Right
Bij aflevering van de speedster had ik dus al gevraagd aan de dealer of ze alle recalls wilden controleren en of ze de software voor de ABS unit wilden upgraden naar de laatste versie, aangezien ik al super negatieve dingen had gehoord over de standaard ABS software voor de 2.2.
Ze hebben gezegd dat ze het hebben gedaan, maar helaas blijkt het achteraf toch niet zo te zijn

. Tijdens het rijden kwam ik er achter dat ABS toch wel HEEEEL erg snel ingreep. Aanremmen voor een bocht, klein hobbeltje en hij gaat (en vooral blijft) in z'n ABS, echt ontzettend irritant want je kan veel harder remmen als hij niet in z'n ABS zit.
Ik ben toen vrij vlot nadat ik hem had gekocht met de Maarten Memorial run het circuit in Zandvoort op geweest voor 3 demonstratie rondes met een van de patienten. Daar had ik dus echt MEGA problemen met het aanremmen van de marlboro boch. Ik had 4 wielen die vol in de ABS zaten maar een auto die niet wilde vertragen. Wat er gebeurde is dat ABS ZO snel ingreep dat er absoluut geen gewichtsverplaatsing naar de voorwielen plaatsvond. Geen gewicht==geen grip==niet remmen. Bij het daarna opnieuw intrappen van de rem had ik een MEGA hard pedaal wat nauwelijks in te drukken viel. Dit was bij elk van de 3 rondes zo.
Ik ben toen naar mijn dealer hier in Gouda geweest. Die hebben het zaakje gecontroleert en toen alsnog de software geupgrade. Dat was al een hele verbetering. Was ook duidelijk te merken dat er andere software in zat, geluid van de unit was ook heel anders geworden.
Maar ook met deze nieuwe software heb ik tot twee keer toe op de openbare weg hetzelfde probleem gehad. Dus weer terug gegaan naar de dealer. Tijdje met de monteur gesproken. Die had bij wel meer speedsters de ABS computer vervangen, scheen in sommige gevallen mogelijk te zijn. Dat heeft ie voor me uitgezocht en de unit dus uiteindelijk vervangen.
Sinds dien heb ik het probleem niet meer gezien (gelukkig), maar ABS blijft naar mijn smaak nog wel veel te snel ingrijpen. Sinds ik de winterbanden erop heb zitten merk ik trouwens wel verbetering. Ik kan de auto nu makkelijker met gillende banden zonder ABS tot stilstand brengen. Denk dat dit toch te maken heeft met 185 ipv 175 banden voor. Arno heeft hetzelfde gehad met zijn Elise toen hij van 175 naar 185 is gegaan (zit nu op 195 voor met zijn zomerbanden). De 175's zijn toch te smal om serieus hard te remmen.
Heb daarom ook op mijn wishlist voor de zomer een set nieuwe velgen staan met 195 voor en dan dus een set nitron's om het zaakje gedempt te houden zodat ie op het ciruit niet continue de bumpstops in slaat. Magoed, eerst maar even sparen
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben?
Mark
PS. Ik heb dus mijn rijtrainig bij Andrew gedaan met de originele software. Een onderdeel daar is treshold braking met ABS, zodat je sneller dan ABS kan remmen. Mijn ABS greep dus zo snel in dat hij dat niet voor elkaar kreeg. Zegt denk ik wel wat...