Tik achterin bij gasgeven
Tik achterin bij gasgeven
Vannochtend tijdens het wegrijden viel het me op dat ik bij het gasgeven een tik hoor. Dus telkens vanaf stationair in de versnelling (1,2) flink wat gas hoor ik een lichte tik achterin (rechts).
Hoe groot is de kans dat dat niet m’n motorsteunen zijn? Ik hoor de meeste mensen over een schrapend, schurend of aanlopend geluid, maar ik hoor alleen maar een tik.
En –belangrijker nog- ik heb net even gekeken en zag/voelde niets. Totdat ik zachtjes tegen de auto aanduwde. Dezelfde tik. Dus tegen de kont aanduwen en de auto schommelen geeft dezelfde tik. Hij staat overigens in z’n vrij. Wel op de handrem.
Iemand ideeën voordat ik m'n handen vies ga maken?
Hoe groot is de kans dat dat niet m’n motorsteunen zijn? Ik hoor de meeste mensen over een schrapend, schurend of aanlopend geluid, maar ik hoor alleen maar een tik.
En –belangrijker nog- ik heb net even gekeken en zag/voelde niets. Totdat ik zachtjes tegen de auto aanduwde. Dezelfde tik. Dus tegen de kont aanduwen en de auto schommelen geeft dezelfde tik. Hij staat overigens in z’n vrij. Wel op de handrem.
Iemand ideeën voordat ik m'n handen vies ga maken?
Laatst gewijzigd door André R op 05 feb 2010 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Goeie omschrijving van wat je gedaan hebt
Als ie niet in zijn versnelling staat, kan het in principe aan de motor niet worden doorgegeven dat je beweegt.
Hij staat wel op zijn handrem, dus moet het "iets ergens" tussen je wielen/wielophanging en het chassis zijn lijkt me.
Ik zou zeggen, eentje duwen en een ander eronder liggen luisteren om te kijken waar het precies vandaan komt, maar misschien draagarmbussen of toelinks ?
gr,
The Duke

Als ie niet in zijn versnelling staat, kan het in principe aan de motor niet worden doorgegeven dat je beweegt.
Hij staat wel op zijn handrem, dus moet het "iets ergens" tussen je wielen/wielophanging en het chassis zijn lijkt me.
Ik zou zeggen, eentje duwen en een ander eronder liggen luisteren om te kijken waar het precies vandaan komt, maar misschien draagarmbussen of toelinks ?
gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Motorsteunen was het eerst wat in mij op kwam, maar strookt niet met de rest van je omschrijving.
In 1e en 2e stationair toerental verhogen. Is dat met wegrijden of stilstaand?
De tik is zacht, maar je hoort het zowel in de auto als erbuiten. hmm.
Het zoekt iig wel het makkelijkst met z'n tweeen. Eén zorgt voor continu tikken, de ander moet goede oren hebben.
Wees wel blij dat je niet bij 6k rpm het tikken hebt.
In 1e en 2e stationair toerental verhogen. Is dat met wegrijden of stilstaand?
De tik is zacht, maar je hoort het zowel in de auto als erbuiten. hmm.
Het zoekt iig wel het makkelijkst met z'n tweeen. Eén zorgt voor continu tikken, de ander moet goede oren hebben.
Wees wel blij dat je niet bij 6k rpm het tikken hebt.

Vandaag undertray verwijderd. Alle bout verbindingen gecontroleerd. Alles ziet er prima uit. Niets los of verbogen. Onderste motorsteunen zien er ook goed uit. Helaas heb ik het tikken niet kunnen reproduceren door de auto heen er weer te wiegen toen ik er onder lag. Waarschijnlijk doordat hij op de oprijsteunen stond.
Daarna een stukje gaan rijden. Het tikken is erger geworden en is af en toe meer ratelen. Bij gasgeven is het nog steeds een tik. Maar bij te weinig gas met een koude motor wordt het bij het stotteren en schudden van de motor echt ratelen. Van binnenuit klinkt het als een kletterend relais. Ook bij een ruwe klinkerweg ratelt het. Ik ontdekte ook dat bij vooruit gas geven de tik er wel is, maar bij achteruitrijden niet. Misschien toch 1 van de bovenste motorsteunen? Deze heb ik niet van onderaf kunnen controleren. Hoe kan ik deze controleren?
Bij het wegzetten van de auto duwde ik nog een keer tegen de auto. Toen tikte het natuurlijk weer wel. Ik durf alleen niet met 100% zekerheid te zeggen dat dat hetzelfde tikken is. Mijn vriendin lag ziek op bed en het leek me niet echt een goed idee haar daarvoor naar buiten te halen.
Ik heb het tikken bij schudden van de auto even gefilmd. Komt het geluid iemand bekend voor?
http://www.2bs1.com/Diversen/tikken.mp4
Daarna een stukje gaan rijden. Het tikken is erger geworden en is af en toe meer ratelen. Bij gasgeven is het nog steeds een tik. Maar bij te weinig gas met een koude motor wordt het bij het stotteren en schudden van de motor echt ratelen. Van binnenuit klinkt het als een kletterend relais. Ook bij een ruwe klinkerweg ratelt het. Ik ontdekte ook dat bij vooruit gas geven de tik er wel is, maar bij achteruitrijden niet. Misschien toch 1 van de bovenste motorsteunen? Deze heb ik niet van onderaf kunnen controleren. Hoe kan ik deze controleren?
