2.4 inlaat en compressor??
2.4 inlaat en compressor??
Kan me iemand zeggen of er nog motorruimte over is voor een compressor als een 2.4 inlaat gemonteerd is?
Is de prijs voor de compressor, het plaatsen, opwaarderen van motor om de betrouwbaarheid te houden nog aantrekkelijk als men naar de pk winst kijkt in verhouding met een 2.4 inlaat en volledige uilaat?
Is de prijs voor de compressor, het plaatsen, opwaarderen van motor om de betrouwbaarheid te houden nog aantrekkelijk als men naar de pk winst kijkt in verhouding met een 2.4 inlaat en volledige uilaat?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7389
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De compressor komt ipv de 2.4 inlaat:

De 2.4 met remap en ideaal inlaat/uitlaat traject komt op 200 pk (van 147), en 250nm (van 203)
Een compressor doet 225pk zonder extra chargekoeler, en 265pk met, en met nog wat intern motorwerk kun je het tot 300pk rekken.

De 2.4 met remap en ideaal inlaat/uitlaat traject komt op 200 pk (van 147), en 250nm (van 203)
Een compressor doet 225pk zonder extra chargekoeler, en 265pk met, en met nog wat intern motorwerk kun je het tot 300pk rekken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Zoals hierboven al staat heeft de SC een speciaal aluminium inlaatspruitstuk met geïntegreerde chargekoeling.
En een Stage II SC (intercooled) heeft bewezen zo'n 250-260PK neer te kunnen leggen.
(Ben sceptisch, maar ik moet de eerste echte rollenbank uitdraai van een 200pk remapped 2,2 nog zien...)
2e hands SC spullen uit de US, wat handigheid en een ECU remap van Courtenay/Klasen =>

En een Stage II SC (intercooled) heeft bewezen zo'n 250-260PK neer te kunnen leggen.
(Ben sceptisch, maar ik moet de eerste echte rollenbank uitdraai van een 200pk remapped 2,2 nog zien...)
2e hands SC spullen uit de US, wat handigheid en een ECU remap van Courtenay/Klasen =>


- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Verschil in snelheid:Exmantaa schreef:Zoals hierboven al staat heeft de SC een speciaal aluminium inlaatspruitstuk met geïntegreerde chargekoeling.
En een Stage II SC (intercooled) heeft bewezen zo'n 250-260PK neer te kunnen leggen.
(Ben sceptisch, maar ik moet de eerste echte rollenbank uitdraai van een 200pk remapped 2,2 nog zien...)
2e hands SC spullen uit de US, wat handigheid en een ECU remap van Courtenay/Klasen =>![]()
Een speedster met een ander dempertje (aangepaste standaard demper="gratis"), 2.4 inlaat(kost centjes), pre cat eruit (=gratis) en de rest nog standaard houdt een remap speedster met compleet inlaat en uitlaatsysteem bij in de zuiging.
Heb je 250 pk en meer kun je echt los rijden. Je hebt dus behoorlijk veel pk's meer nodig om echt sneller te worden...
Nieuw luchtinlaat
2.4 inlaatspruitstuk
Geheel uitlaatsysteem
Remap
Totaal: ruim over de 3000 euro, als je alles laat monteren is het nog (veel) meer. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor tweedehands spullen.
Compressor erop doet bijna niemand zelf en daardoor lijkt het veel duurder omdat er veel arbeidsloon in zit. Die laatste paar k maakt dan toch ook niet meer uit?
Compressor/turbo is per pk een stuk goedkoper en die power merk je echt en maakt je echt snel!

