Momentsleutel

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
jpspeedy
Lid

Momentsleutel

Bericht door jpspeedy »

Hoi ,

niet dat ik zo een grote poetser ben ( alla Pipo :wink: ) maar nu en dan haal ik er de wielen af , deze zet ik terug met een kruissleutel wat niet een exact draaimoment waarborgd ( Nm) :!:
graag had ik wat info met de aanschaf van een momentsleutel , type , merk , hoeveel Nm te gebruiken ?

Alvast bedankt ,
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

ik zoek ook nog een betaalbare goeie..

aantal nm was bij mij 110 waarmee ze de velgen aandraaiden.

gr marcel
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door speedster »

marcel85 schreef:ik zoek ook nog een betaalbare goeie..

aantal nm was bij mij 110 waarmee ze de velgen aandraaiden.

gr marcel
110 NM is te veel. Als je ze aantrek met 90 NM is dat voldoende bij een 5 gaats velg. Ik heb 80 euro betaald voor een moment sleutel.
patje
Actief lid

Bericht door patje »

jp ik heb de mijne bij ide gekocht in zijnaarde (aan de oudenaardse steenweg aan de lichten) als ge aan een btw nummer kun raken krijg je korting :wink: de mijne is van beta en gaat 40 tot 200nm. :)
Ik heb erook nog een dop bijgekocht met pvc rond kwestie van de velgen niet te beschadigen. :wink:

groetjes patje
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

moment

Bericht door Pipo »

Hi JP,
volgens het boekje moet je de wielbouten met 90NM aantrekken. Als je de juiste boutlengte gebruikt zou je ze ca 7 volledige toeren moeten kunnen ingeschroeven. Hierdoor benutten ze de draad maximaal en komen ze juist gelijk met de achterkant van de schijf.
Ikzelf gebruik een automatische momentsleutel van GS (= Duits merk, met TUV-keurmerk), met een instelbereik van 14 tot 240NM.
Een degelijke momentsleutel kan je in iedere goede gereedschapshandel vinden.
A thing of beauty is a joy forever!
12Esc
Mega lid

Bericht door 12Esc »

tip: nu voor 20 euro een momentsleutel bij Lidl. Ik heb hem net gekocht. Ziet er goed uit, maar nog niet getest.
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

12Esc schreef:tip: nu voor 20 euro een momentsleutel bij Lidl. Ik heb hem net gekocht. Ziet er goed uit, maar nog niet getest.
Ik verwacht bij een moment sleutel voor dat bedrag een mogelijk grote afwijking. Het zijn tenslotte wel je wielbouten en die wil je niet mogelijk te vast of te los hebben. :? (daar koop je volgens mij juist zo'n sleutel voor)

Het advies dat ik je geef om een idee te krijgen van hoeveel je nieuwe sleutel afwijkt, is naar een goede garage of werkplaats gaan. Vraag of ze een geijkte moment sleutel hebben (en of je die mag gebruiken om je wiel mee vast te zetten) Als je ze daarmee op 90Nm zet, kan je jouw sleutel 'instellen' op dat moment. Goed onthouden wat voor waarde jouw nieuwe sleutel overeen komt, en je momentsleutel weer van spanning halen. Zo'n sleutel hoor je te bewaren zonder dat hij op spanning staat ivm. vermoeidheid: verlopen van de rek in de veer onder constante spanning.
Veel sleutel plezier! :wink:
Afbeelding
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Ik heb er ook ooit eens gekocht bij conrad.nl, voor 20 of 30 euro, anders ben je al gauw duurder uit.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... avi=oben_2
Plaats reactie