wat triggered de uitbreek hier?

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Kijk eens waar hij al in een spin raakt. Maw, dat had gewoon niet zo gehoeven. Gewoon remmen, daarna even terugschakelen en revmatchen was veel slimmer geweest. Heel and toe had hier niet gehoeven. Zou in zijn geval dan nog sideflippen geweest zijn en ook dat doet hij eigenlijk niet, gezien hij al de auto kwijtraakt voor hij überhaupt daar aan toe zou komen.

Vraagje. Zou z'n wagen misschien geen ABS meer hebben. Hij trapt vrijwel direct na het indrukken van de rem (of misschien wel tegelijkertijd) z'n koppeling in. Dominique misschien nog eens aan Walshy vragen wat er dan gebeurd. Ik heb m'n uitbrander al gratis gehad op Abbeville nadat ik om advies vroeg omdat m'n achterzijde steeds blokkeerde. 8)

--
Nee, klopt toch wel. Auto reed nog rechtuit voor hij die koppeling vrolijk zonder gevoel omhoog liet komen. Prachtfiguur. Imho moet hij dus gewoon remmen en daarna pas terugschakelen. Witte lijn van Stephan blijf ik ook nog wel logisch vinden. De alinea hiervoor mag vergeten worden.
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Je mag niet koppelen als je aan het remmen bent. Dat is het eerste waar Andrew op checked op de cursus. Goed gezien Allen en een van de weinige dingen die ik goed doe.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

allen schreef: dat je een koppeling wel lomp kan laten opkomen als je maar rev matched. Wat heeft dat nu eigenlijk weer met heel and toe te maken? Kan aan mij liggen hoor. :oops:
Rev-matchen is inderdaad wat je wilt. Zo min mogelijk heftige kracht-werking op de aangedreven wielen om tegen te gaan dat ze doorslippen.
(FWD: rechtdoor de greppel in, RWD: acheruit de greppel in, AWD: dwars de greppel in :D )

Hoe je dit doet is op zich niet van belang.

Heel-and-toe is echter een mogelijkheid om tijdens het remmen de rev-match te doen.

Het is niks meer als eenvoudigweg de voet waarmee je (hard) op de rem trapt even te kantelen/draaien over het gaspedaal en zo de 'blip' te geven. (oefening is daar vooral nodig om dit te doen met zo min mogelijk verandering in remdruk...)

Mijn opmerking over heel-and-toe slaat ook op de video, waarin de bestuurder met z'n voet nog op de rem gaat schakelen.

Als hij alleen even z'n gas had geblip't tijdens het remmen door z'n voet te kantelen/draaien en voor het aan-koppelen om een rev-match te krijgen, dan had de spin niet gebeurd.

Persoonlijk heel-and-toe ik overal en in zo'n beetje alle auto's. Het wordt een automatisme als je veel oefent.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

piet schreef:Je mag niet koppelen als je aan het remmen bent. Dat is het eerste waar Andrew op checked op de cursus. Goed gezien Allen en een van de weinige dingen die ik goed doe.
Als dat niet mag, wat is dat het nut van een beetje tussengas :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Leuk geluid. :)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7389
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

kleurencombinatie

Bericht door vauxhall »

Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Smiley schreef:Een 720 op spa:
http://www.youtube.com/watch?v=EX3lycTuEIs
Ik ben geen Eau Rouge kenner, maar wild sturen, eerst de buitenkerbs en dan de binnenkerbs is zo te zien echt too much. En ik denk dat hij met de rechter achterkant redelijk hard de bandenstapel raakt ...

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie