zelf alu radiator vervangen of naar dealer?

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeterC
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:01
Locatie: Noordwijk ZH

zelf alu radiator vervangen of naar dealer?

Bericht door PeterC »

Komende vrijdag ga ik naar Elise Shop om een volledig alu radiator te halen.
Heb alleen wat twijfel over het zelf inbouwen of uitbesteden aan bijvoorbeeld Van Sten of vd Kooi. Het liefst doe ik het zelf om zodoende auto beter te leren kennen, en het scheelt uiteraard ook wat kosten. Ik ben redelijk handig en heb garage van een vriend ter beschikking met gereedschap, gas, water, licht, etc etc... Feit is echter wel dat ik Speedster net heb en de auto nog niet goed ken. Door het zelf sleutelen leer ik de auto uiteraard beter kennen, maar toch zou het prettig zijn daar iemand bij te hebben die het vaker gedaan heeft.

Mijn vraag is dus: zijn er forumleden die dit vaker gedaan hebben en het leuk vinden (en tijd hebben) mij te helpen?

Ik hoor het graag... :)
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb zelf nooit veel tijd voor dit soort ellendige sleutelprojekten (geintje), maar als je eens een datum roept kan ik altijd kijken of ik dan langs kan komen rijden voor een aanwijzing hier en daar... :wink:
Als je handig bent is het helemaal niet moeilijk. Je moet soms een klein beetje slim zijn en soms wat aanpassen om de spullen weer wat makkelijker terug te zetten (bv in de "afdeklijst" van de radiateur de gaten verbouwen naar slobgaten).
Reken wel op een volle dag werk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ah, weer iemand in de buurt met een Speedster. Welke kleur heb je?

Zelf geen ervaring met deze klus... Ik dacht mij ter herinneren dat garage`s 2 uur plannen voor het demonteren van de clam en 2 uur voor het monteren van de clam. Dit weet ik niet zeker overigens.

Bij een goeddadigheidsklusje vanuit het forum was het wel "zo" gebeurd. Andere kunnen wel zeggen hoe lang precies maar schat binnen de 6 uur. Maar daar waren wel meer dan 1 handige personen :wink:

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat klussen aan de speedster altijd tegenvalt qua tijd, de uren vliegen voorbij...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
rayz25

Bericht door rayz25 »

http://www.roadster-concept.de/index.html

Hier dezelfde radiateurs 10 euro goedkoper mischien nog wat extra korting te regelen ? :wink:
Gebruikersavatar
PeterC
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:01
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door PeterC »

Morgenochtend ga ik hem gewoon halen bij Elise Shop...voor paar tientjes meer of minder ga ik niet moeilijk doen :wink: Ik weet dat het een dag werk is...maar het scheelt hoop ik wel als er iemand bij is die het eerder heeft gedaan en wat tips en trucs kan geven.

@ Maik: Super dat je er eventueel bij kan zijn!!! Kan ik het niet verklooien :P Ik laat het even afhangen wanneer het jou schikt. Ik ben over het algemeen altijd vrij op vrijdag...een zaterdag of zondag zou wat mij betreft ook kunnen. Ik pb je wel even om wat concrete data door te geven!

@ Denizz: kleur is zilver...check mijn post maar bij 'wie is wie'...zie je meteen wat foto's. Nieuwe Wetering is dichtbij inderdaad...wellicht kunnen we eens afspreken om elkaars auto te bekijken! Lijkt me leuk...
Gebruikersavatar
PeterC
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:01
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door PeterC »

Vandaag bij Yvo (Elise Shop) nodige spullen gekocht. Nieuwe alu radiator, extra ventilator, twee bevestigingssets voor ventilatoren en een mooie krik. Ergens in augustus dagje hobbyen en radiator vervangen.

Is er iemand die een werkplaatshandboek heeft van de 2.2 NA? Heb wel gezocht op het forum maar kan helaas niets vinden... Zou mooi zijn als ik kopie of iets dergelijks kan bemachtigen. Als er kosten aan verbonden zijn...geen probleem :wink:
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Heb je al eens in de bibliotheek hier gekeken?? :wink:
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

en hier de link voor de bibliotheek, scheelt weer zoeken ;-)
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/

Kom ook regelmatig in noordwijk, even toertje en bak koffie drinken bij de duinrand.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
PeterC
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:01
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door PeterC »

Had al gekeken bij de bibliotheek...op blz 6 van de link Composite
Body Repair Techniques.pdf staat wel waar frontclam allemaal vast zit. Daarmee moet het te doen zijn denk ik... :)

Toertje Noordwijk is altijd leuk Martin...vooral met dit weer 8)
Gebruikersavatar
PeterC
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:01
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door PeterC »

Vandaag woest aan het sleutelen geweest. Frontclam eraf, nieuwe alu radiator en expansievat vervangen en koelvloeistof ververst. Was nog een hele klus alles bij elkaar. 8.30 uur begonnen, 17.00 uur klaar. Bij deze nog bedankt Maik en Richard!! super dat jullie langs kwamen om hier en daar wat aanwijzingen te geven :)

Enige nadeel van dit avontuur...ontluchtingsnippel op voorste koelslang lekt nu (wat hij eerst niet deed). Had mooi geweest om vandaag die slang te vervangen omdat frontclam er helemaal af was. Maar goed, het schijnt zo te zijn dat deze slang vervangen kan worden door alleen linkerwiel, binnenscherm en koplamp te demonteren. Zal hier op het forum nog eens kijken...schijnt vaker voorgekomen te zijn :?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1524
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Als het de plastic type ontluchtings-nippel is, zorg dan dat hij niet te strak is aangedraaid..

Klinkt raar, maar dit type gebruikt een hele kleine rubberen O-ring om de dichting te maken tussen de dop en de voet en als je 'm heel strak aandraait dan druk je de O-ring er tussenuit en gaat hij lekken.

Even stukje losdraaien en dan met beleid net-aan vastdraaien is meestal genoeg.

Als het type de metalen nippel is die in de slang zit verwerkt, dan kan het nog wel eens voorkomen dat de metalen insert losbreekt van de slang zelf.

En kleine slangklem om de basis van nippel heen dicht 'm dan vaak wel weer af.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
PeterC
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jul 2010 18:01
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door PeterC »

Bedankt voor het advies Arno. Het betreft bij mij de metalen ontluchtingsnippel. Maik had ook al aangegeven dat waarschijnlijk de insert de boosdoener is. Noodreparatie met slangenklem klinkt goed, maar uiteindelijk wil ik het toch 'netjes' gefixed hebben. Zal eens informeren bij Yvo of hij die blauwe siliconenslang nog kan krijgen met ontluchtingsnippel...en anders ga ik hem bestellen bij Elise Parts...

Grtz, Peter.
Plaats reactie