Voor weinig veel pk's gaat niet lukken bij de Speedster.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
dennizz ben je wel zeker dat die speedster niet ACHTERUIT reed
ik merk toch wel een ZEER groot verschil
ik heb ook geen uitdraai van een rollenbank maar heb het wel getest op een verlaten airstrip
met 2 naast elkaar zowel met voor ;tegen wind en door trekkend tot net voor de toerenbegrenzing...
grt de belg
ik merk toch wel een ZEER groot verschil
ik heb ook geen uitdraai van een rollenbank maar heb het wel getest op een verlaten airstrip
met 2 naast elkaar zowel met voor ;tegen wind en door trekkend tot net voor de toerenbegrenzing...
grt de belg
Het zit zo, ik heb een 2.4 inlaat al een tijdje liggen door een groupbuy.
Iemand die ik ken van die groupbuy had de 2.4 laten monteren maar ondervond niet erg veel PK-winst op z'n speedster die voor de rest standaard was.
Daardoor zwakte mijn intresse om de 2.4 inlaat te laten monteren, geen voltooid verleden hoofdstuk maar eerder op de lange baan geschoven.
Normaal dat hij niet veel pk winst ondervond denk ik want het is juist de airbox, uitlaat en verhogen van de toerentalbegrenzer die het verschil maken met een 2.4 inlaat?
Het verhogen van de toerentallergrens lijkt mij heel leuk maar heb het wat benauwd ivm betrouwbaarheid van de motor.
Dan de compressor... Ik ga er vanuit dat het met een compressor vanaf een 225 PK het sowieso verstandig is de motor aan te passen.
Aan welke prijs lig je dan?
Moet je nog altijd naar het buitenland om een goed adres te vinden die deze werken verricht (zoals ik vroeger al eens las op dit forum) of kan dit ook in Nederland of Belgie voor de speedster?
Een complete uitlaat zoals deze van 2bular bevoorbeeld is wel nogal duur maar zorgt zeker voor enkele PK's erbij en een mooier geluid tov het pover geluid wat uit een standaard speedster uitlaat komt.
Is een sportuitlaat aan te raden bij een compressor of maakt dit zonder sportuitlaat ook al een mooi geluid? En nog verdere PK winst bovenop een compressor?
Iemand die ik ken van die groupbuy had de 2.4 laten monteren maar ondervond niet erg veel PK-winst op z'n speedster die voor de rest standaard was.
Daardoor zwakte mijn intresse om de 2.4 inlaat te laten monteren, geen voltooid verleden hoofdstuk maar eerder op de lange baan geschoven.
Normaal dat hij niet veel pk winst ondervond denk ik want het is juist de airbox, uitlaat en verhogen van de toerentalbegrenzer die het verschil maken met een 2.4 inlaat?
Het verhogen van de toerentallergrens lijkt mij heel leuk maar heb het wat benauwd ivm betrouwbaarheid van de motor.
Dan de compressor... Ik ga er vanuit dat het met een compressor vanaf een 225 PK het sowieso verstandig is de motor aan te passen.
Aan welke prijs lig je dan?
Moet je nog altijd naar het buitenland om een goed adres te vinden die deze werken verricht (zoals ik vroeger al eens las op dit forum) of kan dit ook in Nederland of Belgie voor de speedster?
Een complete uitlaat zoals deze van 2bular bevoorbeeld is wel nogal duur maar zorgt zeker voor enkele PK's erbij en een mooier geluid tov het pover geluid wat uit een standaard speedster uitlaat komt.
Is een sportuitlaat aan te raden bij een compressor of maakt dit zonder sportuitlaat ook al een mooi geluid? En nog verdere PK winst bovenop een compressor?
Ik heb zelf nu ook de 2.4 inlaat op een verder standaard Speedster. Als ik het geweten had ik die mod nooit gedaan.
Wanneer je een Supercharger laat plaatsen ben je natuurlijk snel een hap geld kwijt.
Een volledige uitlaatlijn is zowiezo een must voor een supercharger. Tot 250pk zit je goed met 2.5" diameter lijn, erboven neem je best 3". 2bular is ermee gestop, de enige 3" optie momenteel is Tullet en die vraagt belachelijk veel geld ervoor. Deze winter start ik zelf met de ombouw van mijn Speedster. Hier ga ik zelf ook de uitlaatlijn voor maken in 3" RVS 304L.
Wanneer je een Supercharger laat plaatsen ben je natuurlijk snel een hap geld kwijt.
Een volledige uitlaatlijn is zowiezo een must voor een supercharger. Tot 250pk zit je goed met 2.5" diameter lijn, erboven neem je best 3". 2bular is ermee gestop, de enige 3" optie momenteel is Tullet en die vraagt belachelijk veel geld ervoor. Deze winter start ik zelf met de ombouw van mijn Speedster. Hier ga ik zelf ook de uitlaatlijn voor maken in 3" RVS 304L.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Compressor ombouw kost als je het zelf doet, inclusief een complete uitlaatlijn zo'n €7000,- (voor de versie met chargekoeler +/-250 pk)
Dit kan goedkoper als je zelf de onderdelen bijelkaar zoekt en zelf steunen ed kunt maken.
Het grootste verschil van de compressor ombouw is niet alleen de 100 pk maar ook zeker de 100 Nm extra die je krijgt. Er is dus bij lage toerentallen veel meer trekkracht beschikbaar.
Het 2.4 spruitstuk heeft vooral zin in combinatie met andere aanpassingen als de uitlaat en de SW aanpassing. Je betaalt echter voor de 50 pk en 30 Nm extra vele malen minder.
Ik heb nog steeds geen spijt van de compressorombouw en heb ook nog van geen ander gehoord dat die er spijt van had. Maar het blijft een flinke investering.
Groeten,
Maarten
Dit kan goedkoper als je zelf de onderdelen bijelkaar zoekt en zelf steunen ed kunt maken.
Het grootste verschil van de compressor ombouw is niet alleen de 100 pk maar ook zeker de 100 Nm extra die je krijgt. Er is dus bij lage toerentallen veel meer trekkracht beschikbaar.
Het 2.4 spruitstuk heeft vooral zin in combinatie met andere aanpassingen als de uitlaat en de SW aanpassing. Je betaalt echter voor de 50 pk en 30 Nm extra vele malen minder.
Ik heb nog steeds geen spijt van de compressorombouw en heb ook nog van geen ander gehoord dat die er spijt van had. Maar het blijft een flinke investering.
Groeten,
Maarten
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Tot zo'n 250-260 "SC-PK's" gaat het nog goed met het standaard 2,2 blokje. Daarboven wordt het een kwestie van afwachten wanneer je drijfstangen afbreken...
Maar met een setje Eagle's voor $300,- + shipping ligt de volgende grens bij ~290PK. (Zuigers.)
Sc is heel goed zelf te doen, en voor heel wat minder geld. (Mits in bezit van minimaal 1 rechterhand...)

Maar met een setje Eagle's voor $300,- + shipping ligt de volgende grens bij ~290PK. (Zuigers.)
Sc is heel goed zelf te doen, en voor heel wat minder geld. (Mits in bezit van minimaal 1 rechterhand...)
