De Speedy op de Autobahn.

Algemene zaken omtrent onze auto.
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

De Speedy op de Autobahn.

Bericht door SteV6 »

Vanmiddag ben ik voor het eerst even de grens over geweest met de Speedy. Omdat de inloopperiode inmiddels achter de rug is werd het daar wel tijd voor. De omstandigheden waren precies goed, weining wind, droog wegdek en slechts 2 graden buitentemperatuur. Dus voldoende koeling voor de radiator en de motorruimte zelf om eninge tijd onder vollast in de 5e versnelling hoger in de toeren te klimmen.

Het is even wennen aan het gedrag van de Speedster op hogere snelheden. De neus is erg zoekerig en de gehele auto is allergisch voor spoorvorming. Die spoorgevoeligheid lijkt erg op dat van de Corvette C5. Maar zolang je niet corrigeert, maar de stuuruitslag net groot genoeg houdt om van rijstrook te wisselen is er niets aan de hand. Snelheden tot ongeveer 180 km/h zijn bruikbaar om lange afstanden af te leggen. Daarboven kost het te veel concentratie om het over lange afstanden en tijd vol te houden.

De accelaratie boven de 160 km/h viel me reuze mee, in positieve zin. Je voelt de Speedster nog lekker in zijn achterveren zakken, terwijl hij tegelijkertijd snel naar de +200 km/h versnelt. De top op de teller ligt net boven de 220 km/h. Hoe groot de tellerafwijking dan is weet ik niet. Ik had m'n GPS-spullen niet mee. Wel weet ik dat tot de 140 km/h de afwijking nihil is, niet meer dan 3-4 km/h.

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon

Re: De Speedy op de Autobahn.

Bericht door jans »

SteV6 schreef:Vanmiddag ben ik voor het eerst even de grens over geweest met de Speedy. Omdat de inloopperiode inmiddels achter de rug is werd het daar wel tijd voor. De omstandigheden waren precies goed, weining wind, droog wegdek en slechts 2 graden buitentemperatuur. Dus voldoende koeling voor de radiator en de motorruimte zelf om eninge tijd onder vollast in de 5e versnelling hoger in de toeren te klimmen.

Het is even wennen aan het gedrag van de Speedster op hogere snelheden. De neus is erg zoekerig en de gehele auto is allergisch voor spoorvorming. Die spoorgevoeligheid lijkt erg op dat van de Corvette C5. Maar zolang je niet corrigeert, maar de stuuruitslag net groot genoeg houdt om van rijstrook te wisselen is er niets aan de hand. Snelheden tot ongeveer 180 km/h zijn bruikbaar om lange afstanden af te leggen. Daarboven kost het te veel concentratie om het over lange afstanden en tijd vol te houden.

De accelaratie boven de 160 km/h viel me reuze mee, in positieve zin. Je voelt de Speedster nog lekker in zijn achterveren zakken, terwijl hij tegelijkertijd snel naar de +200 km/h versnelt. De top op de teller ligt net boven de 220 km/h. Hoe groot de tellerafwijking dan is weet ik niet. Ik had m'n GPS-spullen niet mee. Wel weet ik dat tot de 140 km/h de afwijking nihil is, niet meer dan 3-4 km/h.

SteV6
Ben vanmiddag toevallig ook aan het trappen geweest.
Tot 230 km nergens last van ,alleen veel toeren. na lang beraad bleek ik nog een versnelling over te hebben.En na te hebben overgeschakeld,
door getrokken naar op de teller 268 km p uur :mrgreen:
Morgen ga ik direkt naar de garage want ik vind hem een beetje inhouden :mrgreen: :mrgreen:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Zozo, dat was lekker spelen dan Stephan 8)

Hoeveel km heeft Kermit er al op zitten dan?!
Ik ben benieuwd wat mijn tomaatje doet op top.
Weet je trouwens hoeveel toeren de motor maakte bij 220km/u? Ik denk dat de top begrenst is door de toerenbegrenzer is mijn idee....

Ik hoor het wel!

M.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Maik schreef:Zozo, dat was lekker spelen dan Stephan 8)

Weet je trouwens hoeveel toeren de motor maakte bij 220km/u? Ik denk dat de top begrenst is door de toerenbegrenzer is mijn idee....

Ik hoor het wel!