Bij het wegzetten van de auto duwde ik nog een keer tegen de auto. Toen tikte het natuurlijk weer wel. Ik durf alleen niet met 100% zekerheid te zeggen dat dat hetzelfde tikken is. Mijn vriendin lag ziek op bed en het leek me niet echt een goed idee haar daarvoor naar buiten te halen.
Ik heb het tikken bij schudden van de auto even gefilmd. Komt het geluid iemand bekend voor?
http://www.2bs1.com/Diversen/tikken.mp4
- Manta79
Hey Andre,
Klinkt als bovenste motorsteun. Ik heb dat ook gehad aan de linkerzijde. Hoe kan je het controleren.... Bij mij was het duidelijk dat ie gescheurd was, er liep olie uit.
Als je het ding bekijkt is het rubber wat gegalvaniseerd op metaal is. Het zou ook zo kunnen zijn dat het rubber los is van 1 van de schalen en niet lek is.
Echt controleren is een krik onder het blok en de motorsteunbeugels om beurten los maken en de motorsteun bekijken of ie nog goed is of eventueel niet los zit.
Succes met de zoektocht !
Klinkt als bovenste motorsteun. Ik heb dat ook gehad aan de linkerzijde. Hoe kan je het controleren.... Bij mij was het duidelijk dat ie gescheurd was, er liep olie uit.
Als je het ding bekijkt is het rubber wat gegalvaniseerd op metaal is. Het zou ook zo kunnen zijn dat het rubber los is van 1 van de schalen en niet lek is.
Echt controleren is een krik onder het blok en de motorsteunbeugels om beurten los maken en de motorsteun bekijken of ie nog goed is of eventueel niet los zit.
Succes met de zoektocht !
"A je to !" #0047
- Manta79
Wiel eraf en binnenscherm eruit dan kan je ze makkelijker zien. Mocht je het echt moeten vervangen dan is dit wel noodzakelijk om er goed bij te kunnen.
Bovenkant linkerzijde is ook mogelijk als je het koelvloeistoftankje weg hangt, dan kan je de motorsteunbeugel van de versnellingsbak demonteren en van de bovenzijde van de motorsteun, vergeet niet de krik onder je blok te plaatsen.
Bovenkant linkerzijde is ook mogelijk als je het koelvloeistoftankje weg hangt, dan kan je de motorsteunbeugel van de versnellingsbak demonteren en van de bovenzijde van de motorsteun, vergeet niet de krik onder je blok te plaatsen.
"A je to !" #0047
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Bij het binnenscherm de 2 boutjes aan de sillkant voorzichtig eruit en erin draaien.
Bij mij zijn ze dol gedraaid, en ik kan nu iets nieuws gaan verzinnen om die schroeven er weer in te krijgen.
Bij mij zijn ze dol gedraaid, en ik kan nu iets nieuws gaan verzinnen om die schroeven er weer in te krijgen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- S. Gonzales
tik achterin bij gasgeven
Dat is mij ook overkomen Stefan, maar dat is gelukkig vrij simpel op te lossen. De dolgedraaide kruiskopschroef houd je tegen met een griptang, boor vervolgens het schroefkopje weg. Wanneer de wielkuip eruit ligt kun je heel makkelijk aan de binnenkant van de sill komen en met een tangetje de roestige restanten verwijderen. Vervolgens bij Yvo dit bestellen:Smiley schreef:Bij het binnenscherm de 2 boutjes aan de sillkant voorzichtig eruit en erin draaien.
http://www.elise-shop.com/rawlnuts-voor ... p-372.html
Ik heb de M5 uitvoering genomen. monteer het spul vervolgens met RVS M5 X 15 boutjes (+ de M5 RVS carrosserieringen). Tip: monteer ze ( na invetten) aan de wielkuip zodra die op z'n plaats zit, geef het een heel klein beetje voorspanning en duw ze dan op hun plaats. Even aandraaien en klaar! Wanneer je ze eerst in de sill monteert blijf je draaien tot je een ons weegt. Succes (en jij ook met storing zoeken Andre!)
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
@ andre
Bij het controleren van de motor steunen heb je de rubberen steunen volledig los gedaan?
Had hetzelfde probleem en uiterlijk zag je er niets aan en zat er aan te twijfelen of we ze zouden demonteren nu de clam er toch af was.
Uiteindelijk toch maar gedaan en bleek dat de bovenste bout volledig uitgescheurd was .
Was bij mij was het ook langs de rechter kant.
groetjes patje
Bij het controleren van de motor steunen heb je de rubberen steunen volledig los gedaan?
Had hetzelfde probleem en uiterlijk zag je er niets aan en zat er aan te twijfelen of we ze zouden demonteren nu de clam er toch af was.
Uiteindelijk toch maar gedaan en bleek dat de bovenste bout volledig uitgescheurd was .
Was bij mij was het ook langs de rechter kant.
groetjes patje