Niet of nauwelijks. Genoeg DOT4 te vinden met een flink hoger kookpunt als 5.1
5.1 is vaak wat minder 'dik' als DOT4 en was vooral voor oude/vroege ABS systemen bedoeld die niet goed overweg konden met de viscositeit van een DOT4 vloeistof.
Tegenwoordig gaat ook in zo'n beetje alle moderne ABS systemen gewoon weer DOT4..
Je mag ze trouwens gewoon mixen. Is geen probleem.
Alleen geen DOT5 (zonder de .1) gebruiken, want dat is wel heel andere vloeistof en NIET compatible met 4 of 5.1 (om het lekker makkelijk te houden )
Ik weet dat van Sten DOT5.1 gebruikt, dat heb ik namelijk een paar maandjes geleden gevraagd aan Peter (Ik moest wat in de voorraad hebben omdat het peil wat aan de lage kant was).
Volgens mij was het merk Valvoline, maar dat weet ik niet meer zeker, maakt ook weinig uit...
Ik heb zelf gewoon DOT4 gebruikt met een hoger kookpunt dan DOT5.1
Ik had aan 1000ml genoeg, bleef zelfs wat over. Gedaan zonder ABS systeem "mee te nemen" gezien het zo weinig zal zijn en dan was het gewoon maar gedaan
Jaarlijks ververs ik de remolie. Gewone Bosch DOT4 uit de grote pomptank van de garage. Daarbij spoel ik ongeveer een liter remolie door de leidingen.
Overigens adviseerden de professionele monteurs om met de "verste" remklauw te beginnen, omdat ze dat zo tijdens de opleiding hebben geleerd.
Maar ik vraag me af waarom werkelijk? Want als ik puur op nadenken zou varen, dan zou ik juist met de dichtsbijzijnde klauw beginnen. Reden: Dan spoel je door de kortste leiding de remolie uit het reservoir weg in plaats van dat het juist door de langste leiding gaat spoelen. Wie heeft hier antwoord op?
Wat me wel opvalt is dat door de jaren heen de remolie steeds minder zwart is die je ververst. De eerste keer was het echt gitzwart, de laaste keer bijna net zo helder als de nieuwe remolie die erin ging.
SteV6 schreef:Jaarlijks ververs ik de remolie. Gewone Bosch DOT4 uit de grote pomptank van de garage. Daarbij spoel ik ongeveer een liter remolie door de leidingen.
Overigens adviseerden de professionele monteurs om met de "verste" remklauw te beginnen, omdat ze dat zo tijdens de opleiding hebben geleerd.
Maar ik vraag me af waarom werkelijk? Want als ik puur op nadenken zou varen, dan zou ik juist met de dichtsbijzijnde klauw beginnen. Reden: Dan spoel je door de kortste leiding de remolie uit het reservoir weg in plaats van dat het juist door de langste leiding gaat spoelen. Wie heeft hier antwoord op?
Wat me wel opvalt is dat door de jaren heen de remolie steeds minder zwart is die je ververst. De eerste keer was het echt gitzwart, de laaste keer bijna net zo helder als de nieuwe remolie die erin ging.
SteV6
Stephan,als je toch aan het nadenken bent waarom zou je na een paar duizend km nagenoeg zonder cirquit dagen je remolie vernieuwen Je zegt het zelf``het komt er als nw uit``Daar kan je een mooie whiskey van kopen
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``
Kom gerust je glaasje Whisky leegdrinken hier Wilbert. De flessen staan ervoor klaar!
Kunnen we voor die tijd meteen even de remolie heet stoken met een ritje door het Twentse landschap.