M.
De toeren begrenzer is er bij mij volgens mij af,omdat je tot ongeveer 7000 toeren door kunt trekken.
jans
blue speedster
Lid

Bericht door blue speedster »

jan,

Je heb hierboven aangegeven dat je, na lang beraad, er achter kwam
dat je nog een extra versnelling bleek over te hebben en na te hebben
overgeschakeld de auto heb doorgetrokken naar 268 echte km per uur.

Ik kan je meedelen dat ik direct bij mijn auto in de garage ben gaan
kijken en op de versnelingspook heb gezien dat er ook nog een "R"
stand vermeld staat.

Dit blijkt de "R"van Race te zijn.

Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom de auto zich iets heeft
ingehouden en je de speedster niet heb kunnen doortrekken naar
circa 300 km per uur.

Navragen bij de garage lijkt mijn dus overbodig, omdat je de "R" stand
niet juist gebruikt.

Jan nog heel veel rijplezier en veel veilige km

met vr. gr.

Blue Speedster :lol:
Laatst gewijzigd door blue speedster op 16 jan 2005 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

blue speedster schreef:jan,

Je heb hierboven aangegeven dat je, na lang beraad, er achter kwam
dat je nog een extra versnelling bleek over te hebben en na te hebben
overgeschakeld de auto heb doorgetrokken naar 268 echte km per uur.

Ik kan je meedelen dat ik direct bij mijn auto in de garage ben gaan
kijken en op de versnelingspook heb gezien dat er ook nog een "R"
stand vermeld staat.

Dit blijkt de "R"van Race te zijn.

Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom de auto iets heeft
ingehouden en je deze niet heb kunnen doortrekken naar
circa 300 km per uur.

Het navragen bij de garage blijkt mijn inziens dus overbodig.

Jan nog heel veel rijplezier en veel veilige km

met vr. gr.

Blue Speedster :lol:
Goeden avond Luitjes

Dacht bij mij zelf ,hoe lang zou het duren voordat iemand reageerd
:mrgreen: :mrgreen: Heb dus toch iemand in de garare gekregen.
blue speedster
Lid

Bericht door blue speedster »

Jan,

Als wij elkaar kunnen helpen duik ik gelijk de garage in om een
oplossing te zoeken. Wij trachten dus snel te reageren.

met vr. gr

Blue Speedster
SteV6

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:Zozo, dat was lekker spelen dan Stephan 8)

Ik hoor het wel!

M.
De kilometerstand snuffelt inmiddels aan de 1.500 km, dus het werd tijd om het toerengebied boven de 4500 rpm niet kortstondig, maar iets langduriger uit te proberen. En zoals ik al schreef waren het vandaag de ideale omstandigheden daarvoor :mrgreen:

Verder stel je een, voor jou, beetje rare vraag Maik! Je rekent regelmatig aan de cijfertjes van je auto's toch?! Ergens op het forum had je al om dit soort cijfertjes gevraagd.

Hier zijn wat cijfertjes:
Bandenmaat van de achterwielen:
225/45R17 --> afrolomtrek 1,99 m.

Versnellingsbakverhoudingen en eindreductie van de F23 5-bak:

1e versnelling - 3,58
2e versnelling - 2.02
3e versnelling - 1.35
4e versnelling - 0.97
5e versnelling - 0.81
achteruit - 3.3077

eindreductie 3.95:1

(Theoretische) Snelheidsbereik per versnelling bij 6500 rpm:

1e versnelling - 055 km/h
2e versnelling - 097 km/h
3e versnelling - 145 km/h
4e versnelling - 202 km/h
5e versnelling - 242 km/h
achteruit - 59 km/h :shock:

Hieruit blijkt wel dat een 2.2i door de rol- en luchtweerstand begrensd is in topsnelheid en dat een Turbo in de toerenbegrenzer loopt. Dus om een 2.2i een hogere top te geven moeten er enkele tientallen pk's "gevonden" worden, en moet bij de Turbo de toerenbegrenzer "opgeschroefd" worden.

(Dus Jans, het probleem van je R(ace)-versnelling hebben we ook gevonden! Door het verhogen van je toerenbegrenzer kom jij tot 68 km/h en heb jij zelf het 2-tje erbij verzonnen :roll: )

SteV6
S4 Avant
Maik

Bericht door Maik »

Hmmm, ik bedacht mij net dat ik op het VX forum weleens gevraagd had naar de snelheden van de speedster in zijn versnellingen, zie hier:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... =14775&hl=

Daar vind ik dus dit:

2.2 16V
gear mph kmh
1 33.2 53.3
2 58.5 94.1
3 87.1 140.1
4 120.9 194.5
5 145.0 233.2

2.0 Turbo
gear mph kmh
1 35.8 57.5
2 63.7 102.5
3 94.9 152.7
4 132.0 212.3
5 162.5 261.5

Dat scheelt wel iets met jouw waardes Stephan!

