Eind vorig jaar heb ik dan toch de chargecooler erin laten bouwen en nu eindelijk even op de Dyno gestaan. Resultaat mag er wezen, het vermogen aan de wielen is nu 214,52pk en 245,40Nm (rode lijn in tabel). Overigens voordat hij ook maar op de Dyno heeft gestaan was het verschil goed merkbaar t.o.v. `pre-chargecooler-tijdperk` Is een stuk sneller geworden.
Compressor komt overigens van Courtenay en verder is er niet aan de internals van de motor iets verandert. Zit wel Komotec 200 cell sportcat en Jan Speed einddemper op voor de herrie (in de tunnel )
Exmantaa, ECU is ooit door Klasen gedaan toen de compressor erin is gebouwd. Nadat de chargecooler erin is gezet was ik toch bang dat hij misschien ergens te arm zou lopen vandaar o.a. mijn bezoekje aan Moritz Tuning in A´dam. Blijkt zelfs iets te `rijk` te lopen...
Ralph schreef:Exmantaa, ECU is ooit door Klasen gedaan toen de compressor erin is gebouwd. Nadat de chargecooler erin is gezet was ik toch bang dat hij misschien ergens te arm zou lopen vandaar o.a. mijn bezoekje aan Moritz Tuning in A´dam. Blijkt zelfs iets te `rijk` te lopen...
Had je eerste een "echte Stage 1" zonder de chargekoeling maar dan wel met de mapping voor een grotere SC poelie? Zo ja, dan nu dus alleen de Stage 2 chargekoeling erop gezet, maar nog steeds diezelfde grote S1 poelie... => Zet hier even snel een Stage 2 poelie op en laat 'm remappen...
@ Duke, ik heb ooit bij Klasen op de bank gestaan. Weet niet of je 2 verschillende banken wel goed met elkaar kan vergelijken. Ik kwam toen bij Klasen op 224Pk in de motor. Als ik de cijfers van eergister omreken naar motor-pk's zou ik nu op 245pk komen.
@Exmantaa, zal eens bij v/d Kooi navraag doen wat erop zit, mijn technische kennis is bijna gelijk aan 0 Maar begrijp ik goed uit je woorden dat er nog iets extraas valt te halen
@ Duke, ik heb ooit bij Klasen op de bank gestaan. Weet niet of je 2 verschillende banken wel goed met elkaar kan vergelijken. Ik kwam toen bij Klasen op 224Pk in de motor. Als ik de cijfers van eergister omreken naar motor-pk's zou ik nu op 245pk komen.
2 banken vergelijken is inderdaad niet echt goed te doen, maar bedankt voor de info !
Ik denk dat gezien wat je voelt + het gemeten bewijs, je er wel vanuit kunt gaan dat er een duidelijke verbetering is geweest
@ Duke, ik heb ooit bij Klasen op de bank gestaan. Weet niet of je 2 verschillende banken wel goed met elkaar kan vergelijken. Ik kwam toen bij Klasen op 224Pk in de motor. Als ik de cijfers van eergister omreken naar motor-pk's zou ik nu op 245pk komen.
2 banken vergelijken is inderdaad niet echt goed te doen, maar bedankt voor de info !
Ik denk dat gezien wat je voelt + het gemeten bewijs, je er wel vanuit kunt gaan dat er een duidelijke verbetering is geweest
Gr,
The Duke
@The Duke
Heb paar sprintjes gedaan, bijvoorbeeld 80- 120 in 3e versnelling, dat was 3,4 seconden nu 3,0 / 3,1 dus een verbetering van 10 procent. 0-200 was 19,6 seconden, nu (maar 1 keer geprobeerd) 17,8 seconden. ik ben er zeer tevreden mee
Stage 2 is de standaard zwarte 6-rib LSJ poelie = 85mm/3.346" (Gemeten over de ribben, maar lastig checken met een belt erop. => Gemeten over grootste diameter buitenkant flens = 92mm)
Een Stage 1 moet dus nog een maatje groter zijn. (En was bij Courtenay Stage 1 dacht ik een blank aluminium poelie)
@ Ralph; vergelijk eens met de foto's van Smiley's SC.