Wij doen alleen pro-alloy tanks... met een reden..
Iedere PA tank wordt getest op dichtheid over een langere periode dan de vaak geziene 'even onderdompelen.. geen belletjes? dicht!'
PA doet op iedere tank een 24 uur druktest wat mij in ieder geval veel meer vertrouwen geeft.
In het verleden heb ik wel eens geroepen dat ik me nooit meer met tanks bezig zou houden nadat ik een tank van een engelse leverancier in aktie zag. (althans... de druppels brandstof die ik onder de auto vandaan zag komen

) maar met de tanks van PA ben ik uitermate tevreden.
Voor wat betreft de aanduiding op de benzinemeter is alleen het eerste deel onzichtbaar. De tank wordt boven de rand van de brandstofpomp gevuld dus de vlotter kan simpelweg niet verder omhoog.
Je moet alleen wel de tijd nemen om het ding te plaatsen. Door de pijpjes met de terugslag balletjes loop je het risico dat de vlotter op één van die pijpjes terecht komt. Been there done that, got the t-shirt
De benzinemeter blijft dan landen op 15 liter en op een bepaald moment doet de motor ineens helemaal niets meer...
Ik heb dit zelf in mijn garage gecorrigeerd wat wil zeggen dat de tank er uit is geweest. Zelfs op assteunen is dat goed te doen als je er de tijd maar even voor wil nemen.
Brandstof staat overigens alleen onder druk als het systeem dicht is. Als je de tankdop even los maakt is de druk er vanaf. Verder verdient het uiteraard aanbeveling om met een zo leeg mogelijke tank te beginnen. Het heeft niet zo gek veel zin om een cursus jongleren met een tank brandstof te beginnen
Het vervangen is relatief simpel. Schakelkabels los, handrem kabel los, evt. sensor kabels los zodat de ruimte onder de 'sheerplate' vrij is.
Dan de sheerplate demonteren. Vervolgens de wielkuip uit de rechter achterzijde halen zodat je de klemmen van de vulopening en de ontluchter kan losmaken.
Klepje achter de stoel los maken. Eerst de electrische verbinding verwijderen, dan de brandstof leidingen losmaken.
Ik ondersteun daarbij de tank met een krik en heb de tank dan al zo'n 5cm laten zakken om iets meer werkruimte bij die aansluitingen te krijgen.
Als alles los is kan je de tank laten zakken.
Bij voorkeur de benzine in de tank (als het een paar liter is) lekker laten zitten waar het zit. Er zit waarschijnlijk ook bezinksel of zelfs roest in en dat wil je niet in je mooie nieuwe PA tank.
Pomp omwisselen waarmee je dus heel goed op die vlotter moet letten!
Nieuwe tank er onder schuiven en op de krik zetten. Dan weer zo'n vijf cm onder de normale positie de brandstof leidingen en electriciteit voor de pomp monteren.
Tank op zijn plek duwen waarbij ik de hendel van de krik altijd aan de rechterkant van de auto houd zodat ik terwijl ik de tank omhoog druk de vul en ontluchtings leidingen over de aansluitingen kan schuiven.
Tank vast maken, vul en ontluchtings leidingen vastmaken (goed checken of de klemmen ook op de pijpen zitten) en alles weer terug monteren.
Tank vullen met zeg even 5 tot 10 liter brandstof.
Contact aan, vijf seconden wachten en contact uit. 10 seconden wachten en contact aan zodat de pomp de boel goed op druk heeft en de meeste lucht uit de fuelrail heeft gedrukt.
Starten... tanken... etc.