Nu de SC conversie achter de rug is, ben ik toch aan het denken er een uitlaat onder te zetten met minder restrictie. Ben alleen wat bang voor teveel herrie. De complete NA lijn die er nu op zit (zonder prekat) klinkt eigenlijk heel beschaafd en ik zou het ook zo laten zitten, als het ding maar wat meer diameter had.
Nu begrijp ik uit het Duitse forum dat een Turbo einddemper met bocht probleemloos op een NA past. En ook een Turbo katsectie in een NA schijnt te passen, hoewel ik m'n bedenkingen heb aangezien in de Turbo daar de turbo tussen zit. Weet iemand misschien of de Turbo katsectie ook op een NA standaard manifold past?
En wat restrictie betreft, hoe groter de diameter, hoe beter natuurlijk, maar aangezien de gassen die net uit het blok komen de hoogste temperatuur hebben, hoeveel zin heeft het dan de originele manifold te vervangen? Lees overal dat de originele eigenlijk op de NA al een restrictie is, maar vraag me toch af in hoeverre dit nu werkelijk een verschil maakt.
Uitlaat voor SC
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De grootste restrictie is het spruitstuk. verschil tussen de gecaste OEM en een tullett is best groot, en de hete gassen kunnen direct beter uitzetten.
In Duitsland lijkt standaard praktijk te zijn om de precat eruit te tikken, turbo demper te monteren (2.25" ipv 2") en zo 260pk te kunnen halen.
Ik heb daar een hard hoofd in, en geloof eerder 240 tot 250, maar duitsers houden niet zo van twijfel aan hun tuners.
Ik haalde 256 met een volledig tullet systeem, courtenay basismap en een stage 2 SC setup.
Exmantaa met piper spruitstuk en turbo uitlaat met standaard courtenay map 249. (dezelfde map mijn 256 pk)
Met Peters map hebben we nog geen dyno's gedaan, maar zal de courtenay opzet niet veel ontlopen denk ik.
Puur voor veel pk's moet je het dus zeker niet doen, want is wel erg veel geld per pk. Alleen turbo uitlaatje ritselen en klaar.
Als je richting de 300pk wilt heb je het natuurlijk wel nodig.
In Duitsland lijkt standaard praktijk te zijn om de precat eruit te tikken, turbo demper te monteren (2.25" ipv 2") en zo 260pk te kunnen halen.
Ik heb daar een hard hoofd in, en geloof eerder 240 tot 250, maar duitsers houden niet zo van twijfel aan hun tuners.
Ik haalde 256 met een volledig tullet systeem, courtenay basismap en een stage 2 SC setup.
Exmantaa met piper spruitstuk en turbo uitlaat met standaard courtenay map 249. (dezelfde map mijn 256 pk)
Met Peters map hebben we nog geen dyno's gedaan, maar zal de courtenay opzet niet veel ontlopen denk ik.
Puur voor veel pk's moet je het dus zeker niet doen, want is wel erg veel geld per pk. Alleen turbo uitlaatje ritselen en klaar.
Als je richting de 300pk wilt heb je het natuurlijk wel nodig.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Toch maar eens zo'n turbo uitlaat proberen dan. Zal ook gelijk wat vermogensmetingen doen met OBDTuner om te zien wat het verschil is. Zal niet groot zijn denk ik.
Overigens, voor de mensen met verstand van zaken, voor zover ik het begrijp is het probleem met een restrictie dat het gas niet snel genoeg afgevoerd kan worden. Dus op het moment dat de klep sluit is er nog verbrandingsgas in de cylinder aanwezig dat onder een bepaalde druk staat. Hoe hoger die druk bij sluiting van de klep, hoe minder volume er beschikbaar is voor de in te zuigen lucht (zuurstof). Correct?
Overigens, voor de mensen met verstand van zaken, voor zover ik het begrijp is het probleem met een restrictie dat het gas niet snel genoeg afgevoerd kan worden. Dus op het moment dat de klep sluit is er nog verbrandingsgas in de cylinder aanwezig dat onder een bepaalde druk staat. Hoe hoger die druk bij sluiting van de klep, hoe minder volume er beschikbaar is voor de in te zuigen lucht (zuurstof). Correct?
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
Ik mis soms wel het straaljager tijdperk, klonk altijd gaaf in die oostenrijkse tunnels
Maar de Milteks zijn niet de ideale dempers voor een supercharge conversie.
Na een paar jaar had ik wat losse schotje
alles weggeblazen schotjes zaten mooi aan de rechterkantin in de demper.
Toen maar een tullet 3' aangeschaft inderdaad wel luider maar na de remap geeft hij wat meer hoog geluid, meer racie zeg maar.

Maar de Milteks zijn niet de ideale dempers voor een supercharge conversie.
Na een paar jaar had ik wat losse schotje

Toen maar een tullet 3' aangeschaft inderdaad wel luider maar na de remap geeft hij wat meer hoog geluid, meer racie zeg maar.