125K slijtage kan gerust wat minder compressie (= koppel) opleveren dan een vers blok.
Maar bij een rollenbank moet je niet zo naar de absolute power getallen staren. Curve verloop en de AFR is veel belangrijker.
Mij is wel eens verteld dat dat qua max. PK's niet veel uit zou moeten maken bij een eventueel wat meer versleten motor, maar dat dat dan alleen in een wat hoger toerenbereik komt te liggen (door de verminderde compressie).
Ik mag echter hopen dat deze motor bij 125.000 km nog verre van versleten is.. Ik heb zelf een Opel motor (C20XE) met throttlebodies tot 245.000 km gereden met veel trappen en sprinten en zag daar nog geen vermogensverlies.
Precies, die vermogensverliesverhalen door slijtage bij 100kkm plus motoren geloof ik inmiddels geen barst meer van. Mijn Leon heeft ondertussen een gezonde kilometerstand van 208kkm en die van jaydee had net voor inruilen 272kkm op het klokje. Beide Leons liepen op de A31 in Dld nog netjes over de 240km/h (de mijne) en net tegen de 240km/h (die van jaydee). En dat is nog net zo hard als bij 60kkm op de klok. Het kleine verschil in topsnelheid tussen de Leons is er overigens altijd geweest.
Smiley schreef:@xmantaa; vergeet de koppel niet; tegen de 300
Een lotus 211 GT4 heeft er 247
Nogmaals bedankt voor het ritje
Mijn meting viel wat tegen; 171 pk, en 201 koppel.
Resumé:
Tijdens de remap meting kwam je op 192 pk uit, terwijl het op een echte testbank 171 pk is. (om gewoon eerlijk te zijn, vind ik het resultaat erg teleurstellend)
Jammer dat ik er niet bij was voor een meting om echt vergelijk aan te tonen om te kijken waar mijn Speedy staat.
Aan de testbank ligt het niet denk ik als ik zo kijk naar de andere waardes die gemeten zijn....
Nee, de gemeten vermogens klopten daar aardig.
Ter vergelijk; een standaard opel Astra/kadett met C20XE blok werd op 150pk gemeten. (Fabrieksopgave C20XE = 150pk)
Dennizz schreef:Resumé:
Tijdens de remap meting kwam je op 192 pk uit, terwijl het op een echte testbank 171 pk is. (om gewoon eerlijk te zijn, vind ik het resultaat erg teleurstellend)
Tijdens de meting had de maha man een pingel gehoord.
Onze z22se heeft een pingelsensor, die de ecu verteld dat een van de cilinders zou pingelen, en past de ontsteking op die cilinder daarop aan.
Dat geeft vermogensverlies. Onderzoek loopt nog. Wordt vervolgt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
@smiley, met een obd en de software (ook van speerke volgens mij) moet je die informatie zo kunnen zien.
Ik heb een stekker en een notebookje om het uit te lezen, dus je kan langskomen.
Schiet mij nu ook te binnen, de ontstekingsmodule zou het probleem kunnen zijn? Bij spider was met de obd software ook te lezen dat de knocksensor problemen gaf. Na de nieuwe ontstekingsmodule geen problemen meer en veel meer power.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Dennizz schreef:Resumé:
Tijdens de remap meting kwam je op 192 pk uit, terwijl het op een echte testbank 171 pk is. (om gewoon eerlijk te zijn, vind ik het resultaat erg teleurstellend)
Tijdens de meting had de maha man een pingel gehoord.
Onze z22se heeft een pingelsensor, die de ecu verteld dat een van de cilinders zou pingelen, en past de ontsteking op die cilinder daarop aan.
Dat geeft vermogensverlies. Onderzoek loopt nog. Wordt vervolgt.
Heb je dit nog kunnen (laten) uitlezen middels een log? Met daarbij een eventuele aanpassing van je de map? (Iets rijker, ontsteking aanpassen?)
Ik heb inmiddels een andere map geladen deze week, waarin de pingel iets minder is, maar nog wel aanwezig.
Om toch op 95 te kunnen rijden, met hopelijk zonder pingel, heeft peter nog een andere afstelling gestuurd. (nog latere ontsteking)
Ik moet dit weekend mijn 98 tank leegrijden, 95 erin, nieuwe map laden en dan nog eens loggen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Dennizz schreef:Wordt de ontsteking altijd vervroegt tijdens een remap bij Peter? Moet je aan peter vragen. Geen idee.
Of was dit alleen bij jouw het geval om wat extra's pk te genereren? Volgens mij krijgen alle remaps hetzelfde princiepe, maar om zeker te zijn; peter vragen.
Morgen is er weer een Wimedo, maar daar ga je nu niet heen zeker? Je kan dan wel mooi je tank leegrijden Ik ben er niet bij. Volgens jaar bij mooier weer wel.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.