carterdop sensor voor olietemperatuur
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
carterdop sensor voor olietemperatuur
Weet iemand toevallig nog of de sensor die Mark hier gebruikt heeft voor de olietemperatuur nog ergens anders verkocht wordt?
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Moto concepts heeft hem niet meer, en ik zit te zoeken wat ik allemaal nodig heb voor een oliedruk en temperatuur meter projectje.
http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Moto concepts heeft hem niet meer, en ik zit te zoeken wat ik allemaal nodig heb voor een oliedruk en temperatuur meter projectje.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Zou dit iets zijn?
http://www.ahnendorp.com/category-0-30/ ... 32cf375add
http://www.ahnendorp.com/category-0-30/ ... 32cf375add
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Ik heb hier ook al vaak aan zitten te denken en vooral de eerste tijd dat ik de auto had. Vooral de olie temperatuur miste ik erg.
Na wat logisch nadenken: dik allumiunium blok met weinig pk's, toerenbereik tot 6.5000 toeren, blok hangt in gezinsauto's. Dat kan eigenlijk niet fout gaan..... Daarbij zijn er weinig speedy's met meer dan 100k op de klok, voor de 100k je blok in elkaar laten draaien is bijna een lintje waard!
Mijn 600cc perst er 130 pk uit (iets anders dan 2.2 liter met 150 pk), in de 6de versnelling rijdt je bij 120 km/h al meer dan 6000!!! toeren. Warmrijden doe ik daar al met 3000 à 4000 toeren. Terwijl veel rijders tot 8000 toeren warmrijden en nooit blok problemen hebben
Met de speedy maak ik me niet zoveel zorgen, toch rij ik de eerste 5 a 10 km/min rustig, ik kom dan echt niet boven de 110 km/h oftewel de 3,5 à 4k toeren zie je mij niet aantikken.
Oja, de vraag:
Smiley, is dat geen stick die je in je blok moet hangen? Dat zou ik niet doen, geen idee waar die tussen gaat zitten oid. Ik heb eigenlijk ook nooit iets perfects gevonden, je zit iedere keer met die maten die niet overeenkomen...
Dan nog die meter inbouwen, kon de juiste plaats maar ook niet verzinnen voor mij.
Na wat logisch nadenken: dik allumiunium blok met weinig pk's, toerenbereik tot 6.5000 toeren, blok hangt in gezinsauto's. Dat kan eigenlijk niet fout gaan..... Daarbij zijn er weinig speedy's met meer dan 100k op de klok, voor de 100k je blok in elkaar laten draaien is bijna een lintje waard!
Mijn 600cc perst er 130 pk uit (iets anders dan 2.2 liter met 150 pk), in de 6de versnelling rijdt je bij 120 km/h al meer dan 6000!!! toeren. Warmrijden doe ik daar al met 3000 à 4000 toeren. Terwijl veel rijders tot 8000 toeren warmrijden en nooit blok problemen hebben
Met de speedy maak ik me niet zoveel zorgen, toch rij ik de eerste 5 a 10 km/min rustig, ik kom dan echt niet boven de 110 km/h oftewel de 3,5 à 4k toeren zie je mij niet aantikken.
Oja, de vraag:
Smiley, is dat geen stick die je in je blok moet hangen? Dat zou ik niet doen, geen idee waar die tussen gaat zitten oid. Ik heb eigenlijk ook nooit iets perfects gevonden, je zit iedere keer met die maten die niet overeenkomen...
Dan nog die meter inbouwen, kon de juiste plaats maar ook niet verzinnen voor mij.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Is volgens mij een gewone olie pijlstok vervanger, met een sensor onderin.
Als je niet in je dash wilt zagen, is een console bracket de enige optie:
http://www.elise-shop.com/hurricane-gau ... p-438.html
Als je niet in je dash wilt zagen, is een console bracket de enige optie:
http://www.elise-shop.com/hurricane-gau ... p-438.html
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Ik denk aan 2 dingen..
Ten eerste mag je niet te veel carterdruk krijgen met een dergelijke sensor (denk compressor), want anders gaat ie wel een beetje blazen/spetteren langs een dergelijke sensor. Die dichten nooit zo mooi af als het dopje dat aan je standaard peilstok zit.
Ten tweede, de constructie van onze carterpannen is wel een beetje vreemd en ik vraag me af of je hiermee een nauwkeurige meting krijgt.
Er is vrij recent een topic geweest op het uk forum (kan hem even zo snel niet vinden) over een carterpanmodificatie en daar kan je zien dat er een soort kanaaltje zit waardoor de pijlstok binnenkomt (topic ging over weghalen, zodat je geen verstopping daarvan kon krijgen).
Met andere woorden de sensor hangt niet direct in de plas olie en vraag me dus af hoe bruikbaar dat zal zijn.
