2.2 ombouw supercharger DIY

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Joost_Astra
Nieuw lid

2.2 ombouw supercharger DIY

Bericht door Joost_Astra »

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Joost en ik wil over een tijdje (half jaartje, misschien al eerder) gaan beginnen met een supercharger op mijn z22se te bouwen. Echter heb ik (helaas) geen speedster maar een Astra Cabriolet (zonder airco) dus de ombouw zal in grote lijnen het zelfde zijn als mijn astra. maar er is heel erg weinig info te vinden in nederland hierover. Alleen het z22se forum in england staat ook een bult op over de supercharger ombouw.

Ik heb al genoeg informatie gevonden. Echter staat er heel veel informatie op zodat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Daarnaast zijn er de laatste jaren diverse verbeteringen/ontwikkelingen geweest met de ombouw dus ik weet ook niet in hoeverre de informatie nog relevant is. :roll:

Daarnaast ga ik in prenciepe voor stage I maar pak misschien ook gelijk stage II mee.

Uiteraard hebben anderen hier misschien ook iets aan voor hun speedster :wink:

De vragen waar ik mee zit:

Injectoren
De een zegt dat ik wél andere injectoren nodig heb, de anderen zeggen dat de z22se injectoren nog kunnen voor stage II.

Mocht ik andere (OPC) injectoren nodig hebben dan moet ik alleen de stekkerverbindingen veranderen als ik het goed begrijp? Kun je die gewoon ergens van de sloop halen? Moeten het per se OPC injectoren zijn of zijn er nog meerdere types mogelijk.

multiriem
Mijn astra heeft geen airco dus in prenciepe het zelfde als bij een speedster. (ik heb al de 100A dynamo volgens mij) Hoe verloopt deze riem nou eigenlijk met SC? Ik las dat je bij courtenay een poellie en bracket kan kopen + riem. Is het dan gewoon een kwestie van monteren en dan past het? of moet ik nog wat meer dingen aanpassen. Ik zie deze delen niet bij courtenay on-line. Is het dan gewoon een kwestie van bellen?

re-mappen
Bij oudere types las ik dat ze een extra ECU plaatsen. Tegenwoordig re-mappen ze de ECU en hoef er ook geen dubbele koppakking geplaatst te worden als ik het goed begrijp? Kan v/d kooi dit? (is bij mij in de buurt) Of sturen hun deze ook gewoon op naar hitech/courtenay.

overige dingen
zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten. mbt sensoren, tips and tricks? Alle info is welkom

Kom waarschijnlijk nog met meer vragen, maar dan hoor ik het wel,

bedankt alvast :!:
Ralph
Actief lid

Bericht door Ralph »

welkom hier Joost, een mogelijkheid is een set van Courtenay (heb ik zelf ook op mijn speedy ziten). Zij hebben een vrij uitgebreide site (o.a. met installatie handleidingen), wellicht dat je daar meer kan terugvinden (http://www.courtenaysport.co.uk) grt ralph
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

Hallo Joost,

Ik heb op dit moment da achterkant van mijn sppedster afliggen voor een update van de kompressor kit.

Ik woon niet echt bij je in de buurt (Overloon), maar als je serieus overweegt dit zelf te gaan doen, zou ik vvoorstellen dat je een keer op de koffie komt met je Astra, dan kan ik je aanwijzen op mijn Speedster wat ik allemaal heb aangepast en kunnen we kijken bij jou Atsra of het daar ook zo past.

Kan ik meteen al je vragen beantwoorden, in ieder geval mbt Stage 2.

Stuur maar een pb als je intresse hebt.

Groeten,
Maarten
Joost_Astra
Nieuw lid

PB-tje :wink:
vlieger
Actief lid

Bericht door vlieger »

Maarten schreef:Hallo Joost,

Ik heb op dit moment da achterkant van mijn sppedster afliggen voor een update van de kompressor kit.
Zeg Maarten, je maakt mij nieuwsgierig ... waaruit bestaat jouw update?
Joost_Astra
Nieuw lid

Ralph schreef:welkom hier Joost, een mogelijkheid is een set van Courtenay (heb ik zelf ook op mijn speedy ziten). Zij hebben een vrij uitgebreide site (o.a. met installatie handleidingen), wellicht dat je daar meer kan terugvinden (http://www.courtenaysport.co.uk) grt ralph
ik heb inmiddels al een compressor in US liggen. Die komt binnen nu en enkele weken mijn kant op. Daarnaast werk ik bij een opel garage. Vandaar mijn vraag welke onderdelen ik verder nog nodig heb. Welke originele onderdelen kan ik van GM kopen, wat nog meer uit de us of courtenay, en wat moet ik uit besteden. Info is best te vinden. Maar vaak niet concreet genoeg hoe en wat precies. En ik kom er anders zelf ook wel uit, maar ik bereid het liefst alles goed voor. En niet dat mijn auto weken stil staat omdat ik een boutje nog moet bestellen uit amerika :)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

SC

Bericht door Exmantaa »

Vraag maar wat je wilt weten, want mijn DIY SC rijdt alweer een tijdje vrolijk rond met Stage 2 en SC ombouw #2 gaat hier binnenkort van start...

