Komende vrijdag ga ik naar Elise Shop om een volledig alu radiator te halen.
Heb alleen wat twijfel over het zelf inbouwen of uitbesteden aan bijvoorbeeld Van Sten of vd Kooi. Het liefst doe ik het zelf om zodoende auto beter te leren kennen, en het scheelt uiteraard ook wat kosten. Ik ben redelijk handig en heb garage van een vriend ter beschikking met gereedschap, gas, water, licht, etc etc... Feit is echter wel dat ik Speedster net heb en de auto nog niet goed ken. Door het zelf sleutelen leer ik de auto uiteraard beter kennen, maar toch zou het prettig zijn daar iemand bij te hebben die het vaker gedaan heeft.
Mijn vraag is dus: zijn er forumleden die dit vaker gedaan hebben en het leuk vinden (en tijd hebben) mij te helpen?
Ik heb zelf nooit veel tijd voor dit soort ellendige sleutelprojekten (geintje), maar als je eens een datum roept kan ik altijd kijken of ik dan langs kan komen rijden voor een aanwijzing hier en daar...
Als je handig bent is het helemaal niet moeilijk. Je moet soms een klein beetje slim zijn en soms wat aanpassen om de spullen weer wat makkelijker terug te zetten (bv in de "afdeklijst" van de radiateur de gaten verbouwen naar slobgaten).
Reken wel op een volle dag werk.
Ah, weer iemand in de buurt met een Speedster. Welke kleur heb je?
Zelf geen ervaring met deze klus... Ik dacht mij ter herinneren dat garage`s 2 uur plannen voor het demonteren van de clam en 2 uur voor het monteren van de clam. Dit weet ik niet zeker overigens.
Bij een goeddadigheidsklusje vanuit het forum was het wel "zo" gebeurd. Andere kunnen wel zeggen hoe lang precies maar schat binnen de 6 uur. Maar daar waren wel meer dan 1 handige personen
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat klussen aan de speedster altijd tegenvalt qua tijd, de uren vliegen voorbij...
Morgenochtend ga ik hem gewoon halen bij Elise Shop...voor paar tientjes meer of minder ga ik niet moeilijk doen Ik weet dat het een dag werk is...maar het scheelt hoop ik wel als er iemand bij is die het eerder heeft gedaan en wat tips en trucs kan geven.
@ Maik: Super dat je er eventueel bij kan zijn!!! Kan ik het niet verklooien Ik laat het even afhangen wanneer het jou schikt. Ik ben over het algemeen altijd vrij op vrijdag...een zaterdag of zondag zou wat mij betreft ook kunnen. Ik pb je wel even om wat concrete data door te geven!
@ Denizz: kleur is zilver...check mijn post maar bij 'wie is wie'...zie je meteen wat foto's. Nieuwe Wetering is dichtbij inderdaad...wellicht kunnen we eens afspreken om elkaars auto te bekijken! Lijkt me leuk...
Vandaag bij Yvo (Elise Shop) nodige spullen gekocht. Nieuwe alu radiator, extra ventilator, twee bevestigingssets voor ventilatoren en een mooie krik. Ergens in augustus dagje hobbyen en radiator vervangen.
Is er iemand die een werkplaatshandboek heeft van de 2.2 NA? Heb wel gezocht op het forum maar kan helaas niets vinden... Zou mooi zijn als ik kopie of iets dergelijks kan bemachtigen. Als er kosten aan verbonden zijn...geen probleem
Had al gekeken bij de bibliotheek...op blz 6 van de link Composite
Body Repair Techniques.pdf staat wel waar frontclam allemaal vast zit. Daarmee moet het te doen zijn denk ik...
Toertje Noordwijk is altijd leuk Martin...vooral met dit weer
Vandaag woest aan het sleutelen geweest. Frontclam eraf, nieuwe alu radiator en expansievat vervangen en koelvloeistof ververst. Was nog een hele klus alles bij elkaar. 8.30 uur begonnen, 17.00 uur klaar. Bij deze nog bedankt Maik en Richard!! super dat jullie langs kwamen om hier en daar wat aanwijzingen te geven
Enige nadeel van dit avontuur...ontluchtingsnippel op voorste koelslang lekt nu (wat hij eerst niet deed). Had mooi geweest om vandaag die slang te vervangen omdat frontclam er helemaal af was. Maar goed, het schijnt zo te zijn dat deze slang vervangen kan worden door alleen linkerwiel, binnenscherm en koplamp te demonteren. Zal hier op het forum nog eens kijken...schijnt vaker voorgekomen te zijn
Als het de plastic type ontluchtings-nippel is, zorg dan dat hij niet te strak is aangedraaid..
Klinkt raar, maar dit type gebruikt een hele kleine rubberen O-ring om de dichting te maken tussen de dop en de voet en als je 'm heel strak aandraait dan druk je de O-ring er tussenuit en gaat hij lekken.
Even stukje losdraaien en dan met beleid net-aan vastdraaien is meestal genoeg.
Als het type de metalen nippel is die in de slang zit verwerkt, dan kan het nog wel eens voorkomen dat de metalen insert losbreekt van de slang zelf.
En kleine slangklem om de basis van nippel heen dicht 'm dan vaak wel weer af.
Bedankt voor het advies Arno. Het betreft bij mij de metalen ontluchtingsnippel. Maik had ook al aangegeven dat waarschijnlijk de insert de boosdoener is. Noodreparatie met slangenklem klinkt goed, maar uiteindelijk wil ik het toch 'netjes' gefixed hebben. Zal eens informeren bij Yvo of hij die blauwe siliconenslang nog kan krijgen met ontluchtingsnippel...en anders ga ik hem bestellen bij Elise Parts...