Kloinnk!
Kloinnk!
Twee vragen maar liefst aan dit eerwaarde forum....
1) De laatste tijd, na een wat langere en snellere rit over bijvoorbeeld de snelweg, dus als alles netjes is opgewarmd, hoor ik direct na het afzetten van de motor een soort mooie "kloinnk". Het lijkt wel een soort bedankje voor de leuke rit....maar in werkelijkheid weet ik niet wat het is. Alsof een bodemplaat zich weer "zet" of alsof de brandstoftank uit z'n vacuum plopt. Geen idee of dat uberhaupt kan? Misschien herkent iemand hier het fenomeen? Lijkt me bepaald niets ernstigs maar ik ben wel nieuwsgierig.
2) Daarnaast zal al heel veel zijn geschreven over dat vemaarde kacheltje. Maar toch nog een vraagje. De kachel heb je met dit weer niet zo nodig maar als ik de knop op "warm" heb gedraaid blijft ie op ca. 3/4 steken om ook niet meer terug te draaien naar "koud"... En dat merk je met deze dagen natuurlijk wel hihi. En als ie zin heeft kan ik 'm enkele weken later "per ongeluk" wel weer 'ns terug draaien op koud. Onvoorspelbaar. Voor dat ik nu zomaar aan dat kabeltje ga frutten, weet iemand wat dit is? Zit daar vooronder ergens een luchtklep die kan klemmen? Heeft dat met temperatuur te maken of met de kwaliteit van Engelse productietechniek. Kom ik daarbij in 't vooronder? Kan dat klepmechaniek open?
1) De laatste tijd, na een wat langere en snellere rit over bijvoorbeeld de snelweg, dus als alles netjes is opgewarmd, hoor ik direct na het afzetten van de motor een soort mooie "kloinnk". Het lijkt wel een soort bedankje voor de leuke rit....maar in werkelijkheid weet ik niet wat het is. Alsof een bodemplaat zich weer "zet" of alsof de brandstoftank uit z'n vacuum plopt. Geen idee of dat uberhaupt kan? Misschien herkent iemand hier het fenomeen? Lijkt me bepaald niets ernstigs maar ik ben wel nieuwsgierig.
2) Daarnaast zal al heel veel zijn geschreven over dat vemaarde kacheltje. Maar toch nog een vraagje. De kachel heb je met dit weer niet zo nodig maar als ik de knop op "warm" heb gedraaid blijft ie op ca. 3/4 steken om ook niet meer terug te draaien naar "koud"... En dat merk je met deze dagen natuurlijk wel hihi. En als ie zin heeft kan ik 'm enkele weken later "per ongeluk" wel weer 'ns terug draaien op koud. Onvoorspelbaar. Voor dat ik nu zomaar aan dat kabeltje ga frutten, weet iemand wat dit is? Zit daar vooronder ergens een luchtklep die kan klemmen? Heeft dat met temperatuur te maken of met de kwaliteit van Engelse productietechniek. Kom ik daarbij in 't vooronder? Kan dat klepmechaniek open?
@ martinB
...ha!...de uitlaat...had ik zelf ook moeten kunnen bedenken
De meeste discussies gaan op dit forum over het aantal dB van de uitlaat maar in dit geval: kan 't kwaad als een uitlaat "kloink" gaat doen?
@ Smiley
Ja, vies of niet, toch superdank voor je foto's en uitleg! Maar het ligt misschien iets anders. Die blokkade van het draaien van 't verwarmingsknoppie ligt niet vast op een bepaalde positie. Gisteren en vandaag mee gerommeld en het stuk wat ie draait doet ie soepel. Zelden zo'n soepel knoppie gevoeld
. Smering of een gebrek daar aan lijkt het me niet te zijn. Maar als ie blokkeert doet ie dat op een min of meer "willekeurige/onvoorspelbare" positie. Ergens in het warme traject, soms draait ie niet meer helemaal terug in de koude stand. Vandaar mijn vraag of iemand dat al eens eerder heeft meegemaakt. Het lijkt erop of de luchtklep door iets in z'n draaibeweging wordt geremd of geblokkeerd. En dat "iets" is bijvoorbeeld een stukje slechte afwerking, een braampje, een ongelukkige montage...? Kan dat open, kom ik daarbij? Kan ik iets "inspecteren" zonder dat alles open moet?
...ha!...de uitlaat...had ik zelf ook moeten kunnen bedenken

