EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
hey speedokus
als de achterklep zo openstaat zoals bij Alain krijgt ze achteraan een wat zuigend effect die de warmte meetrekt
grtzzzz
als de achterklep zo openstaat zoals bij Alain krijgt ze achteraan een wat zuigend effect die de warmte meetrekt
grtzzzz
grasmaaiers..enz
- vauxhall
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
- Locatie: Beverlo
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
plaats van de nummerplaat er helemaal uitzagen helpt ook al veel
als we nu eens een windtunnel konden huren voor een prikje
vanaf 1min10 wordt het interresant
http://www.youtube.com/watch?v=_BnHXfvZVFo
als we nu eens een windtunnel konden huren voor een prikje

vanaf 1min10 wordt het interresant
http://www.youtube.com/watch?v=_BnHXfvZVFo
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
hey vauxhal
ik kan wel een bladblazer of 20 brengen hoor
ik kan wel een bladblazer of 20 brengen hoor

grasmaaiers..enz
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
1 is genoegstefan schreef:ik kan wel een bladblazer of 20 brengen hoor

http://www.youtube.com/watch?v=ngRdKSh99YU
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
Maar 5 is beterrrr!!Smiley schreef:1 is genoegstefan schreef:ik kan wel een bladblazer of 20 brengen hoor![]()
http://www.youtube.com/watch?v=ngRdKSh99YU
http://www.youtube.com/watch?v=U81_0waqEWA
Jägertee
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
Beste ,
Misschien totaal verkeerd ingeschat ,maar als je nu een opstelling maakt met van die (platte) ventilatoren nabij de grilles , dewelke de warmte uit de motorruimte zuigen .......eventueel gestuurd met een warmtesensor , je zal inderdaad wat vermogen inboeten ????
Is de warmte in het motor gedeelte soms een probleem bij een opel speedster ( ik heb pas een week mijn speedster ) ????
mvg
Geert
Misschien totaal verkeerd ingeschat ,maar als je nu een opstelling maakt met van die (platte) ventilatoren nabij de grilles , dewelke de warmte uit de motorruimte zuigen .......eventueel gestuurd met een warmtesensor , je zal inderdaad wat vermogen inboeten ????
Is de warmte in het motor gedeelte soms een probleem bij een opel speedster ( ik heb pas een week mijn speedster ) ????
mvg
Geert
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
Hey Geert
Hoezo verlies je vermogen door het afzuigen van de overtollige hitte.
Je kunt ze ook laten blazen, maar dat je dan een overdruk creert kan ik dan nog begrijpen.
Kun je misschien eens een en ander uitleggen.
Grt Speedokus.
Hoezo verlies je vermogen door het afzuigen van de overtollige hitte.
Je kunt ze ook laten blazen, maar dat je dan een overdruk creert kan ik dan nog begrijpen.
Kun je misschien eens een en ander uitleggen.
Grt Speedokus.
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
Beste
Als je een ventilator laat draaien verbruikt deze stroom en dus ook vermogen .
De grootte van het vermogen is afhankelijk van de grootte van de ventilator ( debiet ,tegendruk , etc..) en dat vermogen moet geleverd worden door de batterij en dus alternator.
Van de grootte heb ik momenteel geen idee ,ik moet even nazien wat vermogen een ventilator op de koelradiator heeft en dan heb je een goede benadering
Maar is er echt een afkoelingsprobleem bij een speedster ?
mvg
geert
Als je een ventilator laat draaien verbruikt deze stroom en dus ook vermogen .
De grootte van het vermogen is afhankelijk van de grootte van de ventilator ( debiet ,tegendruk , etc..) en dat vermogen moet geleverd worden door de batterij en dus alternator.
Van de grootte heb ik momenteel geen idee ,ik moet even nazien wat vermogen een ventilator op de koelradiator heeft en dan heb je een goede benadering
Maar is er echt een afkoelingsprobleem bij een speedster ?
mvg
geert
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
Bij een stage 4 getune turbo wel ja.ilmung schreef:Maar is er echt een afkoelingsprobleem bij een speedster ?
Standaard niet.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
Hi Smiley
Bedankt voor de info !
Geert
Bedankt voor de info !
Geert
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
Ik heb vanmiddag een bericht gelezen over een koelvloeistof vervangend produkt.
Dit bevat geen water waardoor de kookgraad tot 180 graden is gestegen.
Ze beweren dat je geen overhitte motor meer kunt krijgen, en dat het produkt nooit meer vervangen hoeft te worden.
Dus een eenmalige aankoop.
Ook zou het de koelingsonderdelen zoals de slangen en de pomp sparen ,doordat er geen kalkafzetting meer plaatsvind in deze onderdelen.
Verder beweren ze ook dat Jay Leno, zeker geen onbekende in de autowereld, dit produkt in al zijn autoos gebruikt, en erbij zweert.
De naam van het produkt is; Evans waterless engine coolants.
je kunt het produkt bekijken op de site;www.evanscoolants.nl
Misschien is het wel iets voor een groupsbuy.
grt Speedokus.
Dit bevat geen water waardoor de kookgraad tot 180 graden is gestegen.
Ze beweren dat je geen overhitte motor meer kunt krijgen, en dat het produkt nooit meer vervangen hoeft te worden.
Dus een eenmalige aankoop.
Ook zou het de koelingsonderdelen zoals de slangen en de pomp sparen ,doordat er geen kalkafzetting meer plaatsvind in deze onderdelen.
Verder beweren ze ook dat Jay Leno, zeker geen onbekende in de autowereld, dit produkt in al zijn autoos gebruikt, en erbij zweert.
De naam van het produkt is; Evans waterless engine coolants.
je kunt het produkt bekijken op de site;www.evanscoolants.nl
Misschien is het wel iets voor een groupsbuy.
grt Speedokus.

