druk te hoog ?

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
joost
Lid

druk te hoog ?

Bericht door joost »

ik heb bij de pomp laatst 2.3 er in gedrukt!

das dus veel te hoog begrijp ik????
ik kon ook nergens vinden hoeveel er in moest en de banden waren wat slapjes nu niet meer ;-)

maar 1,6 jemig dan sta je bijna op de velgen toch?
ik heb trouwens ook een zeer brede en platte voorband! achter wel standaard.

graag een tip wat is een goede spanning voor het toerwerk op zondag ;-)
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

2.3 is aan de hoge kant.
Ik denk dat je meerdere meningen gaat krijgen hier. Er zullen mensen zijn die ook rond de 2 bar zitten. Maar persoonlijk vind ik (en een hoop mensen ook van het VX220 forum) dat de speedy 2.2 het lekkerste hoekt met rond de 1.7bar voor en 1.8 achter.
je banden staan dan echt niet plat hoor. Je moet het in verhouding zien met de het gewicht wat op het wiel staat. De 2.2 heeft zo'n 340kg op de voor-as staan, 510kg op de achter-as.
Als ik dat vergelijk met een "normale" auto, bv mijn vorige seat leon, die had zeg maar zo'n 700kg op de voor-as en een 600kg op de achteras. Je band heeft simpel gezegd een optimale vervorming nodig voor de beste prestaties. Als je dan de banden erg hard zet met weinig kilo's erop, vervormt de band heel weinig en hou je (te) weinig contactoppervlak met het wegdek.
Als ik jou was zou ik per 1 tiende de drukken verlagen (begin in ieder geval met aan de voorkant 1 tiende minder dan achter), stukje rijden, weer 1 tiende eruit, weer rijden, net zolang totdat je het gevoel hebt dat het lekker stuurt. Let wel op dat als je spanning meet als je banden warm zijn dat het niet meer klopt met de waardes waarmee je begon. Die 1.7 en 1.8 zijn namelijk de drukken voor een KOUDE band. Onder het rijden gaat die druk makkelijk over de 2 bar. Meet je dan na een stuk rijden/scheuren :lol: opeens 2.4 bar (terwijl er koud 1.8 inzat), verlaag die 2.4 dan met 1 tiende, en probeer niet naar je beginwaarde -1 tiende (1.7) te regelen! Dan hou je een te zachte band over...

Wat voor voorbandmaat heb jij dan? Ik hoop toch niet een 195 of nog erger, een 205 band op de originele velg?

gr,
M.
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Wat voor voorbandmaat heb jij dan? Ik hoop toch niet een 195 of nog erger, een 205 band op de originele velg?
215 als ik me goed herinner. Dus wellicht dat iets meer druk ook geen kwaad kan. Ik dacht ook dat het vredestein was Joost? Die zullen waarschijnlijk ook niet zo'n harde zijkant hebben als de standaard bridgestones..

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie