wat triggered de uitbreek hier?

Algemene zaken omtrent onze auto.
Smiley
Groot Speedster Commandeur

wat triggered de uitbreek hier?

Bericht door Smiley »

http://www.youtube.com/watch?v=6p8iv_H-ZSM

Het gaat fout zodra hij weer op het gas gaat, en de druk weer op de achterwielen terugkomt lijkt het.
Maar wat moet je dan doen na het opschakelen om dit te voorkomen?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

LOL, een heel mooi voorbeeld waarom je niet op de motor moet remmen!!
Ik heb dit zelfde voelen aankomen bij het remmen voor het scheivlak en voor de tarzan bocht tijdens mijn laatste trackday op Zandvoort. Beide keren was ik driftig aan het terugschakelen en dus mede op de motor aan het afremmen. Wat je dan feitelijk doet is de rembalans dynamisch veranderen. FAIL!

De remmen zijn prima bemeten om een (standaard) auto met zo'n laag gewicht vlot stil te zetten zonder 'op de motor remmen' nodig te hebben. Ze zitten in vrijwel dezelfde configuratie op een Elise, Exige en 2-11. Bovendien zijn remblokken goedkoper te vervangen dan een koppelingsplaat.
Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Als ik dit zo zie...

Hij gebruikt geen heel-and-toe om de toeren van de motor te matchen met de lagere versnelling waar hij in terug schakelt. Remt alleen, ontkoppelt en koppelt dan weer.

De spin zet in op het moment dat hij de koppeling op laat komen en de rem wat lost.

De inertia van de motor die nu door de (achter)wielen weer op toeren moet worden gebracht (supercharger helpt hier ook niet mee) zorgt met de vochtige baan ervoor dat de achterwielen wellicht niet geheel blokkeren, maar wel langzamer gaan draaien als de auto snelheid.

Acute spin is meestal zoals hier het gevolg...

Waarschijnlijk had hij helemaal geen probleem gehad als hij netjes tussengas had gegeven met een heel-and-toe actie, waardoor de motor 'op toeren' is als de koppeling wordt losgelaten en de krachten op de achterwielen laag blijven.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Het gaat volgens mij fout bij het op laten komen van de koppeling, dus geen heel and toe in combinatie met de koppeling te snel op laten komen na het terug schakelen. :bag:

Ahum drie antwoorden in een minuut... dus :lol:
Laatst gewijzigd door Speerke op 13 nov 2009 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Less Is More
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Gezien dat heel/toe dinges me nog niks zegt, is het dus opletten geblazen met remmen op de motor.
Eigenlijk alleen remmen op de blokken tot ik meer ervaring heb?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Vooral *rustig* de koppeling op laten komen als je geen heel-toe gebruikt.

Anders eens bij Andrew Walsh langs in de UK:

http://www.carlimits.com/

En zie voor een voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=JliPGde8jMM

Bye, Arno.
Dominique

Bericht door Dominique »

Nog eentje die een en ander goed uitlegd....

http://www.youtube.com/watch?v=cPj9XXW25GA
Afbeelding
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Mijn ervaring met de motor en zal voor de auto wel ook zo zijn:

Even simpel Jip en Janneke taal. Vloeiend rijden met regen is het toverwoord. Rustig insturen en je stuur vast houden. Dit geldt ook voor het remmen en gas geven.

Een trekkende auto of remmende auto heeft meer grip dan een constant rijdende auto...

Een opschakel moment is altijd oppassen en zeker in een bocht. Moment dat je schakelt verliest de band zijn aandrijfkracht even. Dat is vaak het begin van glijden. Het schakelen moet je dus ook zo vloeiend mogelijk doen, zodat je eigenlijk niets merkt in je acceleratie en je aandrijfkracht gelijk houdt.

