Watergekoelde intercooler tubes

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
rayz25

Watergekoelde intercooler tubes

Bericht door rayz25 »

Zoals ik ook met het vermogen ben bezig geweest met mijn porsche 944 turbo zat ik veel op de lindsey website voor onderdelen deze hadden ook een universele watergekoelde intercooler die geen ruimte in beslag neemt bij de motor. Er zijn verschillende opties mogelijk.
Afbeelding

Afbeelding

The Thermal Hard Pipe is an air to water intercooler made from Aluminum. Aluminum is known for the fact that is has a very fast heat transfer rate compared to other metals. When we pass heated air through the inner finned tube "Air Passage", the heated air passes over these fins and they absorb the heat. From there, we pull that heat out and away from those fins by the outer jacket's Coolant Passage.

Afbeelding

Afbeelding

Hier een kitje compleet THP KIT WITH w/O-RING CAPS
Code: THP-KIT-ORING
Price: $639.00
Euro 464,-
Afbeelding

Afbeelding

INTERCOOLER TUBES


Designed and manufactured exclusively by Lindsey Racing, these "Thermal Hard Pipes" may be the answer you have been looking for.
The intended use is for cooling the intake charge air in turbocharged and supercharged applications. When you have plumbing from the compressor to the intake, these can replace that standard tubing plumbing and be used to cool the charge air at the same time.

You can use as a supplemental cooling solution in conjunction with an existing standard intercooler or as the sole primary cooling method.

This universal product allows you, the end user, to determine where and how you will implement it into your application. We can provide the Thermal Hard Pipe, fittings, pumps and hose, and you take it from there to dream up and apply the solution.

Lindsey Racing's "Thermal Hard Pipes" are made from 6061 aluminum. This latest design is a modular piece that we assemble at time of order. Our 12" cooler has a total of 18 separate components in it's assembly. This allows us flexibility in not only color combinations, but enables us to incorporate different fin designs for specific applications in the future.

The most visible change in this latest design is the new fin arrangement. There are 58 cooling fins in a radial pattern that are .008" thick. The thin fins allows for a quick transfer of heat. Each linear inch of the cooler has 101.5 square inches of heat transfer surface compared to our previous extruded design which had 37. The fins are over 12 times thinner for quicker heat transfer as well.

The claim of 101.5" is actually only temporary during the manufacturing process. Those same fins are perforated or punched with small holes over the entire fin surface which eliminates 15% of the original surface.

The most effective part of any cooling fin is the leading edge. It's referred to as the Frontal Boundry Area. By perforating the fins with holes, we have leading edges throughout the entire cooler giving us Frontal Boundary Area from the front of the cooler to the rear as the air passes across the effective half circles leading edges.

In addition to that, the fins are formed with a wave or curve back and forth to them called Ruffled. You cannot see through our coolers because of this. There are design considerations in this Ruffle called Pitch and Amplitude. If you think of it as waves in the ocean, the Pitch would be the distance between the waves and the Amplitude is the height of the waves. This is used to force the air to stay in more continual contact with the fin surface versus just sliding or slipping past it. While the air passes through the cooler, the air shifts from one side to the other and is allowed to move from one row to the other through the perforations finding the path of least resistance while contacting the Frontal Boundary Area.

If this all sounds strange to you, consider this. The company that produces our fins claims this design is the only fin that was found to adequately cool the oil in the US Navy's V-22 Osprey Tilt-Rotor aircraft. Since they produce this same similar design for us as they do the Osprey, we can say with confidence our fin design is pretty high tech!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rayz25 op 18 mar 2010 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1523
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

No-one can hear you scream at 8600 RPM..
rayz25

Bericht door rayz25 »

Voor degenen die niet goed hebben gekeken.

Kunnen deze ook aan de huidige radiateur gekoppeld worden of eventueel aan een aparte of extra bij gezet. De koeling lijkt mij beter en ook de flow dan deze hier boven met dat koektrommeltje waar ik geen inzicht in
kan krijgen wat voor lammelen er gebruikt worden. Je wil de temp zo veel mogelijk naar beneden krijgen zonder de flow te storen. En met
meerdere delen kan je het zelf optimaliseren naar de gewenste temperateur wat in de kit hierboven niet kan.

Ik denk zelf dat ik voor de thermal pipes ga en zien er ook nog hi tech uit.
en deze radiateur aan de andere kant plaats van de luchthapper ?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1523
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

In het 'doosje':

Afbeelding

Flow is belangrijk en juist door de 'doos' vrij groot te maken gaat de lucht-snelheid omlaag. Hierdoor heeft deze meer tijd om door de meerdere lagen koelers te worden gekoeld, waarna de aan het einde weer de normale pijp diameter bereikt en de lucht snelheid weer oploopt.

De meerdere lagen koelers geven ook een enorm contact-oppervlak voor de uitwisseling van warmte tussen de lucht en de koelvloestof in het chergecooler circuit.

De buis-koelers die je liet zien zullen waarschijnlijk effectief een stuk minder kunnen koelen als zo'n voorbeeld oplossing als proalloy heeft gemaakt. Het effectieve koel-oppervlak is een stuk kleiner en de lucht-snelheid blijft hoog, waardoor de tijd dat de lucht in contact is met de koelribben beperkt is.