Als je het topic vind (plaatjes carterpan zitten erbij) zal het direct duidelijk zijn wat ik bedoel..
Gr,
The Duke
Ten eerste mag je niet te veel carterdruk krijgen met een dergelijke sensor (denk compressor), want anders gaat ie wel een beetje blazen/spetteren langs een dergelijke sensor. Die dichten nooit zo mooi af als het dopje dat aan je standaard peilstok zit.
Ten tweede, de constructie van onze carterpannen is wel een beetje vreemd en ik vraag me af of je hiermee een nauwkeurige meting krijgt.
Er is vrij recent een topic geweest op het uk forum (kan hem even zo snel niet vinden) over een carterpanmodificatie en daar kan je zien dat er een soort kanaaltje zit waardoor de pijlstok binnenkomt (topic ging over weghalen, zodat je geen verstopping daarvan kon krijgen).
Met andere woorden de sensor hangt niet direct in de plas olie en vraag me dus af hoe bruikbaar dat zal zijn.
Als je het topic vind (plaatjes carterpan zitten erbij) zal het direct duidelijk zijn wat ik bedoel..
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
toch nog gevonden
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... -mod-pics/
En ik zie dat ze zeggen dat de latere types Z22SE dit niet hebben, maar vanaf wanneer dit dan is ??
Gr,
The Duke
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... -mod-pics/
En ik zie dat ze zeggen dat de latere types Z22SE dit niet hebben, maar vanaf wanneer dit dan is ??
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Ik heb de temperatuur alleen nodig als indicatie om volle polle te gaan.
Ik ga er niet constant naar kijken om te zien hoe het met het blok is.
Het ding kost geen drol, dus ik waag het er gewoon op
Ik ga er niet constant naar kijken om te zien hoe het met het blok is.
Het ding kost geen drol, dus ik waag het er gewoon op
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Die console vind ik niet mooi, vind het niet bij de speedster passen. Je levert ook behoorlijk wat ruimte in. Een groot voordeel is dat die meters niet constant in je gezichtveld bevinden en dus geen afleiding geven.Smiley schreef:Is volgens mij een gewone olie pijlstok vervanger, met een sensor onderin.
Als je niet in je dash wilt zagen, is een console bracket de enige optie:
http://www.elise-shop.com/hurricane-gau ... p-438.html
In dashboard zagen is niet een groot probleem, maar ik denk iedere keer weer een ande beste plaats voor de meter.
Het liefst zou ik de olie temperatuur/druk willen aflezen op de scangauge. Maar tot die optie er is....
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Dan zou ik op zoek gaan naar enkel een carterplug met temperatuurmeter met draadje naar dashbord om waarde af te lezen. Kan je tenminste ook nog je olie peilen op het circuit Zonder extra bagage mee te hoeven nemen.Smiley schreef:Ik heb de temperatuur alleen nodig als indicatie om volle polle te gaan.
Ik ga er niet constant naar kijken om te zien hoe het met het blok is.
Het ding kost geen drol, dus ik waag het er gewoon op
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Dat was de complete reden van dit topic; die zijn er dus niet blijkbaar.Dennizz schreef:Dan zou ik op zoek gaan naar enkel een carterplug met temperatuurmeter met draadje naar dashbord om waarde af te lezen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Die kon ik ook al niet vinden toen.... Maarja, ook niet echt heel goed gezocht! Geen flauw idee welke maat motoren hebben maar daar is dit systeem ook een veelal gebruikt systeem.Smiley schreef:Dat was de complete reden van dit topic; die zijn er dus niet blijkbaar.Dennizz schreef:Dan zou ik op zoek gaan naar enkel een carterplug met temperatuurmeter met draadje naar dashbord om waarde af te lezen.
Misschien heeft Maik nog een oplossing/idee?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Zo'n soort oplossing heb ik ook. Alleen zit mijn sensor niet door en door in de aftapplug, er is dus een klein beetje vertraging in de temperatuuruitlezing.sooike schreef:Als je een sensor neemt met 1/8 schroefdraad, kan je hem monteren in een originele carterplug.
....
Bij rustig rijden (niet te hard door de bochten) hou je sowieso met deze oplossing vertraging, want ook de aftapplug zit (volgens mij) in een uithoekje van de carterpan. Als ik zonder alteveel g-krachten warm rij (bv op de snelweg) zie je de temperatuur heel rustig opklimmen. Als je dan bv bij 55graden olietemperatuur even flink wat lastwissel pakt, zie je de temperatuur heel hard oplopen, zomaar 8 graden in 10-15s. Dus je moet de olieprut soms even roeren om een meer precieze uitlezing te krijgen
Geen probleem op het circuit natuurlijk...