APK tip voor je (verlaagde) Speedster

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

APK tip voor je (verlaagde) Speedster

Bericht door S. Gonzales »

Vorige week ging ik met de Speedster naar mijn vaste APK station in Hillegom. Helaas bleek deze auto te laag (hoogteafstelling is 10,5 cm voor en 11,5 cm achter) voor de daar aanwezige remmenbank en 4 kolomsbrug. Aangezien ik "vroegah" regelmatig bij de RDW in Amsterdam over de vloer kwam, wist ik dat daar gekeurd wordt vanuit een "smeerkuil" en dat is in dit soort gevallen natuurlijk ideaal. Dus op de gok naar de RDW in Amsterdam gereden, kaartje "zonder afspraak" uit de automaat getrokken en na even wachten was ik al aan de beurt. Vervolgens vlot en probleemloos door de keuring gekomen. De remmenbank daar gaf gelukkig geen probleem qua diepte ( ken net!). De remmen waren trouwens perfect.
Zorg er wel voor dat je originele kentekenplaat op tijd goed gemonteerd is en je staat in no time, goedgekeurd, weer buiten. Voor de keurmeesters is het ook een leuke afwisseling.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Even tussendoor:

Zo`n rembank stelt dat wel iets voor?
Als er remmen op een auto zitten, kom je al door die test heen lijkt me?
Is het niet conclusies trekken zoals: remmen zijn mooi zilver en niet verroest dus de auto remt prima?

Een standaard Speedy zal neem ik aan probleemloos door de keuring komen. Laat ze dan eens remmen in het echie bij 140 km/h. Dan wordt het wel een heel ander verhaal :roll:

Hoe doen garages dat eigenlijk die apk keuren en die geen rembank hebben? Of is het geen verplicht APK onderdeel?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Weet je toevallig nog wat je remmen haalden op de remmenbank?

Ik dacht tijdens mijn APK keuring gezien te hebben dat de voorwielen 2.0kN en de achterwielen 2,2kN haalden. Maar dat weet ik dus niet zeker. Als ik weer bij de garage ben zal ik die meters nog eens goed bekijken.

(Bij die rollen heb ik trouwens slechts enkele millimeters tot hooguit 1cm over tussen neus en garagevloer. Dus heel erg rustig erin rijden is erg belangrijk)

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

apk tip voor je

Bericht door S. Gonzales »

@ Denniz: elk apk keuringstation dient volledig voor dat doel uitgerust te zijn. Bovendien wordt elk station regelmatig "geschouwd" door de RDW. Er zijn verschillende mogelijkheden om een remmentest te doen, dat kan met een zogenaamde rollenbank die verzonken in de vloer ligt, een platenbank. Die ligt op of in de vloer. Je komt aanrijden en op het moment dat de voor- of achteras op de plaat staat rem je. En.... daar heb ik zelf ook nog mee gewerkt, heb je een remvertragingsmeter waarbij ook een knop op je rempedaal gemonteerd wordt waardoor de pedaaldruk tijdens de test gemeten wordt. Het bijbehorende kastje draait dan een grafiek uit waarbij van groot belang is dat de pedaaldruk constant en binnen een bepaalde waarde blijft. Dat is in het begin even oefenen maar werkt prima. Ik weet niet of zo'n kastje nog steeds toegestaan is want onderlinge verschillen op een as kun je zo niet meten.
Wat, naast de optische controle van belang is, is de rembalans op een as. Het onderlinge verschil in remkracht tussen bijvoorbeeld het linker - en rechter voorwiel. Tegenwoordig is de regeling weer iets gewijzigd geloof ik maar "vroegah" was het afkeur bij een balansverschil van meer dan 30%. Tussen 20% en 30% was een proefrit op de weg noodzakelijk.
@Stev6: ik weet niet meer wat de waarde precies was maar het zat zeker in die buurt, onderling verschil op een as was er niet. Een ander bijkomend voordeel van APK keuren bij de RDW is dat je nooit in een steekproef valt. Wat betreft de grondspeling die je over hebt, dat klopt. Inderdaad heeel voorzichtig de bank op(in) rijden. Gelukkig mag je dat allemaal zelf doen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie