2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
12Esc
Mega lid

Bericht door 12Esc »

Nog even een berichtje over mijn tuning experience.
Allereerst erg vriendelijk ontvangen door Peter en zijn vrouw. tijdens het eerste kopje koffie werd de computer uitgelezen als backup. Vervolgens een kaartje en uitleg gekregen over de aanbevolen route voor inleren van de computer. Geweldige wegen daarvoor. Omstanders hebben vast wel twijfels gehad bij mijn rijvaardigheid: wisselend met 7000 toeren en dan weer eens met 1500 toeren en alles er tussenin. Na een dik uur rijden weer terug naar Peter en de computer laten uitlezen. Ik bleek netjes vrijwel alle cellen gevuld te hebben.
Na programmeren van de nieuwe basismap hebben we nog wat volgas metingen gedaan om air-fuel ratio vast te stellen. Uiteindelijk is deze op 13 ingesteld (bij de andere speedsters tot nu to was 12,9 optimaal. Bij mij kwam 13,1 er als beste uit maar Peter stelde liever iets lager in).
Daarna weer moe maar voldaan naar huis. Op de terugweg merkte ik al dat de auto vooral veel soepeler liep en ook sneller reageerde.
Vandaag nog even een (klein) stukje gereden. Hij voelt duidelijk sneller over vrijwel het hele bereik. Maar ook het opschuiven van de toerenbegrenzer geeft heel veel extra rijgenot. Eerder kwam het einde veel te snel in beeld, nu kun je nog lekker even doortrekken.
Helaas ging vandaag wel weer mijn motor management lampje aan, waarschijnlijk vanwege de tweede lambda sonde ivm mijn sportcat. Ik hoopte dat de remap dit zou verhelpen, helaas dus niet.
Oh ja, op basis van de metingen van Peter ligt het vermogen waarschijnlijk net boven 200 pk, maar net iets lager dan dat van Dominique en Maik. Zou aan de uitlaat (ik heb piper) kunnen liggen.

Al met al: erg tevreden. Zeker een aanrader na upgrade van in- en uitlaat.

Peter en Mark: bedankt voor de inspanning.
(en als er nog eens pc software beschikbaar komt , dan hoor ik het graag)

Gr.
Maurice
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Manta79 »

Klinkt als muziek in de oren !! Eerst mijn 2.4 inlaat en dan ga ik eens even praten met Peter ;-)
"A je to !" #0047
Dennizz

Bericht door Dennizz »

@12Esc
Wat heb jij er tot nu toe allemaal aangedaan?

Ik weet dat ik zeur maar vraag het toch :lol: Is er ook een niet volgas grafiekje :?:

Bijvoorbeeld een run met 40% en 60% en 80% gasstand voor de tuning en na de tuning? Ik vind de volgas winst eigenlijk niet het belangrijkst aangezien ik dat bijna nooit rij. Ik kom maar weinig boven de 5000 toeren. Het meeste zit ik tussen de 2000 en 3500/4000 toeren.

Ik ben toch niet de enige die 50 km/h in z`n 4 rijdt :roll:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik snap je volgas/halfgas verhaal niet helemaal Dennis :wacko:
Als je vind dat hij bij 40% gaspedaalstand niet genoeg vermogen heeft, dan geef je toch iets meer gas? Als je teveel vermogen bij een geringe gaspedaalstand hebt, dan werkt je gaspedaal helemaal niet meer lineair. Ik zou dat irritant vinden. Dit zou betekenen dat het doseren van het gas moeilijker wordt.
Het klinkt een beetje alsof je je gaspedaal getuned wilt hebben. Het levert helemaal niets op, behalve tussen de oren. Zuiniger wordtie er ook niet van.

Maurice, mooi dat het bij jou ook goed gewerkt heeft! Nu is het weer een ander wagentje (voor even, en dan wil je weer andere aanpassingen :wink: ).
Afbeelding
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Als je vind dat hij bij 40% gaspedaalstand niet genoeg vermogen heeft, dan geef je toch iets meer gas?
Eens.

