
Aangezien ik heel wat wijzigingen heb gedaan sinds de laatste keer dat ik op Zandvoort heb gereden, heb ik het maar even rustig opgebouwd. Eerste sessie even gevoeld hoe de auto zicht houdt, wat de dempers doen, hoe de remmen nu voelen, hoe de motor loopt bij langere belasting. Dat bleek allemaal goed te zijn. Na de eerste sessie iets van 0.3 bar per band de druk verlaagd. Door de hogere temperatuur in de band was de druk te hoog geworden.
Resultaat in de tweede sessie was al een stuk beter. Auto voelde veel neutraler aan en gaf meer vertrouwen. Deze sessie wat harder gereden en wat meer stress op de remmen gezet. Het goede nieuws is dat zowel de banden (Toyo Proxes) als de remmen (VXR ABS Unit) PRIMA werken. Ook de nieuwe blokjes werken erg goed. Erg weinig pedaal druk nodig, maar ook weer niet zo weinig dat de doseerbaarheid een probleem wordt. Een frictieindex van 0.48 blijkt dus prima te werken op de speedster. De ABS unit laat trouwens erg veel toe, tot en met gillende banden bij het aanremmen van de tarzanbocht. De vertraging die je haalt t.o.v. de standaar 175 banden is trouwens een stuk beter, je kunt echt HEEL snel je snelheid kwijtraken nu

Voor de derde sessie de druk van de banden nog iets verlaagd (ik moet het nog meten, maar ik denk dat ik bij koud nu op 1.5 voor, 1.65 achter zal zitten). En de nitrons iets harder gezet, nu op 12 van hard achter 14 van hard voor. Resultaat was nog een stuk stabieler, merkbaar minder rol. Auto blijft mooi vlak en je kunt hem in de bochten mooi over laten gaan van onder- naar overstuur.
Voor de vierde sessie niks veranderd, maar wel de hele tijd achter Arno aan gereden. Ging prima, kon hem met de nieuwe instellingen prima bijhouden. Helaas begon het wel wat warm te worden, en dat was ook te merken aan de banden. Richting het einde van de sessie begonnen die wel wat grip te verliezen.
Wat me verder is opgevallen dat ik uit het oogpunt van zitcomfort eigenlijk geen behoeft nu heb aan een 4 of 6 punts gordel (vanuit veiligheid wellicht wel). Ik had verwacht meer door m'n stoel te bewegen, maar door goed te letten op een relaxde manier van sturen en bewegen in de auto blijkt dit eigenlijk geen probleem te zijn. Als je jezelf wat aanpast, en je gewoon door de stoel laat bewegen en niet schrap zet kun je prima rijden. Stapte ook zonder druppeltje zweet weer uit de auto

De organisatie van de dag was ook netjes. Helaas wel een paar mensen die wat minder aardig waren met het inhalen. Maar door goed op te letten en regelmatig in je spiegels te kijken is dat niet zo'n probleem.
Al met al een geslaagde dag.
Mark