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
1 (groot) nadeel: de viscositeit/stroperigheid van Evans is veel groter als water/koelvloeistof.
Met de motor achterin en de radiator voorin kan dit wel eens erg negatieve gevolgen hebben voor de stroming en derhalve de koeling, vooral bij lagere toeren.
Het produkt moet voor het beste resultaat ook in een geheel 'droog' systeem worden gebruikt, wat bijna alleen mogelijk is bij een auto waar de motor is gereviseerd en de slangen allemaal zijn los geweest en alles is doorgespoeld en laten drogen.
Verder is die 180 graden kookpunt leuk, maar tegen die tijd is je cylinderkop al krom getrokken of is het aluminium op kritieke punten (bijv. bij de dicht-ring in de koppakking) oververhit en nu z'n hardheid kwijt.
Het heeft zeker z'n plaats denk ik als je het zou gebruiken in antieke/klassieke auto's met ijzeren blokken en cylinderkoppen die een origineel koelsysteem hebben wat nogal een beetje marginaal is met gewone koelvloeistof. Jarenlang was oververhitten/koken van motoren natuurlijk een vrij vaak terugkomend probleem wat met dit produkt een stuk verminderd wordt. Veel van deze auto's zullen wegens de originaliteit nooit een 'gemoderniseerd' koelsysteem krijgen en moeten dus aanmodderen met wat er ooit 50 of meer jaar geleden verzonnen is.
Met de huidige motoren en koelsystemen is dit produkt denk ik, net als DOT5 siliconen remvloeistof, niet op z'n plaats en heeft het teveel nadelen.
Bye, Arno.
Met de motor achterin en de radiator voorin kan dit wel eens erg negatieve gevolgen hebben voor de stroming en derhalve de koeling, vooral bij lagere toeren.
Het produkt moet voor het beste resultaat ook in een geheel 'droog' systeem worden gebruikt, wat bijna alleen mogelijk is bij een auto waar de motor is gereviseerd en de slangen allemaal zijn los geweest en alles is doorgespoeld en laten drogen.
Verder is die 180 graden kookpunt leuk, maar tegen die tijd is je cylinderkop al krom getrokken of is het aluminium op kritieke punten (bijv. bij de dicht-ring in de koppakking) oververhit en nu z'n hardheid kwijt.
Het heeft zeker z'n plaats denk ik als je het zou gebruiken in antieke/klassieke auto's met ijzeren blokken en cylinderkoppen die een origineel koelsysteem hebben wat nogal een beetje marginaal is met gewone koelvloeistof. Jarenlang was oververhitten/koken van motoren natuurlijk een vrij vaak terugkomend probleem wat met dit produkt een stuk verminderd wordt. Veel van deze auto's zullen wegens de originaliteit nooit een 'gemoderniseerd' koelsysteem krijgen en moeten dus aanmodderen met wat er ooit 50 of meer jaar geleden verzonnen is.
Met de huidige motoren en koelsystemen is dit produkt denk ik, net als DOT5 siliconen remvloeistof, niet op z'n plaats en heeft het teveel nadelen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !
is duidelijke taal Arno, bedankt voor de info.
grt speedokus.
grt speedokus.
