Poetsers to the rescue: motorruimte schoonmaken

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
jaydee
Mega lid

Poetsers to the rescue: motorruimte schoonmaken

Bericht door jaydee »

Ojee... Door een minder handige actie van een niet nader te noemen monteur zat mijn oliefilter niet goed vastgedraaid. Resultaat na een half uurtje snelweg: ALLES onder de olie! Onderkant van de motor en versnellingsbak, de bodembeplating, achterkant van de auto, voorkant van de auto achter me...

Nou ja, de wegenwacht heeft het gefixt, maar nu zit ik met een vieze auto. Hoe maak ik dit het beste schoon? Is bodemplaten losschroeven nodig? Kan er gewoon een hogedrukspuit op?

Alvast bedankt!
jaydee
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

reiniging

Bericht door Pipo »

Zeker niet met een hogedrukreiniger in de motorruimte :!:

De bodemplaten zou ik zeker demonteren. Anders gaat bij het reinigen alle vettigheid daar op terecht komen. Daarna droogt het op, en met een gloeiend hete uitlaat er vlak bij is dat niet aan te raden. Ik heb bij meerdere oude wagens de motorruimte vanwege opgestapelde vettigheid rond de uitlaatcollector in de fik weten gaan.

Het eenvoudigste is alle viezigheid met een liquide industriële ontvetter/reiniger in te spuiten. 10 minuutjes laten intrekken en dan met een zachte waterstraal wegspoelen. Indien mogelijk daarna met een compressor droogblazen. Ontzie dan alle electronica waar mogelijk.
Op het einde even alle electronicastekkers uit elkaar trekken, en met een vochtwerende spray inspuiten.

Als je geen industriële cleaner hebt liggen, kan je bv ook een ovenreiniger voor de keuken gebruiken. Of een reiniger voor de barbeque. Zolang het maar vloeibaar is en kan verspoten worden.
A thing of beauty is a joy forever!
Oblivion
Mega lid

Bericht door Oblivion »

Ojee toch geen motorschade door zonder olie te rijden?? Misschien toch even vermelden bij een eventuele verkoop?

Grapje hè :wink:
Komt wel goed na wat poetswerk.
Pipo

olie

Bericht door Pipo »

Van een half uurtje rijden met te weinig olie krijg je geen schade. Ik heb ooit eens een demonstratie gezien waarbij een motor in een steunkader stond te draaien. Men liet alle olie weglopen, en haalde daarna de oliepan weg. Je zag de krukas draaien. Een uur later draaide de motor nog zonder problemen.
Bovenstaande was wel zonder belasting. Aan 200km/u gassen zou ie waarschijnlijk wel minder lang volhouden :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
M-speed
Actief lid

Bericht door M-speed »

ik zou een paar bussen rem reiniger halen
en heel wat doeken

succes met de schoonmaak :?
Richard
Mega lid

Bericht door Richard »

Niet jouw probleem toch, laat die monteur maar een oplossing zoeken.

Poetsbedrijven die ook een motorkap openmaken zijn er ook.

En anders is remmenreiniger een hele goede oplossing
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Je kunt er een hele heisa van maken of in 10 minuten de plaat eraf schroeven. Die even schoon vegen met een keukenrol en daarna even wat motorreiniger en een tuinslangetje. Vervolgens de boel weer dichtschroeven. Totale arbeid misschien een half uur. Heen en weer rijden inclusief het door hun schoonmaken zal ongetwijfeld meer tijd in beslag nemen. :idea:
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door linne150 »

allen schreef:Je kunt er een hele heisa van maken of in 10 minuten de plaat eraf schroeven. Die even schoon vegen met een keukenrol en daarna even wat motorreiniger en een tuinslangetje. Vervolgens de boel weer dichtschroeven. Totale arbeid misschien een half uur. Heen en weer rijden inclusief het door hun schoonmaken zal ongetwijfeld meer tijd in beslag nemen. :idea:
Sprak de poetser van de familie :P
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Houdt je mond! M'n reputatie staat op het spel... :evil:
Bon_Jovi
Actief lid

Bericht door Bon_Jovi »

Een poetser :twisted:

Veel kuisplezier
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

M-speed schreef:ik zou een paar bussen rem reiniger halen
en heel wat doeken
Voor de eerste troep, ja.. Dat lost al een hoop op, maar je haalt er niet alles mee weg.

Daarna de motor en ruimte die ook met olie besmeurd is inspuiten met een koud-ontvetter cq. motor-ontvetter die je een minuut of 5 moet laten zitten (evt. wat schrobben) en dan met een rustige straal/stroom koud water weer afspoelen.

Meestal wordt het spul dan wit en zeep-achtig en laat zich dan verwijderen met de olie en vet-resten.

Maar goed.. Ik zou zeker even de garage er op aanspreken. Die hebben vast contacten met schoonmaak bedrijven die ook de motorruimte van auto's weer schoonmaken als ze bijvoorbeeld gedeeltelijk in een sloot hebben gehangen of zo.

Valt IMHO niet eens onder 'poetsen', maar ook simpelweg veiligheid. Olie-film in de motorruimte bij evt. een uitlaatsysteem is geen goede combi!

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Dit spul doet wonderen:

http://www.elise-shop.com/engine-cleane ... p-806.html

Eerst met engine cleaner sproeien, dan in laten trekken, met water wegspoelen (gewoon met de slang, niet met hoge druk) dan met engine shine sproeien en op laten drogen.

De motor ziet er na behandeling weer helemaal fris uit. :thumbup:
Afbeelding
jaydee
Mega lid

Bericht door jaydee »

Bedankt voor de reacties mannen! Hier kan ik wat mee.

@oblivion: STFU, ik heb 'em net :!:
911Speedster
Actief lid

Bericht door 911Speedster »

Hoi,

En alles nog goed schoon gekregen?

Gr. Ewald
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Dennizz

Bericht door Dennizz »

LOL Na 6 maanden hoop ik het wel...

Maar als een monteur zoiets niet goed doet, kan de garage hem toch wel schoon maken? Of was het zonder bon :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Plaats reactie