-combi een sterker gyroscopisch effect hebben, maar de richtingsverandering van de Speedster is strakker en stabieler. Ik ben tot nu toe erg tevreden, en heb nog geen echte nadelen ontdekt.
SteV6
S4 Avant
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik hoop dat je er een hoop plezier van gaat hebben Stephan! Je hebt er lang genoeg op moeten wachten...
En nu oppassen voor je nek met al die extra g-krachten he
.
En we verwachten nu natuurlijk wel een foto'tje van je nieuwe voorkant! In Lochum stond toen wel een speedster met achtervelgen ook voor, maar die had volgens mij heel laag profiel banden erom.
mzzl
Maikel
En nu oppassen voor je nek met al die extra g-krachten he

En we verwachten nu natuurlijk wel een foto'tje van je nieuwe voorkant! In Lochum stond toen wel een speedster met achtervelgen ook voor, maar die had volgens mij heel laag profiel banden erom.
mzzl
Maikel

Re: foto,s
Volgens mij gebeurd daar meer ,wat het daglicht niet kan verdragenlinne150 schreef:problemen met foto,s zo MOEILIJK kan dat toch niet zijnvr.gr.linne150

- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Zeker hangen die TL-armaturen aan het plafond. Maar zo'n LeMansGroene Speedster vangt heel veel licht weg. En daardoor is de verhouding tussen velg, band en de rand van de frontclam 's avonds niet goed te fotograveren ....
En voor Wilbert heb ik nog een raadseltje omdat jij ook zo goed bent met foto's
:
Hoog op de poten, kaal in de veren en een grote bek ... ra, ra, ra wat is het?
SteV6
(Jan morgen ga ik je bellen om even te buurten!)
En voor Wilbert heb ik nog een raadseltje omdat jij ook zo goed bent met foto's

Hoog op de poten, kaal in de veren en een grote bek ... ra, ra, ra wat is het?
SteV6
(Jan morgen ga ik je bellen om even te buurten!)
S4 Avant
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
@ Linne150,
Tja, ik ben er geboren en heb de eerste 12 jaar gewoond in de stad met dit wapen, dus het zou mij vies tegengevallen zijn als jij het niet wist
@ll,
Een technische vraag over de spoorbreedte. Door deze velgencombinatie zonder spoorverbreders heb ik de spoorbreedte van de vooras met 20 mm versmald, terwijl de absolute breedte van de buitenste randen van het bandenrubber met 10 mm is toegenomen. Snapt iedereen het nog
? Of sla ik de plank volledig mis?
Rekenend kom ik namelijk zo uit: de 7,5J velgen zijn 50 mm breder, dus 25 mm per kant van de velg. Maar de offset van de achtervelgen is 36 mm i.p.v. 26 mm. Dus staat het midden van de velg 10 mm meer naar binnen en de buitenste velgrand komt dan toch 15 mm meer naar buiten dan de originele 5,5J velg.
Wordt de spoorbreedte gemeten van 't midden van de velg naar het midden van de andere velg? Of juist van buitenste velgrand tot buitenste velgrand? Gezien de opgegeven waardes moet het het eerste zijn?
Tot nu toe voelt de nieuwe combinatie goed aan, maar theoretisch zou ik spoorverbreders moeten toepassen om de spoorbreedte gelijk te houden. Heeft iemand daar een (technisch onderlegde) visie over?
SteV6
Tja, ik ben er geboren en heb de eerste 12 jaar gewoond in de stad met dit wapen, dus het zou mij vies tegengevallen zijn als jij het niet wist

@ll,
Een technische vraag over de spoorbreedte. Door deze velgencombinatie zonder spoorverbreders heb ik de spoorbreedte van de vooras met 20 mm versmald, terwijl de absolute breedte van de buitenste randen van het bandenrubber met 10 mm is toegenomen. Snapt iedereen het nog

Rekenend kom ik namelijk zo uit: de 7,5J velgen zijn 50 mm breder, dus 25 mm per kant van de velg. Maar de offset van de achtervelgen is 36 mm i.p.v. 26 mm. Dus staat het midden van de velg 10 mm meer naar binnen en de buitenste velgrand komt dan toch 15 mm meer naar buiten dan de originele 5,5J velg.
Wordt de spoorbreedte gemeten van 't midden van de velg naar het midden van de andere velg? Of juist van buitenste velgrand tot buitenste velgrand? Gezien de opgegeven waardes moet het het eerste zijn?
Tot nu toe voelt de nieuwe combinatie goed aan, maar theoretisch zou ik spoorverbreders moeten toepassen om de spoorbreedte gelijk te houden. Heeft iemand daar een (technisch onderlegde) visie over?
SteV6
- Bijlagen
-
- Schematische verhouding tussen de 5,5J en 7,5J velgen, op 1 lijn gezet op de offset/velgaanslag.
- velgen+offset.jpg (4.03 KiB) 6898 keer bekeken
S4 Avant
-
- Nieuw lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15 apr 2005 17:43
- Locatie: Aerdenhout
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Hoi Stehan, fijn om te horen dat het gelukt is met de velgen.
Ik hoop dat het uiteindelijk nog wordt wat je voor ogen had
Als ik me niet vergis is je spoorbreedte de totale breedte van buitenkant linkervelg tot buitenkant rechtervelg.
In jou geval ben je dus circa halve centimeter breder geworden volgens mij
Ik hoop dat het uiteindelijk nog wordt wat je voor ogen had

Als ik me niet vergis is je spoorbreedte de totale breedte van buitenkant linkervelg tot buitenkant rechtervelg.
In jou geval ben je dus circa halve centimeter breder geworden volgens mij

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Sorry voor het merk/model, maar hier een voorbeeld uit de "boekjes":SteV6 schreef: @ll,
Een technische vraag over de spoorbreedte. Door deze velgencombinatie zonder spoorverbreders heb ik de spoorbreedte van de vooras met 20 mm versmald, terwijl de absolute breedte van de buitenste randen van het bandenrubber met 10 mm is toegenomen. Snapt iedereen het nog? Of sla ik de plank volledig mis?
Rekenend kom ik namelijk zo uit: de 7,5J velgen zijn 50 mm breder, dus 25 mm per kant van de velg. Maar de offset van de achtervelgen is 36 mm i.p.v. 26 mm. Dus staat het midden van de velg 10 mm meer naar binnen en de buitenste velgrand komt dan toch 15 mm meer naar buiten dan de originele 5,5J velg.
Wordt de spoorbreedte gemeten van 't midden van de velg naar het midden van de andere velg? Of juist van buitenste velgrand tot buitenste velgrand? Gezien de opgegeven waardes moet het het eerste zijn?
Tot nu toe voelt de nieuwe combinatie goed aan, maar theoretisch zou ik spoorverbreders moeten toepassen om de spoorbreedte gelijk te houden. Heeft iemand daar een (technisch onderlegde) visie over?
SteV6
Specificaties Korando
Afmetingen & Gewicht
Lengte mm 4330
Breedte mm 1841
Hoogte geel knt. mm 1840
Hoogte grijs knt. hoog dak mm 1980
Wielbasis mm 2480
Spoorbreedte voor mm 1510
Spoorbreedte achter mm 1520
Als het de buitenkant velg is dan staat hij wel heel ielig op z'n pootjes.
Ik denk dus de afstand van midden-wiel tot midden-wiel.
M.