Met terug schakelen heb je dit ook. Als je in hoge toeren terugschakelt en je laat de koppeling schieten kunnen je wielen blokkeren. Dit komt omdat je de motor in een andere versnelling zet maar je snelheid op de weg is "gelijk" dus de motor moet meer toeren gaan draaien om de weg bij te houden.
Dat geeft het probleem, van blokkeerde wielen of een andere remmende kracht waardoor de grip minder wordt met alle gevolgen van dien.

Voor het idee.
trek de auto door in z`n 2 tot 6500 toeren. trap de koppeling in tot het toerental terug is gezakt tot 1000 toeren, zet hem in ze 3 en laat de koppeling snel opkomen.

Dan trek je hem in z`n 2 tot 6500 toeren. Je schakelt dan snel naar 3 en geeft al half gas en laat je koppeling opkomen.

Dan merk je precies wat ik bedoel. :wink:

Gas geven en hard remmen tegelijk om de motor met terugschakelen al op het goede nieuwe toerengebeid op te laten komen vind ik een drama met de auto.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

Kijk ook eens naar de betekenis van Shift-lock.
b.v.
http://www.driftingstreet.com/shift-loc ... nique.html
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Imho is het niets anders dan lomp de koppeling laten opkomen bij veel te hoge toeren. Kan op zich wel, als je dan maar rev matched. Of iemand heel and toe gebruikt heeft meer met persoonlijke voorkeur en / of de stand van de pedalen te maken.
Caterham => Britse degelijkheid...
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

allen schreef: Kan op zich wel, als je dan maar rev matched. Of iemand heel and toe gebruikt heeft meer met persoonlijke voorkeur en / of de stand van de pedalen te maken.
Rev-matchen als je aan het remmen bent kan je niet anders doen als met heel-and-toe...

Tenzij jij een alien met 3 voeten bent en alle pedalen tegelijk kan bedienen ;)

Alternatief voor heel-and-toe is het in losse stappen te doen:

1 Aanremmen bocht
2 Remmen 'klaar' voor de bocht, van rem af met voet
3 Koppeling intrappen
4 Gas 'blippen' en andere versnelling kiezen
5 Koppeling op laten komen als toeren matchen
6 Licht op het gas gaan
7 Bocht in sturen

Heel-and-toe zorgt er alleen voor dat je stappen 3 t/m 5 tijdens de tijd van stap 1 kan doen.

Bye, Arno.
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Denk dat de meningen wellicht verschillen Arno, maar ik zie geen nut in zijn actie op dat moment.
Voorts is het tweede door jouw beschreven actie voor een relatief snelle bocht sowieso praktischer. Winnen door heel and toe doe je overigens maar weinig. Tenzij je dit ook keer op keer 100% beheerst zul je in een ronde meer verliezen dan goedmaken.

Ik blijf erbij dat heel and toe een kwestie van persoonlijke voorkeur is. Je zult er versteld van staan hoeveel coureurs het als niet noodzakelijk achten. Heel and toe brengt je geen overwinning.
SteV6

Bericht door SteV6 »

Pakt hij ook nog de witte lijn mee???

SteV6
S4 Avant
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Zou zo maar eens kunnen Stephan. Dan ben je op nat al snel gezien. :lol:

--
Nu overigens gelijk de reactie boven nog eens gelezen. Begrijp nu eigenlijk de opmerking van Arno niet helemaal meer op mijn post dat je een koppeling wel lomp kan laten opkomen als je maar rev matched. Wat heeft dat nu eigenlijk weer met heel and toe te maken? Kan aan mij liggen hoor. :oops:
Dominique

Bericht door Dominique »

pffffft Allen.... ik zal het nog een keer anders om proberen. :x

Stel je auto doet het... :lol:
Hoe zou jij de motor tijdens het remmen op toeren brengen?

Let wel: hoe lichter het gewicht van de auto in relatie tot de grootte van de motor, hoe extremer je op de motor kan remmen. Dus hoe belangrijker deze techniek wordt.
Afbeelding
Plaats reactie