Bandenspanning

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Zoefke
Actief lid
Contacteer:

Bandenspanning

Bericht door Zoefke »

In het nieuwe handboekje, waar nu ook gegevens over de Turbo in staan, zie ik dat de bandenspanning achteraan voor de Turbo 2,1 bar is, waar de Atmosferische 1,9 bar is. Is hier een uitleg voor? (meer gewicht op de as of moet dit wegens meer power?)
Vooraan is het 2x hetzelfde: 1,8 bar.
Ik veronderstel dat bij aflevering de garage de bandenspanning kontroleerde en op 1,8 voor en 1,9 achter zette. Nu, een maand later meet ik nog 1,6. Mogelijk is dit normaal?
Zet ik ze nu op 1,8 voor en 2,1 achter?

Bedankt voor de info...
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

De Turbo is 60kg zwaarder dan de 2.2, en dat gewicht is er bijna helemaal op de achteras bijgekomen. De motor en bak zijn namelijk de grootste oorzaken van dat gewichtsverschil.
1.6 vind ik een beetje laag. Ik rij zelf met 1.7 voor en 1.8 achter. Je moet dan wel wat warmte eerst in je banden rijden (de druk in je band zal dan snel oplopen) voor echt lekkere grip, vooral voor je voorwielen, maar dan kan je wel lekker hoeken :wink: .
Rij je meestal alleen redelijk rustig en pak je af en toe eens een bochtje wat sneller, dan zou ik er nog wel (minstens) een tiende bar bij doen.

1.6 voor en achter is niet echt normaal.

gr,
M.
Afbeelding
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Trouwens, waarmee heb je die 1.6 gemeten? Niet iedere luchtpomp bij de benzinestations zijn even betrouwbaar :wink:
Afbeelding
Zoefke
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Zoefke »

Bedankt voor de info Maik! Ik had ze ondertussen al op 1,8 voor en 2,1 achter gezet, thuis met een handpomp+drukmeter. 'k heb ook in de autoshop een los drukmetertje gekocht dat nog wat preciezer werkt, maar of het juist werkt zou ik nog eens moeten vergelijken met ... ?
Als ik weer ga rijden, probeer ik wat bochtjes uit, en eventueel verlaag ik dan nog iets.
Plaats reactie