Maar als je nou normaal rijdt, lekker woon/werk verkeer en dat is bijvoorbeeld zo`n met 50% gasstand tussen de 2000 en 3500 toeren. (Een gok) je rijdt dan ongeveer met 50-70 pk op de wielen.

Na de tuning rijdt je ook met 50% gasstand tussen de 2000 en 3500 toeren maar dan heb je 80-100 pk op de wielen. Dat merk je echt!

Voor je gevoel heb je dan teveel vermogen en/of ga je harder rijden. Je kan ook gas terug nemen (gasstand) om weer op die 50-70 pk uit te komen. Dan kom je misschien op een gasstand van 35% uit ofzo.

Dan lijkt het idd op gaspedaal tunning, maar het pk bereik vergroot je ook.

Vroeger bij 100% had je 120 pk op het wiel.
Na het tunen heb je bij 100% 160 pk op het wiel. Heb je die winst alleen bij volgas? En merk je het dus alleen bij volgas rijden. Of heb je die 40 pk winst ook al met half gas geven ten opzichte van voor de tunning?

Naar die verhouding ben ik nieuwsgierig. Ik wil dus wel bij iedere gasstand en ieder toerental een optimale lucht/brandstof verhouding.
Ik wil niet het bereik van het gaspedaal verkleinen.

Als de ECU zichzelf prima afstelt bij niet vol gas en op ieder toerental (juiste benzine/lucht verhouding) heeft de ecu aanpassing bij niet volgas rijden weinig zin. En kan je dus alleen winst boeken bij volgas.

Is het zo wat duidelijker :roll: Ik wil bruikbaar vermogen erbij en niet alleen vermogen wat je krijgt bij volgas, omdat ik "nooit" vol gas rijd op de weg.
Om m`n wensenpakket helemaal uit te breiden:
Liever heb ik vanaf 1500 toeren t/m 6500 constant 25 pk erbij over de gehele lijn, dan over de gehele lijn 10 pk en bij de laatste 1500 toeren een sprong naar +40 pk en dat met iedere gasstand :D
stefan

Bericht door stefan »

hoi dennizz

hier in belgie zeggen ze (ge ze ne vedett) neen echt neem de kans eens achter het stuur of ernaast te gaan zitten bij één van de mannen die de aanpassingen en remap reeds gedaan hebben en ervaar het verschil zelf

je gaat merken dat je uit een slome bak komt
maar doe jezelf een plezier en doe dat zeker :wink:

ik ben benieuwd :?:

grt stefan
12Esc
Mega lid

Bericht door 12Esc »

de tabellen voor alle combinaties van toerental en gaspedaalstand zijn aangepast aan de optimale situatie. Bij elke gasstand is de performance dus verbeterd. Juist ook bij gewoon rustig rijden merk je dat de auto soepeler rijdt en makkelijker optrekt bij een beetje gas bij.
12Esc
Mega lid

Bericht door 12Esc »

Dennizz schreef:@12Esc
Wat heb jij er tot nu toe allemaal aangedaan?
apexi open luchtfilter + alu aanzuigbuis
EGR afgesloten
2.4 inlaat spruitstuk
Piper RVS uitlaat spruitstuk
Piper 200 cells sport cat
Janspeed einddemper
Dennizz

Bericht door Dennizz »

12Esc schreef:de tabellen voor alle combinaties van toerental en gaspedaalstand zijn aangepast aan de optimale situatie. Bij elke gasstand is de performance dus verbeterd. Juist ook bij gewoon rustig rijden merk je dat de auto soepeler rijdt en makkelijker optrekt bij een beetje gas bij.
Dat bedoel ik dus, maar wil graag daar cijfers/grafiekje van :wink: (praten we over 5 pk of 35 pk)
Met het "verkoopargument": ,,De auto rijdt er soepeler door en trekt makkelijker op" vind ik het wel een gewaagde investering... Dat top vermogen in de hogere toeren haal ik al niet aangezien de uitlaat lijn standaard is.