@ Smiley
Ja, vies of niet, toch superdank voor je foto's en uitleg! Maar het ligt misschien iets anders. Die blokkade van het draaien van 't verwarmingsknoppie ligt niet vast op een bepaalde positie. Gisteren en vandaag mee gerommeld en het stuk wat ie draait doet ie soepel. Zelden zo'n soepel knoppie gevoeld

- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Dat heveltje kan niet verder dan 1/3 van een cirkel.
Dat is minder dan je knop aankan van uiterst koud naar uiterst warm.
Typisch engels maandagmorgen product.
Kijk dus eerst of het heveltje zelf gesmeerd moet worden, door je knop testen met wat het wel kan doen.
Kijk hoever de hevel kan, en ook of je hem handmatig kunt verzetten van koud naar warm.
Als je toch de unit wilt bekijken, moet je sierplaat aan de voorkant eraf.
Als die er nog nooit af is geweest, wordt het trekken. 1 of 2 plastic drukschroeven en een soort van sikaflex ertussen.
Dan komen de schroeven van de unit tevoorschijn:

Als hij er compleet uit moet, heb je kans dat je dashboard eraf moet (en daarmee ook de cover van je stack):
Zie foto onderin:
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Je haalt je nogal wat op de hals.
Dat is minder dan je knop aankan van uiterst koud naar uiterst warm.
Typisch engels maandagmorgen product.
Kijk dus eerst of het heveltje zelf gesmeerd moet worden, door je knop testen met wat het wel kan doen.
Kijk hoever de hevel kan, en ook of je hem handmatig kunt verzetten van koud naar warm.
Als je toch de unit wilt bekijken, moet je sierplaat aan de voorkant eraf.
Als die er nog nooit af is geweest, wordt het trekken. 1 of 2 plastic drukschroeven en een soort van sikaflex ertussen.
Dan komen de schroeven van de unit tevoorschijn:

Als hij er compleet uit moet, heb je kans dat je dashboard eraf moet (en daarmee ook de cover van je stack):
Zie foto onderin:
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Je haalt je nogal wat op de hals.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Ride-aholic
- Actief lid
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 15 jul 2005 13:19
- Locatie: Oosterhout (NB)
Hi,
Ik heb daar ook last van gehad, de buitenkabel wordt bij de kachel vastgehouden met een clipje.
Maar als dat los raakt, krijg je last van de verschijnselen die jij beschrijft.
Ik heb daar al over gepost, zie deze LINK
Greetz, Peter
Ik heb daar ook last van gehad, de buitenkabel wordt bij de kachel vastgehouden met een clipje.
Maar als dat los raakt, krijg je last van de verschijnselen die jij beschrijft.
Ik heb daar al over gepost, zie deze LINK
Greetz, Peter
Laatst gewijzigd door Ride-aholic op 12 aug 2010 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
The only vitamine you need, is speed! #0707
- Sir_Bongiovi
- Mega lid
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
- Contacteer:
@Ride-aholic
Briljante link! Is kennelijk al 4 jaar geleden over bericht, goed dat je dat nog kon terugvinden. Met foto en al. Mooi voor a.s. weekend.
@ Sir Bongiovi
Ja klopt, eerlijk gezegd weet ik niet beter want toen ik 't monster 2 jaar geleden in Duitsland kocht deed 't kacheltje al zo raar; rij er dus ook al zo een tijdje mee rond. Maar na verloop van tijd let ik kennelijk ook op dit soort neuzeldetails en gaat het me "storen"
Overigens is en blijft het zo gaaf rijden dat ik er ook meer in voor- en naseizoen mee onderweg ben dan eerst gedacht. Dan maar een kachelklus... 
Briljante link! Is kennelijk al 4 jaar geleden over bericht, goed dat je dat nog kon terugvinden. Met foto en al. Mooi voor a.s. weekend.
@ Sir Bongiovi
Ja klopt, eerlijk gezegd weet ik niet beter want toen ik 't monster 2 jaar geleden in Duitsland kocht deed 't kacheltje al zo raar; rij er dus ook al zo een tijdje mee rond. Maar na verloop van tijd let ik kennelijk ook op dit soort neuzeldetails en gaat het me "storen"