Het zal zeker wel werken, maar efficientie is minder en je zal al snel (zoals op de voorbeeld foto's) meerdere van deze buis-koelers parallel of in serie moeten gaan schakelen.

Radiator voor een chargecooler is trouwens het handigste the monteren in de neus, als een sandwich onder de originele radiator.

Dan zit de koel-radiator van de chargecooler vol in de luchtstroom en haalt hij z'n maximale effect en heb je het meeste voordeel ervan, ook onder langere belasting.

Als je de radiator in de zij-happer aan de zijkant van de motorruimte plaatst, dan kan je veel beter de gewone lucht-lucht intercooler daar vergroten. Da's dan veel eenvoudiger en waarschijnlijk nog eens de meeste efficiente op die lokatie.

Koeler achterin via de luchthappers blijft uiteindelijk een probleem lokatie, want je krijgt gewoon veel minder buitenlucht er doorheen als aan de voorkant van de auto. Geforceerde koeling van de intercooler met extra fans er op kan helpen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Arno schreef: Koeler achterin via de luchthappers blijft uiteindelijk een probleem lokatie, want je krijgt gewoon veel minder buitenlucht er doorheen als aan de voorkant van de auto. Geforceerde koeling van de intercooler met extra fans er op kan helpen.

Bye, Arno.
Daarbij komt dat als je stilstaat en er dus geen rijwind is de warmte van de motor naar je radiator straalt en zo de temperatuur van je koelvloeistog sterk oploopt.
Ik had tot nu toe de koelradiator van de chargekoeler rechtsachter in het scherm zitten en voelde duidelijk dat er veel minder trekkracht was als de auto warm een tijdje stil had gestaan.

Dus mijn advies is net als dat van Arno, monteer je radiator van je chargekoeler in de neus.

De buis koelers zien er mooi uit en hebben een behoorlijk contact oppervlak, maar door de beperkte diameter blijft de snelheid hoog en de contact tijd wordt daardoor weer beperkt. en daarmee de efficientie.
Als je de ruimte hebt kun je natuurlijk meerdere paralel inbouwen, maar dat wordt weer duurder en je krijgt meer stromingsverliezen.

de mooiste chargekoeler die ik op een auto heb gezien werdt niet door koelvloeistof gekoeld, maar door de airco van de auto. Die werdt dus niet meer voor de inzittende gebruikt maar om de inlaatlucht te koelen.

Groeten,
Maarten
rayz25

Bericht door rayz25 »

Te snel conclusies trekken is ook iets.

Er staat toch echt 1 buis in de kit en geen 2 dus de koeling zal voldoende zijn.

De foto"s met 2 buizen zijn van de porsche van lindsey een 3.0 liter big bore met ruim 600pk en denk dat die toch iets meer moeten koelen dan een 2 liter blokje..

Maarja ik denk dat deze kit veel meer ontwikkeld is door de amerikanen die alles voor porsche"s maken dan een opel tuner.
Gebruikersavatar
daniel 7296
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 mar 2008 15:47
Locatie: Nijeveen

Bericht door daniel 7296 »

Je moet niet zo veel denken

De charge cooler van pro alloy is voor de speedster turbo

speciaal ontwikkeld met veel testen op het circuit.

dus zon pijpje gaat echt niet werken of hij moet 2keer zo groot zijn als de

diameter van je intercooler aansluiting.

Heb zelf ook hierna gekeken maar de beste oplossing blijft de CC van Pro

Alloy.
Met Vriendelijke Groet,

Daniel Thomas
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

rayz25 schreef:Te snel conclusies trekken is ook iets.

De foto"s met 2 buizen zijn van de porsche van lindsey een 3.0 liter big bore met ruim 600pk en denk dat die toch iets meer moeten koelen dan een 2 liter blokje..
Meer koelen dan een 2 liter blokje met ruim 500pk :?: :roll:
rayz25

Bericht door rayz25 »

De techniek is vele malen hoger van de tubes dan die van pro alloy..

Zo"n grote cooler kan ook teveel weerstand geven.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

:?
The bullshit stops when the light drops
rayz25

Bericht door rayz25 »

the-duke schreef::?
Wat ik er mee bedoel zodra de turbo druk op gaat bouwen gaat er eerst wat druk verloren om de druk in de cooler op te vullen voor deze het eruit gooit richting motor. Dit heb je niet meer de tubes omdat deze niet groter worden dus denk ik een betere gas response ?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Mindere gasrespons is op zich wel een nadeel van zo'n grote interkoeler box, maar geen ervaring of je het echt merkt. (blijft toch een turbo... :? )Die tegenstroom koeling is dan weer een pré...

Het blijft toch altijd een afweging tussen een groot koeloppervlak en weerstand. Om eenzelfde koeloppervlak met die tubes te verkrijgen zullen ze zeer fijne lamellen moeten hebben. En dat is dan weer niet echt bevordelijk voor de doorstroming...
Plaats reactie