Cat cams nokken

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Mooi verslag :)

Dit vond ik wel opmerkelijk:
De specificaties zijn:


•242° duur (standaard: 245° duur)
•10.2mm lift (standaard: 9.5mm lift)
ik wist niet dat je nokkenassen had met een nóg kortere duratie dan de standaard nokkenassen :lol:
Maar waarom deze nokken dan? :shock:
Heh, valt ngo mee toch? Mijn C1 heeft een duration van 222 graden ;)

Voordeel is wel van korte duur en hoge lift dat je als het goed is meer koppel moet hebben en dat dat vooral meer in de lage toeren zit. Das als ik het goed heb de theorie. Maar we gaan het zien wanneer de ECU helemaal wordt ingeregeld.
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hmmmm, 222 graden is helemaal zielig ja :lol:

Maar jij noemt extra koppel onderin een voordeel, maar ik een nadeel (daar heb je die pook naast je stoel toch voor? :wink: ).

Ik wil zoiets uiteindelijk (zie roze verlenging van de vermogensgrafiek):

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

@maik; en je nokassen, balansassen en underdrive pulley plannen dan?

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Smiley, bovenstaande grafiek is vermogen aan de wielen he :wink:

Daarbij levert het lichtere vliegwiel niet extra vermogen op en de lichtere en kleinere pulley maar 0.5pk 8)
Het hogere vermogen zal dus moeten komen uit andere nokkenassen (254 graden?) en verwijderen balansassen (maar die gooit heel de grafiek een paar procent omhoog, dus niet alleen vanaf 5000rpm).
10 pk krijg je dan gratis (balansassen), kost je geen extra brandstof of extra aangezogen lucht.
De nokkenassen leveren hopelijk 15pk of meer op, en dat moet wel uit extra brandstof en aangezogen lucht komen, dus daarvoor moeten er grotere injectoren in en misschien ook een grotere gasklep...
Daarna kunnen we alleen nog maar gaan flowen, polijsten (drijfstangen enzo) of naar hogere toeren gaan (ITB's, nog heftigere nokkenassen, enz.).
Blijft leuk om erover te filosoferen :)
Laatst gewijzigd door Maik op 04 mei 2010 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Oh.... :bag:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

En lees de rest van mijn post ook nog even door (ik was aan het editten toen jij reageerde) :wink:
Afbeelding
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4556
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

@ Smiley precat zit er nog in.
@ Mark Leuk dat je de foto's hebt gepost. Dit is echt wel een fijn aandenken voor me. :D Ik heb nu een 200 km erop zitten en vind dat de auto wat gewilliger wordt? (ofwel zit dit int kopke :oops: )
@Maik reden dat ik deze nokken had genomen : Men kan alles o e m houden en ik was ook niet meer op zoek naar te extreme nokken angezien ik met een volledige standaard uitlaat zit. En ik wou met een nieuwe lei beginnen in de kop. Daarom deze keuze.
Grtz en tot na de vermogenmeting. :wink:
captain slow
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

tibby schreef: @ Mark Leuk dat je de foto's hebt gepost. Dit is echt wel een fijn aandenken voor me. :D Ik heb nu een 200 km erop zitten en vind dat de auto wat gewilliger wordt? (ofwel zit dit int kopke :oops: )
Het ligt eraan :) Als je ondertussen al wat meer gas geeft en/of meer toeren draait dan geeft
dat natuurlijk al verandering in het gevoel. Maar uiteindelijk kan je er pas echt wat over zeggen wanneer je naar vol gas gaat. In deel belasting zal het niet zo'n verschil maken.

@Maik: 222 is inderdaad niet veel, maar motortje heeft wel vvti, en dat scheelt aanzienlijk! Wat ik verder bedoel met koppel onderin is dat je met agressieve nokkenassen daar rijbaarheid gaat kwijtraken en waarschijnljik nogal problemen gaat krijgen met stationair. Maargoed, op dat gebied gaat nog het e.e.a. geexperimenteerd worden, maar dan moet eerst de brandstofvoorziening op orde zijn.

Mark
C30-94@0.55bar
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4556
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Dag Mark/Peter
Ik ben nog steeds niet boven de 3000 tr/min geweest.
Het lijkt (int kopke) alsof ik terug wat meer koppel heb vanaf 2000 tr/min zoals bij de Comps tijdens het (rustig) opschakelen. Maarja,'t is zoals je zegt, de uiteindelijke waardes kennen we pas na de vermogenmeting.
Grtz en tot dan!
Nu lekker op vakantie :jump:
captain slow
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

@Mark: met brandstofvoorziening bedoel je waarschijnlijk injectoren met meer capaciteit?
Afbeelding
2-20
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2009 11:56

Bericht door 2-20 »

From what i know, standard lift is 10.0795 intake
and 10.0792 exhaust
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:@Mark: met brandstofvoorziening bedoel je waarschijnlijk injectoren met meer capaciteit?
yes..
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1524
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

2-20 schreef:From what i know, standard lift is 10.0795 intake
and 10.0792 exhaust
Would that value be measured at the cam lobes or at the valves?

Mark's figures AFAIK are the cam lobe numbers. The rocker arm ratio probably increases this by a certain % at the valves.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
2-20
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2009 11:56

Bericht door 2-20 »

The figures i gave are valve lifts (the ratio is around 1.4 but i can be wrong on this).

However, they are taken from the performance handbook for the L61 engine (the american version of the Z22se)
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

I got the information on the valve lifts from a very old thread on the vx220 forum, the infamous "Dude" (aka Anders) had his cams measured when he was building his racing Speedster. This is the thread:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... =7998&st=0

He states there that the lift on the valve is 9.5mm on the standard cam.

I've also seen the figures in the GM racing documentation. However, afaik these are on the MY2007 L61 which has different cams:

http://www.crateenginedepot.com/store/PDFS/ECS.pdf

And that is only the change on MY2007.

So I trust Anders's data more :)

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie