Affgelopen vrijdag op Zandvoort merkte ik dat het linkerachterwiel vettig werd. Nu ik vandaag het wiel er af gehaald heb, kan ik bevestigen wat ik al dacht: de stfhoes van de aandrijfas is stuk. Ik zal wel te hard gescheurd hebben.
Ik heb in de bibliotheek gezocht, en daar blijkt dat de as er compleet van af moet. Heeft iemand dit klusje al eens eerder gedaan bij een Speedster? En vooral: bestaan er ( naast de gedeelde hoezen) makkelijker manieren om dit klusje te klaren?
Ik heb het onlangs ook gehad op Zandvoort (of op Zolder al) en niet direkt gezien en blijven rijden zelfs nog trackday op Zandvoort gedaan.
Maar toen was het kwaad al geschied.
Aandrijfas kapot en bij Lotus Antwerpen laten herstellen
Kostprijs van een aandrijfas 800 euro !!!!!
Dieven zijn het bij Opel !!
Terwijl de aandrijfas van een Lotus europe (net iets anders natuurlijk !)
1/3 van de prijs is.
Dit kan toch niet dat ze bij Opel zo'n maffiapraktijk toepassen.
De stukken worden bij Lotus gemaakt en aan normale prijs verkocht aan Opel.
Opel doet dan maar de prijs maal 3 voor hun klanten.
Ik vraag mij af of we hier juridisch niets aan kunnen doen ?
Is er iemand advokaat hier op het Forum of heeft er iemand een advokaat in de famillie ?
blijkt dat de as er compleet van af moet. Heeft iemand dit klusje al eens eerder gedaan bij een Speedster? En vooral: bestaan er ( naast de gedeelde hoezen) makkelijker manieren om dit klusje te klaren?
Lijkt me niet..
Als je de homokineetkoppeling ook even goed schoon (ivm oud vet/zand/stof etc) wilt maken voor je het nieuwe vet erin doet, in een ontvetterbak bv. lijkt het me sowieso toch wel erg handig als je de aandrijfas los hebt van de auto.
Dominique schreef:Heeft iemand dit klusje al eens eerder gedaan bij een Speedster?
Een van de engelsen (leevx2.2) heeft de as eraf gehad op abbeville dit weekend.
Zag er niet zo complex uit, maar je zou hem eens kunnen pm'en voor de details.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Ik heb deze klus ooit eens uitgevoerd bij m'n Astra GSI.
Viel best mee, de homokineet krijg je normaal gezien van de as af met een circlipstang. Daarna goed ontvetten, zuiver maken, nieuwe stofhoes over de as, homokineet er terug op, en opnieuw invetten.
Toen heb ik een setje gelijkaardig als "4X" gekocht bij de Opeldealer voor ongeveer 25 euro, (nieuwe stofhoes, 2 spanringen en een tube vet).
Bij de goede autoonderdelenzaak kan je zeker nog goedkoper een universeel setje krijgen.
Misschien wel goed om erbij te zeggen dat het om de motorzijde aan de bestuurderskant gaat. Ik kan mij voorstellen dat de wielzijde makkelijker toegankelijk is.
Vanmiddag wat info bij Kooi ingewonnen voor het vervangen: ik ben feitelijk afgehaakt bij het 'een kant omhoog zetten om te zorgen dat de olie in de bak blijft zitten....
Niet zeker of hij zo'n gare Lotus per ongeluk verward met onze juweeltjes.
Dan denk ik eerlijk gezegd: "Wat kan mij die bakolie schelen? Doe na de klus maar meteen verse olie in de bak!"
De overweging om alleen de aandrijfhoes te vervangen in plaats van meteen de homokineet is kostentechnisch een zwaardere kluif. Tenzij je zeker weet hoe kort/lang die hoes kapot is geweest.
Ach, als die homokineet later gaat haal je het toch weer even los? Dan heb je het in ieder geval al eerder gedaan
Doom, we halen de boel wel gewoon los, ik wil wel even oefenen op dat ding van jou!