En ik moet hier weg omdat mijn collega's zitten te zeiken dat ze naar de Wal-Mart willen :shock:

gr.
M.
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

Waardes die ik gebruik zijn van inderdaad alleen voor de 2.2i, de Turbo heeft een andere tandwielset :oops: :oops: :oops: :oops: .

Wel schreef ik dat het theoretische snelheden zijn. Ik neem aan dat de begrenzer pas ingrijpt bij 6500 rpm, waarschijnlijk knijpt de ECU al eerder af (lang leve het moderne drive by wire). Ook de afrolomtrek is op basis van berekening en niet van meting. En de afrolomtrek kan afnemen door slijtage .....

Maar voor mijn Speedster vind ik top niet zo belangrijk, daar heb ik de Leon wel voor.

De top wilde ik gewoon even halen om te kijken of de motor en dus de hele Speedster een beetje in de buurt van de fabrieksopgave komt, waarvan akte.

SteV6
S4 Avant
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

@ Stephan,

Je schreef dat de speedster zoekerig was en veel last had van spoorvorming.

Heb jij er bredere voorbanden opgelegd?
Zoniet zou je de uitlijning eens moeten controleren. Misschien staat het bij jou voor op teveel uitspoor. Dat resulteerd in een heel snel reageren op kleine stuurbewegingen en op spoorvorming.

Bij mij is de speedster juist erg stabiel op hoge snelheden en ik heb ook erg weinig last van spoorvorming, zelfs in de regen.

Maarten
jans
Giga lid Carbon

uitlijning

Bericht door jans »

Vanmorgen de auto wezen uitlijnen.i.v.m. verlagen.
Wou toch even kwijt dat een goede!!!! uitlijning zonder extra gewicht gebeurt ,want hier kunnen ze gewoon rekening mee houden, en op die manier goed afstellen. Dus was voor deze auto grote onzin.
En stonden me gelijk uit te lachen.
Hier wat gegevens van mijn afstelling.
Wielvlucht voor : - 0.40 achter :-2.30
Toespoor voor : - 0.20 achter :-0.03
Daarna gelijk even uitproberen, en de auto stuurt qua bochten werk,
perfekt.Ook op allerlei wegen ,bij zo'n beetje alle snelheden nergens iets
aan op te merken, zelfs van spoor vorming geen last meer.
Maar dat had ik sinds vorige week al niet i.v.m. 205 banden.
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

@ Jans

Normaal krijg je met bredere / sportievere (stijve wang) meer last van spoorvorming. Maar als ik jouw goed begrijp heb je minder last van spoorvorming sinds de bredere banden ? Welke banden heb je er nu op, hebben die een erg zachte wang misschien?
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Maarten schreef:@ Jans

Normaal krijg je met bredere / sportievere (stijve wang) meer last van spoorvorming. Maar als ik jouw goed begrijp heb je minder last van spoorvorming sinds de bredere banden ? Welke banden heb je er nu op, hebben die een erg zachte wang misschien?
Hj maarten

het is nl zo dat de standaard 1,75 banden bij spoorvorming een beetje gaan zoeken,en dit is zo goed als afgelopen met bijv 205 banden.
de banden die ik er nu op heb zijn conti sport contakt ZR

groetjes jan
Maik

Bericht door Maik »

SteV6 schreef: ....
Wel schreef ik dat het theoretische snelheden zijn. Ik neem aan dat de begrenzer pas ingrijpt bij 6500 rpm, waarschijnlijk knijpt de ECU al eerder af (lang leve het moderne drive by wire). Ook de afrolomtrek is op basis van berekening en niet van meting. En de afrolomtrek kan afnemen door slijtage .....

SteV6
Ik weet niet hoe die jongen van VX220 aan die waardes kwam waar ik die snelheden mee berekent heb. En ik heb ook 6500 rpm gebruikt voor die berekening, maar als mijn toerenteller een beetje nauwkeurig is dan kan ik je vertellen dat je nog wel ietsje verder kan dan 6500 rpm :wink: :P , was een klein foutje in een sprintje en bij ongeveer 6800 rpm ging hij een beetje hikken :lol: Weet ik gelijk dat mijn toerenbrenzer het doet :wink:

gr.
Maikel
Afbeelding
Plaats reactie