achter SSpoiler

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

@Herman, to the point antwoord op een serieuze zaak.

was meer een topic door toeval gevonden en aangezien Dennizz nogal weg is van dit soort plankjes maar even gepost :wink:

over de oppervlaktes v flow, denk zelfs dat hoewel lelijk gevonden door de meesten een originele turbo spoiler eronder, waarschijnlijk nog een betere flow dan alleen de originele body. Als je naar de body van de exige kijkt zit daar ook een oplopende lijn in.

ergens in het engelse topic wordt gesproken over 2 plaatjes lijmen aan de binnenkant clam, dus mogelijk te zwak met dat soort downforce,
morgen wordt het uitgeprobeerd op een trackdag, ben benieuwd..
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Spider schreef:@Herman, to the point antwoord op een serieuze zaak.

was meer een topic door toeval gevonden en aangezien Dennizz nogal weg is van dit soort plankjes maar even gepost :wink:

over de oppervlaktes v flow, denk zelfs dat hoewel lelijk gevonden door de meesten een originele turbo spoiler eronder, waarschijnlijk nog een betere flow dan alleen de originele body. Als je naar de body van de exige kijkt zit daar ook een oplopende lijn in.

ergens in het engelse topic wordt gesproken over 2 plaatjes lijmen aan de binnenkant clam, dus mogelijk te zwak met dat soort downforce,
morgen wordt het uitgeprobeerd op een trackdag, ben benieuwd..
Weg is van dit soort plankjes is wat overdreven, maar op een echte sportwagen hoort een vleugel en als je hem dan monteert moet die naar mijn mening wel effectief zijn!

Die 2 plaatjes plakken aan de binnenkant van de body is voor mij ook een not done. De krachten worden dan geabsorbeerd door het soepele plastic en uiteindelijk is de kracht op de banden minimaal. Bij mij wordt het direct doorgegeven op het subframe. Maarja dat is een mooi winterproject :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat de kracht die op de clam komt niet meer bij de wielen komt klinkt mij een beetje vreemd in de oren :)
Oke, je wilt een vleugel niet op een te soepele ondergrond plakken ,maar als ik zo zie dat hij redelijk dicht bij de sterke en stijve zijkanten zit zal dat best meevallen, vooral in vergelijking met de soepelheid van het onderstel van de auto, die veel minder stijf zal zijn.
Het best plak je een spoiler direct op de uprights van de wielophanging, dat hebben sommige raceteams vroeger ook gedaan, maar zover ik weet later altijd weer verboden in de technische reglementen 8)
Neemt niet weg dat je erg op moet passen met een spoiler op je body "plakken", het zal in dit geval vallen of staan met de uitvoering van die versterkingen in de body.
En Herman geef ik helemaal gelijk, het best ga je voor de meest beproefde versie en dat lijkt toch die van Thorney...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Laatst gewijzigd door Herman op 22 aug 2010 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Marten
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2009 14:56
Locatie: Tjerkgaast

Bericht door Marten »

Hoewel zelf ff "speedsterloos" nog even iets om over na te denken;

Ik vind t zelf wel mooi die spoilers, wilde d'r ook eentje op zetten maar twijfelde ook om dat zomaar even te doen... Wat mij betreft kon de grip "op nat" aan de achterkant wel wat beter.
Een kennis van me werkt bij de windtunnel in Vollenhove. Hij heeft erg veel ervaring in aerodynamica (ze testen ook geregeld raceauto's daar!)
Hij waarschuwde me voor het volgende;
Indien je een (grote?) achtervleugel monteerd, moet je aan de voorkant ook aan de gang. De extra downforce achter maakt de auto aan de voorkant al snel lichter en wellicht onbestuurbaar op hoge snelheid!
Dit dient zich nog meer aan als het aangrijppunt vd spoiler achter de achteras zit.
Heb ik zelf niet verzonnen, maar volgens mij wel logisch allemaal!

Kijk dus wel uit wat je doet!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Herman schreef: Goed punt, maar zal denk ik wel meevallen. De Speedster heeft standaard 19kg downforce aan de voorkant bij 160km/u. Bij hogere snelheden zal dat verder oplopen. Omdat de arm (kracht x arm) bij een achter-de-achterwielen geplaatste vleugel klein is zal het liftende effect mogelijk de downforce voorzijde iets verminderen maar niet helemaal opheffen.

.....
Het effect is wat groter dan wat jij nu berekent Herman. Weet jij ook hoeveel drag jouw achtervleugel geeft bij bv 250km/u? Die drag (horizontale weerstand) grijpt aan op je vleugel (hoogte van wegdek 90cm?) en wordt afgevoerd via het wegdek. Je dragkracht heeft dus een arm van 90cm en het resulterende moment werkt achterover dus raak je weer wat extra kilo's kwijt op je vooras. Jouw kar heeft natuurlijk een flinke frontsplitter wat waarschijnlijk een goede balans geeft met jouw picknicktafel :wink: , maar ga je aan de slag met een standaard speedster en je gooit er een te grote spoiler op, dan kan je neus inderdaad gevaarlijk licht worden. Alleen al omdat je balans van aerodynamische grip heel erg naar achter gaat schuiven. Dus op hoge snelheid geeft dat een heel andere balans dan waar je op lage snelheid (meestal) de balans van je auto aan leert voelen.

Pffff, veel te lang verhaal weer :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

gevraagd naar de eerste indruk was dit het antwoord van cliffie op VX220

Yup, it makes a difference.

Both fiveoclockhero and I feel the back end is better planted in the higher speed corners.


http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... e__st__180

hier wat info maar summier en fotos

http://www.picman.co.uk/albums.php?img=175678
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Herman, jouw spoiler geeft 244kg downforce bij 250km/u? Ik denk dat je dan best al op zo'n 100kg drag zit. Dat zou beteken dat er ongeveer 1/3de (zeg 100cm vleugelhoogte en wielbasis 300cm) van als uplift naar je voorwielen gaat, das 33kg, en dat is niet heel weinig als het om balans gaat. Zou de drag veel minder zijn dan die 100kg? Ik denk het niet, maar ik heb daar even weinig gevoel voor (ben geen vliegtuigbouwer 8) ).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7351
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Spider schreef:gevraagd naar de eerste indruk was dit het antwoord van cliffie op VX220

Yup, it makes a difference.

Both fiveoclockhero and I feel the back end is better planted in the higher speed corners.
Het ziijn er 3 nu die hem hebben; Cliffie; 5oclockhero en JimJamJeruzalem
Die laatste gaf ook aan dat bij hoge snelheid, hij een splitter mist aan de voorkant.
Daar zijn ze nu dan ook mee bezig.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Zeker mooi! 8)
Plaats reactie