Iedereen die nu de aanpassing heeft gedaan rijdt niet met een standaard uitlaatsysteem/luchtfilter en misschien ook wel niet met standaard vering. Ik denk dat het niet goed te vergelijken is door middel van gevoel... Met "veel" herrie denk ik altijd al wow dat gaat hard of met strakkere vering :oops:

Is er al iemand langs geweest met een geheel standaard Speedster met enkel de 2.4 inlaat?
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef: Is er al iemand langs geweest met een geheel standaard Speedster met enkel de 2.4 inlaat?
Binnenkort 9 stuks. misschien dat erbij zitten die het doen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Dennizz schreef: Dat bedoel ik dus, maar wil graag daar cijfers/grafiekje van :wink: (praten we over 5 pk of 35 pk)
Met het "verkoopargument": ,,De auto rijdt er soepeler door en trekt makkelijker op" vind ik het wel een gewaagde investering... Dat top vermogen in de hogere toeren haal ik al niet aangezien de uitlaat lijn standaard is.
Als je dat wilt meten dan denk ik dat de enige keuze is om de auto op een
geremde rollenbank te zetten en deze op verschillende toerentallen de motor
vast te houden. Dan kan je de gasstand zetten in de positie waar jij het
vermogen wil weten. Om zoiets op de weg te doen lijkt me redelijk lastig.
Dennizz schreef: Iedereen die nu de aanpassing heeft gedaan rijdt niet met een standaard uitlaatsysteem/luchtfilter en misschien ook wel niet met standaard vering. Ik denk dat het niet goed te vergelijken is door middel van gevoel... Met "veel" herrie denk ik altijd al wow dat gaat hard of met strakkere vering :oops:

Is er al iemand langs geweest met een geheel standaard Speedster met enkel de 2.4 inlaat?
Peter zijn eigen speedster heeft alleen de 2.4 inlaat..

Mark
C30-94@0.55bar
nieuwmvd
Nieuw lid

Bericht door nieuwmvd »

Ook ik heb de ben bij peter langs geweest en heb de motor laten modificeren.
Mijn motor had alle modificaties al gehad en dit zou de kers op de taart moeten zijn.
Ik kan jullie mededelen dat is het!!!
Het is voor mij echt een heel verschil.
De motor is meer racy en voelt volwassener aan.
Pakt makelijker op bij ieder toerental.
En stuift genadeloos op de toerenbegrenzer af.
Hij loopt soepeler en mooier.
Iedereen praat over de pk's en het koppel.
Omdat dit meetbaar is,ik ging daar in eerste instantie ook voor.
Maar het rijden in mijn auto nu is weer een geheel nieuwe belevenis.
Die duidelijk merkbaar is.

Mark en peter bedankt voor jullie inspanning en het delen van het resultaat.

groetjes,maurice
Super7

Bericht door Super7 »

Helaas heb ik 'm na de remap nog weinig kunnen testen..

Maar ...Haalde net al 217 (op de teller met standaard velgen) in z'n 4..
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Vandaag bij Peter langs geweest om een nieuwe test versie te installeren van de ECU software. Het e.e.a. lijkt goed te werken. Grote wijziging t.o.v. de vorige versie is dat Peter de reactie van de gasklep op het gaspedaal nogal verbeterd heeft. Ik heb even een filmpje gemaakt toen we het getest hebben op de testbank. Denk dat het resultaat wel duidelijk is :)

http://www.youtube.com/watch?v=g05Svhg_l80

Tijdens het rijden op de terugweg was het verschil ook heel duidelijk merkbaar. Tussengas geven gaat een stuk beter en de reactie op het gaspedaal is veel sneller. Net alsof er een kabeltje aan zit ;)

Mark
C30-94@0.55bar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Afbeelding

Dat scheelt gigantisch jongens! Dit gaat in rijbeleving heel veel schelen. Maar gezien de snelheid van reactie nu ... is dat nog rijdbaar? Krijg je geen heel schokkerig rijdende auto?

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie