Ik zag hier dat er weleens mensen zijn die spacers monteren, maar ik vroeg mij af of het sturen dan niet heel zwaar wordt?
Ik weet niet of er hier mensen bekend zijn met scrub radius maar met spacers word die behoorlijk vergroot.
Bij het ontwerpen van een wielophanging word er aangeraden nooit hoger dan 10% van de bandbreedte te komen, want hoe meer scrub hoe zwaarder het sturen wordt en hobbels en kuilen harder worden doorgegeven aan het stuur.
Standaard is dat bij een Elise 10,5mm, en even ervan uitgaande dat het bij een speedster hetzelfde is, word dat dus met de dikte van de spacers vergroot (dus icm een 15mm spacer gaat die meteen naar 25,5mm, wat dus meer dan die 10% is)
Nu staan er op die zelfbouw/kitcar forums zoals op veel forums ook veel tegenstrijdige informatie, maar als je weet wat het inhoudt is het logisch dat een hogere scrub radius maakt dat het sturen zwaarder wordt.
Iemand hier die met spacers rijdt en kan vertellen of het daadwerkelijk veel verschil geeft, vooral met bijv inparkeren, of dat echt merkt dat het stuur bij wijze van spreken sneller uit je handen word gerukt als je een door een gat in de weg rijdt?
(mocht je niet weten wat het is maar benieuwd zijn, kijk hier even naar http://www.locostusa.com/forums/viewtop ... 17&start=0)
Wegligging met spacers
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De meesten die het voor het estetische doen (om de wielkast beter te vullen), zijn niet van die harde rijders. De auto is ook licht, dus zelfs met bredere, of naar buiten staande banden is inparkeren nog goed te doen.
De meeste trackers die voor bredere banden hebben is om het onderstuur nog net wat verder weg te drukken. Die hebben ook nergens last van. (maar monteren niet snel spacers)
De meeste trackers die voor bredere banden hebben is om het onderstuur nog net wat verder weg te drukken. Die hebben ook nergens last van. (maar monteren niet snel spacers)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- SpeedsterWimpie
- Actief lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 01 sep 2006 17:29
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Ik moet zeggen dat nu ik de winterbanden erop heb zonder spacers de auto op de weg veel rustiger is 

www.WvM-Mobility.nl : NIU SuperiorStore NIU #1 elektrische scooters van de wereld
WvM-Design.com / WvMParts.nl / SpeedsterRent.nl
www.RickvM.nl : Fotografie
WvM-Design.com / WvMParts.nl / SpeedsterRent.nl
www.RickvM.nl : Fotografie
spaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaacers
Ik voel ook geen ruk.....
1,5 cm rondom......
Blijft gewoon een rammelbak.
1,5 cm rondom......
Blijft gewoon een rammelbak.

- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Bij mij is het 215/18 voor met 15mm spoorverbreders en velgen met een ET van 35mm. De originele NA voorvelgen hebben een ET van 26mm. Toen ik ze d'r opgezet had was ik heeeeeeeel erg verbaasd dat het sturen juist lichter ging. Tot ik na een week hobbelen de bandenspanning eens bekeek. Laat ik zeggen dat 2.5 bar wel erg veel is voor een Speedster.
Met 1.6-1.8 bar merk ik het wel duidelijk, maar alleen bij heel langzaam rijden. Inparkeren doe ik niet, zonde van de velgen als je een stoepje raakt
Met 1.6-1.8 bar merk ik het wel duidelijk, maar alleen bij heel langzaam rijden. Inparkeren doe ik niet, zonde van de velgen als je een stoepje raakt
