Reden van de stage 2 is dat dit nu ook leverbaar is en de prijs bij later inbouwen eigenlijk te duur is, voor alle moeite die je er voor moet doen is mijn mening. Stage 2 houdt in naast het pakket van turbo, inlaatManifold en chargecooler, dat er ook andere klepveren, een RVS uitlaatspruitstuk 4-1 ipv gietijzer en een verbeterde 3 inch sportdemper ipv de normale sport demper en kat, wordt gemonteerd en uiteraard een aangepaste ECU tuning. Tevens heb ik een oliekoeler laten installeren en een popoff valve. De meerprijs voor dit hele pakket (dus ook oliekoeler en popoff) was 1000 euro op de prijs die op de site staat.
Wat is het resultaat: een aangenaam snelle speedster, het is verslavend!
Waardes gemeten 296,8 PK en 364,4 Nm.

De 2.2 versnellingsbak is misschien in 1 wat kort maar vanaf de 2e versnelling is het gaspedaal de hardzacht-schuif met het aandachtsgebied natuurlijk boven de 3000 toeren. Kan ook goed het statement van Duke bevestigen dat de auto eerst iets omhoog komt aan de voorkant en dan GAAAAT! Je gooit de auto van versnelling naar pop off naar versnelling etc, mooi! Net opgehaald en op de Autobahn invoegend kan ik mij ook de wild seinende BMW herinneren die nadat ik gasgegeven had niet meer te vinden was in de spiegel, gewoon gaan. Boven de 200 loopt alles ook moeiteloos door. Boven de 230 vindt ik het zelf in een auto zoals de speedster minder prettig worden maar het blijft allemaal we l heel stabiel. Mijn setup is wel nitrons 550/450 medium setting en dit was met de standaard banden eronder.Vanaf vandaag rijdt ik weer met de Teamdynamics 17/16 en R1R s. Maar zeker in het woon-werkverkeer is het allemaal goed te doseren en vooral genieten. De pop off en inlaat geven duidelijk maar niet storend geluid, in het begin op de snelweg is het wennen bij gasgeven je vermoedt soms een auto naast je die je niet gezien had, maar dat is het aanzuiggeluid van de flow master inlaat!!
Ik zelf heb wel het idee dat je bij Dbilas alleen voor motortuning aan het goede adres bent, want behalve een normale vriendelijkheid voor de eigenaar en motorexpertise is er weinig zorg voor de auto. Door de winter die iets langer aanhield ben ik de speedster een week of 3 nadat ie klaar was gaan halen en daar vond ik hem buiten geparkeerd met een halfvol met water gevuld linkerachterlicht van het smeltwater van sneeuw en ijs, een tank die leeg was, er ging 31,4 liter! in nadat ik gelijk maar naar de pomp was gereden bij de proefrit, veel vuil in de auto waaronder ijzerslijpsel wat in de alu ribbeltjes binnenin lag en daar is gaan roesten. Ben nog aan het verzinnen hoe ik dat wegkrijg. Dit alles terwijl ik gevraagd had of de hoes die achterin lag erover heen kon als ze hem buiten gingen zetten. Maar ook al zou dit alles nu rechtgezet zijn of opgelost, dan nog is daar zeker winst te behalen om het gelijk goed te doen maar het argument is DRUK druk Druk.

Ik vindt de set up geslaagd, hij rijdt goed, blijft natuurlijk een turbo, maar een minimale vertraging onderin in de opbouw van vermogen bij gasgeven maar als je hem eenmaal boven de 3500 toeren hebt dan is het ook heftig. Toerental is ook verhoogd naar 7250. Heb nog geen track dag geplanned maar ga in de zomer zeker nog kijken of het daar allemaal ook zo goed bevalt.
Kan op dit moment niet zeggen of ik echt olieverbruik maar zat in het begin nog wat zwarte aanslag om de uitlaat mond dat lijkt minder te worden maar soms ook wat ‘loop’ en zwarte spetters maar meer water-achtig zwart. Misschien wat de engelsen weeping noemen en komt door de smering van de olie (gebruik 10W40) en zij geven aan dat met 50 dat minder zou zijn. Maar Dbilas geeft 10W40 als advies. Motortemperatuur blijft de normale waardes geven en de scangauge geeft geen error codes. Geluid in de auto tijdens rijden is zwaarder geworden maar niet storend en rustig rijdend zit er af en toe een mooi gorgeltje in.
Kortom het is "playtime"