verschil remkracht vooraan

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

net terug van de autokeuring, rode kaart wegens + 25% verschil in remkracht links/rechts vooraan. iemand hetzelfde ooit voorgehad met de speedy?
rechtervoorrem bijt meer als linker :cry:

klauwen zijn origineel, blokjes omp

iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen verhelpen? weet ook dat dit heel uiteenlopende oorzaken kan hebben, maar je weet nooit
had eerst al es gedacht aan het zaakje lichtjes opschuren/ontvetten (als deze laatste mag), je weet maar nooit,nu maar hopen dat het de klauw/cilinder niet is die erdoorgaat.

vreemde is dat ik nooit iets gevoeld heb, af en toe test ik de remmen wel es, dit ook tijdje terug, 100 en dan hard op de rem met stuur los in de handen en speedy remde mooi rechtdoor!
speedster 2.2 - #3064
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Waren de schijven niet erg geroest door een recent regenbuitje ofzo? Misschien dat 1 kant meer vies/geroest was dan de ander. Even goed de remmen wakker schudden dan?
Als dat het niet is, denk ik als eerste aan lucht in de remklauw die het minste presteerd.
Ik neem aan dat je de remvoeringen goed gecheckt hebt en dat de blokken links en rechts gelijk zijn afgesleten?
Afbeelding
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door S. Gonzales »

Waar je even naar zou moeten kijken is het volgende. De remblokken moeten "losjes" in de remtang kunnen bewegen. Wat dat betreft heb ik liever dat ze rammelen dan dat je niets hoort. Let tijdens het rijden (stoppen) op of de rem blijft kleven, wanneer je (stevig) afremt en je staat nog nét niet stil, laat je de rem los en moet de auto uitrollen. Wanneer de remmen blijven kleven voel je dat de het best op het moment dat je bijna stil staat zonder je rempedaal nog te gebruiken.
De (voor)remblokken moet je vrij makkelijk terug kunnen drukken. Wanneer dat niet het geval is en je remblokken zelf bewegen wel makkelijk in de remklauw zou ik het probleem in de remzuiger(s) zoeken. Draaien (let op dat je de de rubber stofhoes niet beschadigd en let op het remvloeistofniveau ) en meerdere keren uit- en terugpersen van de zuiger die vastzit wil meestal wel helpen. Let op dat je niet op de rem trapt zonder dat er een (dun) remblokje inzit. De blokken daarna met een beetje kopervet monteren et Voila (als je geluk hebt). Wanneer de auto voor omhoog staat even iemand flink op de rem laten trappen en daarna (met rem los dus ;-) voelen of het wiel weer soepel draait. Twijfel je, dan zou ik er zelf niets aan doen maar het aan anderen overlaten. Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

merci voor de tips!

heb maar het zekere voor het onzekere genomen en naar de garage geweest, daar konden ze eveneens testen.

vroeger zelf nog de blokjes erop gezet, maar deze keer had ik er toch niet zoveel zin in, rijd liever dan mijn handen vuil maken zeg maar :oops:

kort de blokjes eruit + wat afgeschuurd + ontlucht & nu duimen maar, morgen terug naar de keuring.

o ja, was ik nog vergeten, verschil is heel stuk minder, maar rechts remt nog altijd harder dan links... zou binnen de marge moeten zijn
speedster 2.2 - #3064
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Klinkt als remzuiger(s) die vast zitten in de klauw die te weinig doet.

Deze helpen dan wel:

http://www.elise-shop.com/ap-racing-2-p ... 54091.html

En evt. indien noodzakelijk:

http://www.elise-shop.com/ap-racing-fro ... 54089.html

Ook al komt hij door de keuring is het niet prettig met zo'n 'scheef' remmende auto te rijden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

dat is het vreemde, de wagen gaat niet echt scheef tijdens het remmen.
ik rem ongeveer bij 100/u, vingers los om het stuur, remt meestal mooi rechtdoor, soms heel licht naar rechts wat ook te wijten is aan wegdek.
zelfs bij noodstop, alles dicht dus trekt de speedy niet noemenswaardig scheef

Arno heeft wel gelijk, is niet de bedoeling zo te blijven rijden, want het wil iets zeggen, er is iets dat niet 100% functioneert...

ga morgen op keuring eens goed zien hoeveel verschil er effectief nog es, daar gaat alles digitaal, gisteren was de waarde 0,9links tegen 1,2 rechts ongeveer, maar dit schommelde constant, dus geen vaste waardes
speedster 2.2 - #3064
Plaats reactie