(PS, let even op hoe je spullen uit de US verscheept, want daar kan je soms flink op besparen!)
Joost_Astra
Nieuw lid

je hebt een PB-tje.

supercharger heb ik inmiddels al. Die is al onderweg. Verzenden kost mij iets van 80 euro omgerekend. Nog een fors bedrag. maar het pakket weegt ook 15 kilo.

In ieder geval een heel stuk minder als ik de verkoper het rechtstreeks liet versturen, dan kostte het mij 330 dollar :wacko: alleen het verzenden dus. Dat is meer dan dat ik voor de supercharger heb betaald. Dat ging dus niet door.

Ik wil even weten welke injectoren in nodig heb, of ook bijvoorbeeld rode bosch injectoren passen bijvoorbeeld.

En ik wil even weten wat ik moet bestellen van courtenay, want ik zie niks geen losse onderdelen te koop staan op hun website. En ook even welke poellies ik ndig heb. Moet er een andere op de dynamo en/of supercharger?

Ik zou graag een foto willen zien van iemand met een astra (zonder airco) of speedster hoe die riem loopt en welke setup ze hebben gebruikt (riem, poellie, andere modificaties...)

Radiator heb ik al. Heb van een collega een hagelnieuwe radiator van een Matiz gekregen. Dat moet dus wel lukken.

Heb er geen haast mee, maar ik wil gewoon even concreet weten wat ik nodig heb zodat ik lekker door kan werken zodra ik er aan begin :D
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

PB terug ;-)

Veel info kun je vinden op Z22SE.co.uk
Zie bv: http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 4&start=50
Joost_Astra
Nieuw lid

Ik had jou berichtje gelezen, en ik heb nu ook bijna alle informatie die ik nog nodig had :yes:

ik vraag mij alleen nog af of ik die poellie van de sc nog moet veranderen door een ander exemplaar, of sommigen schuiven die een paar mm op of zo. Is mij nog niet helemaal duidelijk

Ga nu lekker op zoek naar de benodigde onderdelen, binnenkort courtenay motorsport even bellen of emailen voor de resterende onderdelen

:thumbup:
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Poelie kun je de standaard versie houden mits je voor de gekoelde Stage 2 gaat. (wel even 1,5 mm opschuiven om het verschil in 5 rib vs. 6 rib riem te compenseren.)
De stage 1 ombouw werkt met lagere druk en zonder de (standaard LSJ) interkoeler in het spruitstuk. Hiervoor moet je dan de grotere diameter SC poelie monteren.
Joost_Astra
Nieuw lid

bedankt ex-manta

De delen zijn nu bij iemand aangekomen via via die het naar NL gaat versturen
Afbeelding
  • pakkingen en zo regel ik zo via het werk...
  • riem, meelooppoellie en bracket regel ik via courtenay
  • moet alleen nog wat Z20LET injectoren zien te regelen ergens :thumbup:
  • softwareupdate gaat ook via courtenay
  • radiateur heb ik van een KIA picanto, nieuw, die prima in mijn astra gaat passen
  • dan nog ergens een 12V pompje, iemand nog een idee waar ik iets kan vinden voor een redelijke prijs?
  • Ook heb ik nog een paar meter hele dikke accu kabel nodig omdat mijn accu naar achteren gaat, dus denk dat ik even naar de sloop ga of er nog een oude BMW of zo staat die de accu standaard achterin heeft liggen waar de bekabeling nog in ligt.
  • ook nog 4 stekkertjes voor de injectoren die anders zijn
  • kabels voor het verplaatsten van de ECU heb ik al liggen, heb overigens nog een complete donor kabelboom van een Opel Vivaro liggen, dus ook genoeg spul om het mooi af te werken
  • waterslangen heb ik ook nog genoeg liggen
oke, dingen vergeten :?:

Graag alle tips zijn welkom :idea:

zaterdag even kijken of de accu qua hoogte in de reserverwielbak kan
Plaats reactie